Straft Google’s PageRank update betaalde links af?

25 oktober 2007, 13:07

In de VS wordt al 2 weken een heftig debat gevoerd in hoeverre de recente PageRank update waarin onder andere sites zoals De Washington post (PR van 7 naar 5) en Forbes (PR van 7 naar 5) veel PR verliezen. Zoals ik al in april 07 aangaf in het artikel “Google gaat betaalde tekstlinks aanpakken” zat dit er natuurlijk aan te komen.

Op searchengineland verscheen op 7 oktober het artikel “Official: Selling Paid Links Can Hurt Your PageRank Or Rankings On Google” wat veel voer tot discussie onder bloggers gaf.

De reden dat de PR van sites die links verkopen nar beneden wordt bijgesteld is twee-ledig. Enerzijds zal in het ‘betaal voor een link’ circuit een betaalde tekstlink minder geld opleveren, anderzijds zal ook de pagerank die wordt doorgegeven met de link kleiner worden.

Maar zoals alle SEO’ers weten zegt een PageRank nog niks over je ranking laat staan je verkeer dat via zoekmachines binnenkomt. Een van de gedupeerde sites laat zien dat ondanks de dat de PR van 7 naar 5 daalde, het webverkeer via zoekmachines juist toenam. Joost de Valk vroeg zelfs om clementie en kreeg zijn -1PR terug.

Als tweede of andere oorzaak voor de PageRank meltdown zou ook het bestraffen van blog linkfarms kunnen zijn zo meld Techcrunch en vele voorbeelden van Andy Beard. Sociale media interlinken nu eenmaal vaak. Blognetwerken die heftig naar elkaar verwijzen zijn ook het slachtoffer van deze PageRank meltdown.

Wat de oorzaak ook is, waarschijnlijk een combi van beide, ik ben erg benieuwd of Marketingfactslezers met websites ook een verlies aan PageRank registreren en of ze in een linkfarm of blognetwerk zitten of aan betaalde links doen. Ook ben ik erg beneiuwd of blogs die gedl verdienen met betaalde posts zoals Payperpost hun PageRank, ranking of traffic naar beneden zien gaan. Onze klanten nog wijzelf zien dit maar wij maken dan ook geen gebruik van betaalde linkjes.

UPDATE

in Nederland lijken vooral Startpagina (PR van 7 naar 6 ) en Startkabel (PR van 6 naar 5) gestraft voor het feit dat de dochters betaalde linkjes opnemen. Of komt dit doordat deze portals zowiezo minder verkeer trekken?

Keesjan Deelstra (1966) is getrouwd met Tessel en is trotse vader van vier dochters: Sacha, Suja, Meike en Elvi. Hij schreef het veelgeprezen ‘Handboek zoekmachine marketing’; het eerste Nederlandse boek over Organic en Paid search dat inmiddels meer dan 12.000 keer verkocht is. Hij studeerde Sociale Geografie aan de UvA in Amsterdam en vond zijn stek uiteindelijk in de internetwereld. Met zijn bureau InternetEffect adviseert hij grote en kleine bedrijven op het gebied van zoekmachinemarketing. SEO+SEA+Analytics= > Omzet. Hij draagt kennis over met het boek en cursussen: 'live' workshops en trainingen en de nieuwe E-learning SEO cursus. Met de SEO tool SeoEffect tenslotte, kunnen ondernemers zelf met hun SEO aan de slag. SEO Effect wordt inmiddels door meer dan 5000 websites gebruikt.

Categorie
Tags

36 Reacties

    nikao

    De vraag is in hoeverre dit nadelig is voor de betreffende sites.

    Veel berichten zijn er over het feit dat de rankings en traffic vanuit Google onverminderd blijven, ook al is de PR omlaag gegaan. Dit zou wel eens de tekenen kunnen zijn voor het definitieve einde van Google’s PR zoals we die kennen, en wordt het door Google slechts als cijfertje gezien die omlaag gebracht wordt om de verkoop van links te bemoeilijken…


    25 oktober 2007 om 16:17
    sequence

    Mijn blog heeft nog steeds PR4, maar diverse andere sites staan nog steeds op 0 (en dat zou echt niet meer kunnen kloppen).. ofwel een complete PR update is er volgens mij nog steeds niet geweest, enkel een (groot) aantal penalties.


    25 oktober 2007 om 16:27
    Tim Remmerswaal

    Ach het zat er aan te komen.

    Nu nog een koppeling met user input (analytics / feedburner / doubleclick?) om waardevolle/relevante content te bepalen en Google heeft een echt objectief(?) waarde instrument.


    25 oktober 2007 om 16:36
    nikao

    @Tim verschillende tests lijken uit te wijzen dat Analytics data al gebruikt wordt voor de ranking op dit moment. De Bounce Rate zou een rol spelen….


    25 oktober 2007 om 16:46
    Joost B.

    Heeft MF nu opeens ook haar link naar mobielbreedband.nl in de ban gedaan?


    25 oktober 2007 om 17:04
    Richard

    Het is alleen bemoedigenswaardig indien Google hier actie in onderneemt(mocht dit het geval zijn).Wat betekent dat de bereikte pagerank puur is.Maar de echte update komt nog.Wellicht een kerstpresentje.


    25 oktober 2007 om 17:16
    Ulco

    Jammer dat Onestat er nog steeds mee wegkomt. Die laten klanten betalen om een link naar hun op te nemen (zit automatisch in de tellercode verwerkt). Dat is pas schandalig… Ook van MF trouwens want die doen er vrolijk aan mee en zouden toch beter moeten weten.

    Dochterbedrijf Yellowdate (waarmee ze hetzelfde deden) heeft wel al tijden een penalty, terecht overigens want dat was helemaal smerig.


    25 oktober 2007 om 17:48
    nikao

    @Ulco wat mij betreft veelste kort door de bocht om het schandalig te noemen. Wat maakt het verkopen van textlinks fout/schandalig?

    Dat Google het in de ban doet omdat het z’n algoritme ondermijnd maakt het nog niet iets wat universeel gesteld fout is.. toch? 😉


    25 oktober 2007 om 18:15
    Ulco

    @Christian,

    Ik heb het ook niet over het kopen van links, maar over het plaatsen van (verborgen) links naar de eigen site in de trackingcode van een statistiekenpakket. Dat is namelijk wat Onestat doet.

    Is trouwens hier op Marketingfacts te zien: Paginabron bekijken, helemaal naar onder scrollen > tussen de noscript-tags plaatsen ze een link naar de eigen website. De alt-tekst van de afbeelding is op elke website anders zodat ze voor veel verschillende dingen hoog scoren.

    Dat vind ik schandalig omdat je de betalende klant met de potentiele gevolgen opzadeld. Het (ver)kopen van tekstlinks heb ik niets op tegen, zolang je als (ver)koper ook de gevolgen draagt zonder te klagen. Ik heb zelf ook meerdere sites waarop ik links verkoop en koop ook regelmatig links, dus wat dat betreft hoor je me niet 😉


    25 oktober 2007 om 18:27
    jdevalk

    KeesJan: het is geen combinatie van beiden. Alle PR verlagingen zijn specifieke straffen voor DIE sites. Het feit dat hun backlinks ook nog es minder waard zijn geworden zal pas in de volgende update resulteren in lagere PR.


    25 oktober 2007 om 20:49
    Patrick

    Maar mag ik van Google straks alleen nog maar tekst-advertenties via AdWords inkopen? Text links zijn toch ook een normaal marketing instrument, wat niet alleen maar als doel heeft om de PR te beinvloeden?


    25 oktober 2007 om 21:40
    jdevalk

    Patrick: klopt. Als ze genofollowed worden heeft Google er ook geen moeite mee. Ik ben het er zelf ook niet mee “eens”, maar binnen Google mag Google natuurlijk doen wat ze willen…

    Je hebt geen “recht” op traffic van Google, je moet er gewoon blij mee zijn als je het krijgt 🙂


    25 oktober 2007 om 22:03
    nikao

    @Ulco

    ok, in dat geval ben ik het helemaal met je eens! 🙂


    26 oktober 2007 om 04:36
    Affiliatemeester

    Wanneer je, voor de bezoeker, duidelijk aangeeft wanneer een link een ‘gesponsorde link’ is, is er in mijn ervaring niets aan de hand.


    26 oktober 2007 om 05:58
    jdevalk

    Affiliatemeester: als je ‘m niet nofollowed of anderszins voor de zoekmachine blokkeert dan zou dat wel eens heel snel kunnen veranderen…


    26 oktober 2007 om 06:21
    Champi

    Pr 4 -> Pr 3 -> Pr 2.. twee maal zelfs. Maar ik had ook alles volstaan met links. Nofollow staan ze bij TLA niet toe. Maar nofollow toepassen is wel begrijpelijk.


    26 oktober 2007 om 07:16
    Nikki Verdrop

    De PR verschuiving 7 naar 6 van startpagina.nl was reeds bij een eerdere PR update; Al eind 2006/begin 2007 lang voor deze Google actie. Dit heeft niks te maken met betaalde links, maar met pure bijstelling en zwaarder zetten van het PageRank algoritme ivm groei van het internet.


    26 oktober 2007 om 11:51
    wat een onzin

    “UPDATE

    in Nederland lijken vooral Startpagina (PR van 7 naar 6 ) en Startkabel (PR van 6 naar 5) gestraft voor het feit dat de dochters betaalde linkjes opnemen. Of komt dit doordat deze portals zowiezo minder verkeer trekken”

    Startpagina had al een jaar een PR van 6 en Startkabel stond al een jaar op PR5. Wat een onzin staat er in dit artikel. De conclusie van de betaalde links op de dochters is nog onzinniger. De laatste zin slaat helemaal nergens op: aantal bezoekers en PR heeft totaal niets met elkaar te maken.

    De kwaliteit van de postings hier op marketingfacts loopt met de dag terug.


    26 oktober 2007 om 21:31
    Richard

    Nou het is zover de nieuwe update van Google’s Pagerank

    Nou niet direct schrikken,want het duurt een aantal dagen voordat

    de juiste pagerank tevoorschijn komt.


    27 oktober 2007 om 05:41
    Henri van den Hoof

    Hebben ze die PageRank update toch nog nèt binnen het half jaar uitgevoerd en kunnen we er dus weer even tegen… Ben in ieder geval blij met mijn stijging van PR3 naar PR5 🙂 Ook wel enigzins benieuwd of deze laatste update veel verschuivingen in de MF 100 op zal gaan leveren.


    27 oktober 2007 om 07:12
    Mark de Bruin

    @Richard: inderdaad duurde het blijkbaar dagen…

    Sinds vandaag (hoera) heeft ook mijn subsite een PR gekregen. Van PR0 naar PR6. Prima dus.


    27 oktober 2007 om 08:33
    Affiliatemeester

    Naar mijn mening is de PR nog flink aan het rommelen, nog een paar dagen afwachten denk ik:

    http://www.youtube.com: PR3

    nl.youtube.com: PR7


    27 oktober 2007 om 09:58
    Peter Davelaar

    Pagerank update heeft mijn site iig wel goed gedaan van o naar 4 🙂


    27 oktober 2007 om 11:56
    Soozie

    Ik had er meer van verwacht.. maar weinig aan gedaan 0 -> 3


    27 oktober 2007 om 12:47
    hansslender

    Ik ben van 3 naar 4 gegaan, zonder er wat bijzonders voor te doen. Wellicht dat ik met wat actie toch nog verder kan stijgen.


    28 oktober 2007 om 13:34
    SEO Handleiding

    Eindelijk PR5 nu kunnen we hopelijk verhuizen naar de andere kant van de Marcom top 100 kolom 🙂


    28 oktober 2007 om 19:01
    Tim Huijbers

    Sinds dit weekend heb ik wel gemerkt dat een aantal van mijn sites van 0 af gegaan zijn, echter is een grote site die op 3 stond niet veranderd, terwijl de verwachting is dat deze zal stijgen.


    29 oktober 2007 om 06:08
    John

    Voor mijn site http://www.zideo.nl lijkt het voor alsnog een positieve ontwikkeling. Van 2/10 naar 4/10!


    29 oktober 2007 om 07:41
    Keesjan Deelstra

    @wateenonzin: Ondanks dat je je niet bekend maakt heb je wel gelijk. In het update verhaaltje liet ik mij door de waan van het moment leiden. Omwille van de openheid laat ik het wel staan, wat vindt jij Marco? En ‘wateenonzin’, als je jezelf wel bekend maakt kan je ook iets positiefs bijdragen in ieder geval zullen anderen je dan serieuzer nemen.

    @Marco: PR zegt inderdaad vrij weinig meer, behalve dat het als waarde indicatie gebruikt wordt voor bv. het verkopen van advertentieruimte (waar onder tekstlinks) en de Marcom top100. Wat is het gewicht van de Pagerank hierin?

    @Joost de Valk: Ik dacht ook dat cross linking vanuit dezelfde familie (ip block en registrar) allang minder waard geworden was. Blijkbaar denken ze er bij Techcrunch anders over.


    29 oktober 2007 om 08:23
    jdevalk

    @KeesJan: dat lag een beetje aan de kracht van de domeinen… als ze allemaal erg sterk waren dan waren (en zijn) al die cross links echt nog steeds veel waard. Ze doen er nu alleen “handmatig” wat aan…

    @Marco: PageRank gaat allemaal om “first impressions”, dat is de enige reden waarom ik me er nog zorgen over maak…


    29 oktober 2007 om 08:27
    jdevalk

    @Ulco: statcounter is trouwens wel gepakt, ben benieuwd hoe lang het nog duurt voor onestat…


    30 oktober 2007 om 17:57
    Keesjan

    Update: alhoewel mijn eigen toevoeging over de Pagerank daling van Startpagina en Startkabel niet klopte merkte ik sinds gisteren toch wel iets vreemds op:

    Startpagina was PR6 en nu 4

    Startkabel was PR 5 en nu 3

    de vraag is of dat door een natuurlijke devaluatie komt of door een Google straf. Wel belangrijk omdat veel linkcampagnes startpagina en startkabel als basis hebben.


    3 juni 2008 om 10:16
    jdevalk

    @Keesjan dat betekent dat die linkcampagnes het minder goed zullen doen, maar tegelijkertijd waren die campagnes sowieso al niet echt goed uitgevoerd dan… Link building is meer dan alleen maar een heleboel startpagina en startkabel beheerders mailen… Maar dat hoef ik jou natuurlijk niet te vertellen 🙂


    3 juni 2008 om 10:24
    Harry

    Uiteindelijk zal Google en andere zoekmachines proberen websites zoveel mogelijk op inhoud en echte waardering beoordelen. Een sloot links verzamelen is interessant maar zegt uiteindelijk weinig over de kwaliteit van een website.

    Tenslotte gaat het om de inhoud. Met de tijd zal de inhoud die er echt om draait steeds beter gevonden worden met zoekmachines. Dit betekent dat je als webontwikkelaar gewoon op de kwaliteit van je content moet gaan zitten en niet in allerlei zaken die je kunt vertalen als het gebruik van techniek om jezelf een goede positie in zoekmachines te geven. met de tijd vind elke zoekmachine op zijn beurt weer een techniek om dat te omzeilen.

    Ga voor inhoud, wordt daar beter in en dat zal in de toekomst de maat zijn voor resultaten op het internet!


    15 juli 2008 om 17:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!