Super Bowl 2013: de reclames

3 februari 2013, 08:59

Vandaag is het weer zover: één van ’s werelds grootste sport- en reclamemomenten ter wereld: de Super Bowl! Meer dan 110 miljoen kijkers zullen dit jaar kijken naar de strijd in New Orleans tussen de Baltimore Ravens en de San Francisco 49’ers. Los van de strijd tussen de twee beste footballteams van dit seizoen is de Super Bowl ook een strijd tussen de adverteerders. Deze strijd zorgt voor een mooie line-up van de meest prachtige, geniale en grappig commercials om maar in het hoofd te komen van die 110+ miljoen kijkers en een buzz te creëren en onderwerp van gesprek te zijn (zowel via social kanalen als bij de koffieautomaat de volgende dag). Hierbij een overzicht.

36% van de Amerikanen die gaan kijken, geeft aan dat ze een second screen zullen gebruiken voor extra info, wedstrijdanalyses en het laatste nieuws. 52% van de mensen geeft aan tijdens de Super Bowl social media te gebruiken om de wedstrijd (dus natuurlijk ook de reclames) te bespreken.

Voor de editie van 2013 is de reclamezendtijd tijdens de rust al volledig uitverkocht tegen recordprijzen van een slordige 4 miljoen dollar per 30 seconden. Dit is 500.000 euro meer dan vorig jaar (wat nou crisis…). Dit was overigens reden voor General Motors om te stoppen met adverteren tijdens de Super Bowl.

Vorige editie

In 2012 keek een record aantal van gemiddeld 111,3 miljoen Amerikanen naar de Super Bowl, met een geschat totaal bereik van 166,8 miljoen mensen volgens Nielsen. Dit houdt in dat meer dan de helft van de Amerikaanse bevolking tenminste een deel van de uitzending heeft gekeken. Daarnaast werd tijdens de wedstrijd een totaal aantal van 13,7 miljoen tweets verstuurd.

Vorig jaar werden de reclames rond de Super Bowl voor het eerst ook echt online geanalyseerd. Er werd door Brandwatch en Brandbowl gekeken wat de impact was van de reclames door hoeveel buzz er is en de houding tov. een merk/reclame. Het grappig is dan wel weer dat volgens de eerste partij Pepsi en Volkswagen (u weet wel, de Darth Vader-reclame) de meest succesvolle waren, maar volgens de ander waren dit Doritos en M&M’s. Een echt eenduidige conclusie trekken is kennelijk dus nog wat lastig…

Méér dan een TV -reclame

Het geschatte bereik van de Super Bowl van dit jaar ligt rond de 179 miljoen mensen, waarvan 56% zeker in zal schakelen voor de reclames tijdens de rust. Waar in het verleden de reclames pas voor het eerst vertoond werden tijdens de rust, worden de afgelopen jaren de video’s steeds meer ingezet in een campagne die al voor de finale begint.

Op de vraag of dat wel zo’n goed idee is, heeft YouTube dit vorig jaar onderzocht… en het antwoord is: ja! De reclames die gepubliceerd werden vóór de Super Bowl werden 600% meer vertoond (9 mln views gemiddeld vs. 1,3 mln voor hen die wachtten).

Een van de redenen is dat de Super Bowl groot is, maar YouTube nog groter. Waar de Super Bowl 111 miljoen kijkers had, werden de reclames in 2012 in totaal meer dan 300 miljoen keer bekeken op YouTube. Omdat de bedrijven niet alles weg willen geven en de mensen toch willen verrassen, wordt nog wel regelmatig voor een teaser van de werkelijke reclame gekozen.

Ontwikkeling campagnes

Vroeger waren de commercials filmpjes van 30 seconden die één keer vertoond werden en de volgende dag het gesprek van de dag moesten worden. De afgelopen jaren werd het contactmoment met het publiek verder uitgebreid dan enkel dat ene moment van vertoning. Een campagne vooraf maakte dat het publiek warm gemaakt werd voor de spot en de impact zo groot mogelijk aan kwam.

En nu zijn er campagnes die een maand van tevoren beginnen met een combinatie vloeiende van online, TV en mobiel, waarbij social betrokken wordt en het publiek een steeds groter en belangrijker deel van ‘het verhaal’ uitmaakt. Alles om uiteindelijk maar het maximale te halen uit dat moment suprème, die 30 seconds of fame

Dé reclames van 2013

Maar nu genoeg geouwehoer… nu dan waar het om gaat: de Super Bowl-reclames van dit jaar!

In de Viral Friday van deze vrijdag kwamen de eerste drie Super Bowl-reclames al voorbij. Voor de volledigheid van het overzicht neem ik ze hieronder nogmaals op.

Toyota Wish Granted

Audi Prom

Volkswagen Get Happy

Deze reclame van Volkswagen veroorzaakte nogal wat ophef, omdat er mensen waren die vonden dat de reclame racistisch is. Maar de Jamaicanen zelf in ieder geval niet, want een lokale Jamaicaanse Volkswagen-dealer vindt de reclame zó leuk dat ze een Redo the Scene-wedstrijd voor hebben gemaakt.

Daarnaast zijn er genoeg andere grappige, flauwe en mooie reclames voor de Super Bowl:

Mercedes Soul

Een prachtige reclame van Mercedes voor de nieuwe CLA.

Mercedes’ heeft ook nog een aardige teaser met Kate Upton.

Coca-Cola Mirage

Het filmpje dient als aanjager van de campagne op www.cokechase.com. Daar kun je in een race tussen 3 teams helpen door de andere teams te saboteren. De race duurt tot het laatste fluitsignaal van de Super Bowl en dan wordt het winnende team in de commercial gehuldigd.

Kia Space Babies

Doritos

Sinds 2007 crowdsourcet Doritos haar Super Bowl-reclame met hun Crash the Super Bowl contest, waarbij de beste en meest uitgekozen zelfgemaakte clip uitgezonden wordt tijdens de pauze. Opmerkelijk is dat tot dusver altijd echte amateurs hebben gewonnen. Het format zorgt er eigenlijk elk jaar weer voor dat Doritos een van de meest besproken merken tijdens de Super Bowl is.

Doritos Road Chip

Doritos Goat 4 Sale

De overige Doritos finalisten:

Lincoln #SteerTheScript

Een social samengesteld filmscript voor een trip in de nieuwe Lincoln. Vind het persoonlijk een beetje een jammere poging tot hip zijn, want het gehele social idee maakt een compleet onzinnige reclame die nergens raakvlak heeft met product of merk.

Budweiser Brotherhood

In plaats van mangerelateerde onderwerpen zoals knappe vrouwen, explosies en auto’s (of Wazzup-reclame) heeft Budweiser het ditmaal op de gevoelige tour gegooid.

Samsung El Plato Supreme

Een teaserfilmpje voor de 2 minuten durende werkelijke reclame tijdens de Super Bowl van Samsung. Het ziet er niet naar uit dat ze net als vorig jaar op de Apple bashing-tour gaan.

Taco Bell Viva Young

Oudjes go wild in de reclame van Taco Bell. Erg grappig, maar geloof dat ik beetje mis wat de link met Taco Bell is.

Overige

En tenslotte nog een aantal andere reclames die ik niet zal embedden, maar zeker nog de moeite waard zijn om te bekijken:

Leuke aanvullingen zie ik natuurlijk graag in de comments.

Het complete overzicht van alle reclames, hoe ze scoren bij het Amerikaanse publiek en wie dus de grote winnaar zal zijn, is vanaf maandag te vinden op Brand Bowl 2013.

Fotocredits: http://superbowl2013live.com/

Pieter Bas Elskamp
Online Marketeer bij Blokker

Pieter Bas Elskamp (1981) heeft Bedrijfskunde gestudeerd in Groningen, in 2007 als Campagne Manager begonnen bij Leadfrog, een online marketing bureau gespecialiseerd in online leadgeneratie met kennisdocumenten. Vervolgens de stap gemaakt naar de e-commerce en als online marketeer gewerkt bij selexyz en nu werkzaam bij Blokker. Hij heeft een brede persoonlijke interesse in online marketing ontwikkelingen en een social addict.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Mike van Hoenselaar

    Waarom zouden automerken de meeste reclames uitzenden tijdens Super Bowl?

    Taco Bell is geniet van het leven, ongeacht je leeftijd. Dat is blijkbaar de missie van Taco Bell. Wel leuk dat fast food keten dat pretendeert :).


    3 februari 2013 om 16:33
    Jitske

    Elk jaar weer genieten, elk jaar kijk ik uit naar deze commercials. Fantastisch!


    4 februari 2013 om 13:03
    marketingbureau

    Wel mooi om te zien dat Doritos toch altijd weer een van de leukere reclames weet neer te zetten en dit weet te bereiken door de consument er zeer nadrukkelijk in te betrekken.


    5 februari 2013 om 15:08
    Eric Vaelaers

    Opvallend dat NFL beroep doet op een klein bureau ‘Mutt’ in Portland


    1 maart 2013 om 08:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!