Spongebob-pasta en kindermobieltjes
Peuters worden met Teletubbie-koekjes verleid en volgen de weg naar volwassenheid via Spongebob-pasta, scoubidou-touwtjes en K3-concerten. Het lijkt makkelijk: plak er een leuk plaatje op en het vliegt de winkel uit. Maar om kinderen te bereiken is nog net wat meer nodig aldus Karin Willems. Op de website van Management Team geeft ze vijf tips:
- doe aan character licensing;
- ontwikkel zelf een character;
- creeer een hype;
- gebruik nieuwe media;
- pas dual marketing toe.
Hoe staat het eigenlijk met Reclame Rakkers en De Kinderreclame Wijzer?
Verantwoorde kindermarketing is bijna een paradox. Maar het zijn vaak uiteindelijk de ouders die het products kopen. Dit is ooit ’the nag-factor genoemd’:
Het meest vervelende is het als blijkt dat het product niet te vreten/drinken blijkt en het product dus alleen aangeschaft is voor de ‘incentive’ (lees: spongebob, diertje, speeltje). Het kind vraagt dus eigenlijk ook vaak alleen daarom en niet om het product. Empirisch onderzoek heeft dit uitgewezen ;-). Dat het om betere en makekklijkere verkoop gaat, snap ik, maar het gewicht is zo verplaatst naar het ‘eromheen’ dat de kern soms verwaarloosd wordt, lijkt het. Of, misschien komt dat negatieve gevoel door de extra pecunia’s die je ervoor moet neertellen?