Spongebob-pasta en kindermobieltjes

4 juli 2005, 10:10

Peuters worden met Teletubbie-koekjes verleid en volgen de weg naar volwassenheid via Spongebob-pasta, scoubidou-touwtjes en K3-concerten. Het lijkt makkelijk: plak er een leuk plaatje op en het vliegt de winkel uit. Maar om kinderen te bereiken is nog net wat meer nodig aldus Karin Willems. Op de website van Management Team geeft ze vijf tips:

  1. doe aan character licensing;
  2. ontwikkel zelf een character;
  3. creeer een hype;
  4. gebruik nieuwe media;
  5. pas dual marketing toe.

Hoe staat het eigenlijk met Reclame Rakkers en De Kinderreclame Wijzer?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Rutger

    Verantwoorde kindermarketing is bijna een paradox. Maar het zijn vaak uiteindelijk de ouders die het products kopen. Dit is ooit ’the nag-factor genoemd’:

    Children between the ages of 12 and 17 typically will ask nine times for an advertised product in the hope their parents will give in, according to a recent survey conducted by The Center for a New American Dream, a consumer and environmental group based near Washington. More than half the parents surveyed said they do, ultimately, buy the product.

    —Jenny Deam, “Targeting kid consumers,” The Denver Post, July 23, 2002


    4 juli 2005 om 14:18
    schief

    Het meest vervelende is het als blijkt dat het product niet te vreten/drinken blijkt en het product dus alleen aangeschaft is voor de ‘incentive’ (lees: spongebob, diertje, speeltje). Het kind vraagt dus eigenlijk ook vaak alleen daarom en niet om het product. Empirisch onderzoek heeft dit uitgewezen ;-). Dat het om betere en makekklijkere verkoop gaat, snap ik, maar het gewicht is zo verplaatst naar het ‘eromheen’ dat de kern soms verwaarloosd wordt, lijkt het. Of, misschien komt dat negatieve gevoel door de extra pecunia’s die je ervoor moet neertellen?


    5 juli 2005 om 04:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!