SpongeBob rolmodel voor homo’s?

3 januari 2004, 09:19

SongeBobVerbaasd me nog steeds dat SpongeBob op de eerste plaats staat in de Google top-10 van 2003. Zou Nickelodeon Google daarvoor betaald hebben? Feit is dat na de Google publicatie heel Nederland zich afvraagt wie SpongeBob is. Wie is die spons in korte broek, waar komt hij vandaan en hoe populair is hij nu eigenlijk?

Als we het NRC mogen geloven dan is SpongeBob een optimistische, na?eve, tolerante spons, die af en toe hand in hand loopt met zijn vriend, de dikke, niet al te snuggere roze zeester Patrick. SpongeBob heeft inmiddels een stevige cult-aanhang onder homo’s, omdat hij door dit gedrag als vrolijk homo-rolmodel wordt beschouwd.

Zijn avonturen in tekenfilmvorm zijn sinds deze zomer ook op de Nederlandse televisie te zien, dagelijks, via de kabelzender Nickelodeon. En net als in Amerika zijn niet alleen kinderen gecharmeerd van deze spons in broek, maar ook volwassenen.

In de Verenigde Staten kijken elke avond zo’n twee miljoen mensen naar hem. SpongeBob en zijn getekende zeebodemvrienden zijn niet alleen onder kinderen van twee tot elf jaar populair – hoewel zij de ‘doelgroep’ zijn. Eenderde van de 61,5 miljoen Amerikaanse kijkers die maandelijks een SpongeBob-aflevering zien, bestaat uit 18- tot 49-jarigen.

In 1999 werd de eerste aflevering van SpongeBob uitgezonden. De rest is geschiedenis. Zelden is een nieuw tekenfilmfiguurtje zo snel zo populair geworden. Vorig jaar stond hij al in de Amerikaanse toptien van meest geliefde tekenfilmfiguren aller tijden, op een negende plaats. Konijn Bugs Bunny voert die lijst aan, en in de top 50 bungelen Mickey Mouse en Donald Duck daar ver onder. In Amerika zijn de SpongeBob-prullaria (poppetjes, sponzen, verkleedpakken) niet aan te slepen – vorig jaar werd er voor 750 miljoen dollar aan SpongeBob merchandising verkocht.

In Nederland worden per maand 1.022.000 kinderen uit doelgroep 3-12 jaar bereikt door het programma SpongeBob op Nickelodeon. Tijdens weekdagen in de ochtend is het programma goed voor een marktaandeel van ruim 28% in doelgroep 6-12 jaar (Bron: SKO, totaalkijkgedrag). In Nederland zijn er nog amper SpongeBob-spullen te koop, maar dat kan niet lang meer duren. De kijkcijfers geven aan dat steeds meer Nederlanders SpongeBob-fans zijn, die nauwelijks kunnen wachten op de SpongeBob-bioscoopfilm, die eind 2004, begin 2005 klaar moet zijn.

Verder lezen

Wie is SpongeBob Squarepants en waarom moeten wij hem kennen? (NRC, 19 oktober 2003)

Links

Sponsbob.nl

SpongeBob Squarepants Community @ Zeelandnet.nl

SpongeBob songteksten

SpongeBob images

(geinspireerd door artikel op dagelinks.nl)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!