Steinar Henskes (Bird Control Group): “Ik heb mijn bedrijf als een kruidenier gefinancierd”

2 februari 2015, 15:00

Steinar Henskes (23) begon al op zijn twintigste met ondernemen, met zijn lasertechniek om vogels te weren van onder meer luchthavens wist hij al klanten in 52 landen te vinden.

“Vogels zien laserlicht als een fysiek gevaar”, vertelt Henskes. Je kunt ze ermee verjagen als met een stok, maar dan diervriendelijk.” En dat is nodig om bijvoorbeeld start- en landingsbanen voor vliegtuigen veilig te houden. “ Er is elke dag wel een botsing tussen een vogel en een vliegtuig. Schiphol heeft zelfs een speciaal verjaagteam.”

Het bedrijf Bird Control Group (BCG) groeide uit een bovenmatige interesse voor techniek. “ Ik was al jong gefascineerd door dingen als laserlichten”, vertelt Henskes. Grote luchthavens, waaronder die van Istanbul en Southampton zijn al klant.

Op zijn achttiende verdiepte Henskes zich in lasertechniek en besloot advies te geven over het onderwerp aan bedrijven. “Het meeste heb ik mijzelf aangeleerd. Ik heb geen studie afgemaakt”, zegt Henskes.

Callcenter

Na de middelbare school werkte de ondernemer kort in een callcenter. “Ik vond al snel dat ik het beter kon dan de manager, daar is het ondernemen begonnen.”

In 2011 volgde het eureka-moment dat lasers een goed middel zijn om vogels te verjagen. “We krijgen aanvragen voor de gekste dieren: olifanten, haaien krokodillen”, zegt Henskes. “Ik zeg dan: probeer het maar! Wij blijven voorlopig bij vogels, we heten niet voor niets Bird Control Group.”

Henskes begon met een product voor de agrarische sector en werkte langzaam naar uitbreiding. “Ik heb mijn bedrijf als een kruidenier gefinancierd, wat erin kwam werd direct terug geïnvesteerd.”

Plan

Ook het ondernemen leerde Henskes en route. “Ik heb veel geleerd van de drie informal investors die nu bij het bedrijf zijn betrokken en ook bij incubator YES!Delft, waar we onderdeel van zijn.”

De meeste moeite had de ondernemer met het bedenken van een plan en een toekomstvisie. “In het begin was het allemaal cowboy-achtig, we hadden geen aansluiting met de markt. Ik moest zoveel keuzes maken, dat vond ik lastig.”

Inmiddels groeit BCG gestaag over de grens. “Mensen hebben geen moeite met mijn jonge leeftijd. Ik ben een frisse wind met een goed verhaal.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!