Instagram lanceert geautomatiseerde ondertiteling voor feedvideo’s

5 april 2022, 05:00

De Social Update – maart 2022

Blijf up-to-date over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van social media. In deze social update ontdek je meer over Facebook, Twitter, Clubhouse, Instagram en VR.

De Social Update – Maart 2022

In deze social update van maart 2022 komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Instagram lanceert een nieuwe moderatoroptie voor IG Live streams
  • Clubhouse komt met nieuwe Wave Bar
  • Instagram komt met geautomatiseerde ondertiteling feedvideo’s
  • Twitter lanceert live-test van nieuwe profielwinkels om producten in-app weer te geven
  • Meta breidt ouderlijk toezicht uit voor Instagram
  • Meta maakt controle VR-gebruik mogelijk voor ouders
  • Instagram kondigt een nieuwe feedweergave aan

Instagram lanceert een nieuwe moderatoroptie voor IG Live streams

Instagram heeft een nieuwe moderatoroptie toegevoegd, waarbij het mogelijk is om een gebruiker de moderatorrechten toe te wijzen. Als contentmaker is het belangrijk om het werk goed te kunnen uitvoeren zonder veel tijd te investeren in het verwijderen van haatzaaiende reacties van de kijker of blokkeren van vervelende Instagram accounts.

Bron: Instagram

Dit probleem komt vaak voor tijdens een live IG streams. Veel contentmakers krijgen daar te maken met onaangename en aanstootgevende reacties van de kijkers. Daarom heeft Instagram besloten om een moderatoroptie toe te voegen.

Het modereren van livestreams is altijd een uitdaging geweest voor de makers. Tijdens een livestream heeft een contentmaker met meerdere dingen tegelijk te maken. Het maken van content, interactie met de kijkers en ervoor zorgen dat de stream veilig is voor de kijkers.

Vanaf heden kunnen live moderators de verantwoordelijkheid op zich nemen en de makers helpen met het het bijhouden van de reacties van de kijkers. Dit geeft de maker de mogelijkheid om zich te richten op het leveren van hoogwaardige content.

De makers kunnen zelf een moderator toevoegen via een menupictogram op de opmerkingsbalk. Het is mogelijk om een specifieke gebruiker op te zoeken of een gebruiker kiezen op basis van een voorgestelde lijst van Instagram.

Clubhouse komt met nieuwe Wave Bar

Het social platform Clubhouse test een nieuwe manier van directe sociale interactie door het toevoegen van een “Wave Bar”. Via de app is te zien welke vrienden online zijn. Met deze nieuwe functie is het mogelijk om vrienden te groeten en vervolgens uitnodigen voor een praatje. In de onderstaande afbeelding is een voorbeeld te zien hoe het eruitziet. Het lijkt meer op een story feed waarbij alle online vrienden worden weergegeven.

Clubhouse Wave Bar

Bron: Clubhouse

De nieuwe functie geeft de mogelijkheid om sneller in contact te komen met vrienden door virtueel te zwaaien en door hen zo uit te nodigen om te chatten. Door te zwaaien wordt een sociale kamer geopend in plaats van een privékamer, hierdoor kunnen vrienden deelnemen aan het gesprek. De sociale chatkamer kan nog altijd vergrendeld worden voor een privégesprek.

De nieuwe functie is toegevoegd om mensen te stimuleren om vaker en meer Clubhouse te gebruiken. Ondanks dat de grootste hype rondom de app in Nederland over is, komen er toch steeds nieuwe leden bij. Voornamelijk uit ontwikkelingsregio’s. Daarnaast zorgt de app voor een belangrijke verbintenis voor mensen die wel begrijpen wat ze horen, maar slechter zijn in lezen. Clubhouse spreekt hiermee een niche aan.

Instagram komt met geautomatiseerde ondertiteling feedvideo’s

Na de lancering van geautomatiseerde ondertiteling voor IGTV-uploads heeft Instagram besloten om de volgende stap te zetten door het toevoegen van een automatisch gegenereerde ondertiteling in de Instagram-feedvideo’s.

Instagram-gebruikers kunnen nu automatische ondertiteling inschakelen voor elke Instagram-feed. Door het toevoegen van de ondertiteling kunnen mensen ook de video’s bekijken zonder geluid, mocht een Instagram gebruiker zonder volume de video te willen afspelen. Daarnaast maakt dit het platform toegankelijker voor doven en slechthorenden.

De automatische ondertiteling is een van de meest gevraagde functies van de Instagram-community. Op dit moment kunnen contentmakers de ondertiteling toepassen op alle elementen van Instagram inclusief Reels een van de meest groeiende manieren van het bekijken van de video’s op het platform.

Instagram ondertiteling

Bron: Instagram

Door de inzet van geautomatiseerde ondertiteling kan de maker gemakkelijker de aandacht grijpen én vasthouden bij de gebruikers die het geluid uit hebben staan. Het komt namelijk voor dat de gebruiker zich in een omgeving bevindt waarbij het vervelend is om geluid af te spelen of wanneer ze geen oordopjes bij de hand hebben. Een simpel voorbeeld is het bekijken van de video’s in de bus of openbaar vervoer, waarbij men medepassagiers niet wil storen.

Deze nieuwe feature is voor Instagram een belangrijke update, omdat het het aantal kijkminuten zal vergroten. De geautomatiseerde ondertiteling zal in eerste instantie beschikbaar zijn in 17 talen. Naar verwachting volgen binnenkort meerdere talen.

Twitter lanceert live-test van nieuwe profielwinkels om producten in-app weer te geven

Net als veel andere social media apps lanceert Twitter ook in-app producten om e-commerce een boost te geven. Het platform heeft al een winkelmodule voor de professionele profielen getest, net als productweergaven in de individuele tweets. De nieuwe functie wordt ook wel Twitter shop genoemd. Hierbij kunnen professionele, grote merken tot vijftig producten weergeven in de app.

Het is een gratis manier voor bedrijven voor het weergeven van de producten. Twitter-gebruikers kunnen zo producten van hun favoriete merken ontdekken en bekijken.

Twitter shop

Bron: Twitter

Om producten toe te voegen, moet het bedrijf als eerst de Twitter shop activeren. Als gebruiker van het platform is het mogelijk om de producten te bekijken door naar het profiel van het bedrijf te gaan en vervolgens op “bekijk winkel” te klikken. Hiermee wordt de winkel geopend. Het is ook mogelijk om de producten in-app te kopen door op de producten te klikken. Vanuit de app wordt de webpagina van desbetreffende product geopend voor meer informatie. Vervolgens is het mogelijk om ook af te rekenen.

Met de huidige winkelmodule kunnen bedrijven tot vijf producten op het profiel presenteren en aan de hand van een Twitter shop wordt de productcatalogus uitgebreid tot vijftig producten. Op dit moment is de Twitter shop alleen nog beschikbaar voor geselecteerde bedrijven in de VS. De nieuwe manier van e-commerce vanuit Twitter is nog in de testfase en de gebruikers maken nu al gebruik van de nieuwe functie.

Het social media platform test nu hoe de shops makkelijker vindbaar zijn voor de internationale markt. Ook testen ze het verder uitbreiden van de productcatalogus die de verkopers kunnen weergeven. Als het een succes wordt, verwacht men een snelle uitrol in andere landen. Voor bedrijven vanuit Nederland kan dit een interessante ontwikkeling zijn voor het verder uitbreiden van hun bereik.

Meta breidt ouderlijk toezicht uit voor Instagram

Meta introduceert een nieuwe tool voor ouders om meer controle en toezicht te hebben over Instagram- en VR-gebruik van de jonge kinderen. Het bedrijf heeft nauw samengewerkt met experts, ouders en tieners om het Familie Center te ontwikkelen. Dit is een nieuwe manier voor ouders om toezicht te houden op de accounts van eigen kinderen binnen alle platformen van Meta.

De nieuwe tool is op dit moment alleen nog beschikbaar in de VS, met plannen om het de komende maanden wereldwijd uit te rollen. Hiermee worden de volgende features beschikbaar:

  • Overzicht van hoeveel tijd een kind doorbrengt op Instagram.
  • Meldingeen wanneer een eigen kind iemand op Instagram heeft gerapporteerd en welk account.
  • Updates wie het kind volgt en wie zijn of haar volgers zijn.

ouderlijk toezicht Instagram

Bron: Meta

Voor het instellen van het Familie Center moet als eerst toegang worden verleend vanuit de Instagram-account van het kind. In de komende maanden zullen een aantal extra functies worden toegevoegd, waaronder het maximaal aantal uur dat een kind gebruik kan maken van Instagram.

Meta maakt controle VR-gebruik mogelijk voor ouders

In VR voegt Meta ook een aantal controle- en toezichttools toe voor de ouders. Ouders kunnen hun accounts koppelen met die van hun eigen kind. Hierdoor krijgen ouders een overzicht van apps die kinderen gebruiken. Dit zorgt voor meer controle, waarbij het ook mogelijk is verschillende apps goed te keuren of juist te blokkeren. Net als Instagram krijgen de ouders een overzicht te zien van het aantal gebruikte uren van de headset.

Een andere functie binnen VR het Familie Center is het instellen van een bepaalde wachtwoord voor het gebruiken van de apps. Een voorbeeld is dat een kind als eerst toegang of een ontgrendelingspatroon nodig heeft voordat zij bepaalde games of apps kunnen gebruiken. Dit kan vooral handig zijn wanneer er een leeftijdsvereiste is voor het spelen van een spel. Deze feature geeft ouders meer controle over de spelen door het kind speelt.

De online wereld wordt steeds toegankelijker wat natuurlijk voor veel risico’s kan zorgen. Er zijn verschillende meldingen geweest van seksuele intimidatie en misbruik binnen de VR-wereld van Meta. Dit kan vooral schadelijk zijn voor een kind en daarom richt Meta zich op het ontwikkelen van een veilig omgeving. Het Familie Center moet ervoor zorgen dat een kind veilig bepaalde games of apps kan gebruiken.

De nieuwe tool is alleen nog beschikbaar in de VS, maar zal de komende maanden wereldwijd worden uitgerold.

Instagram kondigt een nieuwe feedweergave aan

Het platform heeft bevestigd dat er drie nieuwe feed-opties naar de app komen. Dit zijn home, favorites en een chronologische following feed. Op 22 maart heeft Instagram de volgende afbeelding op social media geplaatst:

Instagram chronologische volgorde

Bron: Instagram

Dit was een teaser voor de nieuwe update die de dag erna gelanceerd werd. De feed van Instagram wordt opgesplitst in drie tabbladen:

  • Home: Dit is te vergelijken met de huidige feed op Instagram, waarbij verschillende voorgestelde berichten, foto’s, Reels en video’s worden weergegeven.
  • Favorites: Dit wordt een feed met de meest belangrijkste volgers op Instagram. Dit wordt ook wel gezien als “altijd up-to-date blijven van een persoon, merk of bedrijf.”
  • Following: Een lijst met alle feeds van alle accounts die gevolgd worden, ook wel de chronologische feed.

Het is voor de gebruiker een belangrijke update, omdat het veel mogelijkheden creëert. Na het zien van de voorgestelde inhoud op de hoofdpagina zijn er nog twee andere feeds beschikbaar die bekeken kunnen worden. Dit is vooral gunstig voor het platform aangezien een gebruiker waarschijnlijk meer tijd zal besteden om alle feeds te bekijken. Ook kan de gebruiker zelf bepalen welke feed zij het meest prettig vinden en welke gebruikservaring het best bij ze aansluit.

Uiteraard zorgt dit voor grote vragen social media marketeers en content creators. Want hoe beïnvloedt dit het bereik? Hoe moeten we omgaan met de call to action? Hoe werkt het algoritme straks het best? Kortom, een interessante update voor iedereen die te maken heeft met Instagram.

Andrei Buyevich
Digital Advertising Consultant & Specialist bij SDIM

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!