Smart homes: en de winnaar is?

1 juli 2014, 05:00

Smarthome-toepassingen schieten als paddestoelen uit de grond, hoe gaat zich dit ontwikkelen? Hoe gaan we dit bedienen? En wie wordt de grote winnaar?

De term ‘smart home‘ passeert steeds vaker op blogs, tech sites en nieuwsberichten. Dat het hier gaat om een serieuze business, blijkt wel uit de overnamesom van 3,2 miljard dollar voor Nest, dat op zijn beurt weer voor 555 miljoen dollar Dropcam heeft overgenomen. Op de ontwikkelaarsconventie WWDC 2014 is ook Homekit geintroduceerd, Apple’s antwoord op de steeds slimmere huiskamer. Smarthome-toepassingen schieten als paddestoelen uit de grond. Veelbelovende toepassingen, maar ook een markt die zeer gefragmenteerd is: elke toepassing heeft zijn eigen sensoren, gateway, apps en user interface. Hoe gaat zich dit in de toekomst ontwikkelen? Moeten we al wat ruimte in de meterkast reserveren om alle apparatuur een plaats te kunnen geven? Alvast een cursus reserveren bij de LOI? Of een 2e iPhone om ruimte te geven aan de hoeveelheid apps die nodig zijn om het huis onder controle te houden?

Nieuwe wereld aan mogelijkheden

De woonkamer van vandaag wordt steeds slimmer, apparaten zijn in toenemende mate verbonden met het internet. De meest bekende en geadopteerde voorbeelden zijn te vinden in de entertainmenthoek: tv’s, settopboxen, game consoles en muzieksystemen. De meerwaarde van de internetconnectiviteit zit hem met name in het gebruik van apps, cloud-opslag, streaming en multiplayer-gaming, maar ook op het vlak van bediening op afstand.

Op het terrein van energiemanagement, thermostaten en home-domotica is een connectie met internet ook steeds meer de standaard. Deze aanvulling brengt een hele nieuwe wereld aan mogelijkheden met zich mee. Grofweg zijn ze te verdelen in:

  • Informatievoorziening: informatie uit sensoren.
  • Bediening: het op afstand bedienen van lampen, deuren, schakelaars etc.
  • Events: als zich een situatie voordoet, wordt een vervolgactie ondernomen.
  • Diensten: monteurs die op pad gaan bij een storingsmelding of onderhoud.

Architectuur

De architectuur van deze toepassingen hebben vaak overeenkomsten. Er is sprake van een sensor die de status van een object doorgeeft (digitaal 1/0 of analoog 1..1000), een gateway die de connectie met de sensor maakt (ZIgbee, Z-Wave of BLE), een cloud-platform waarop de informatie via de gateway vastgelegd wordt en een user interface die de informatie interpreteert en visueel maakt. Vervolgens hebben we de bekende devices die het mogelijk maken om het geheel te raadplegen en te bedienen (Android, iOS, HTML 5).

Mensen hebben verschillende wensen en behoeften. Gelukkig maar, want anders zou het leven maar saai zijn. In de context van de ‘smart home‘ uit zich dat in een huis met apparaten en toepassingen van veel verschillende fabrikanten met elk een eigen eco-systeem zoals hierboven beschreven. Ieder heeft zo zijn voorkeur voor een merk wasmachine, muzieksysteem, cv-ketel en tv. Huishoudens waar alle apparaten van hetzelfde merk zijn, vallen binnen de uitzonderingen. Helaas heeft dit tot gevolg dat uitwisseling van informatie, events, diensten en het kunnen bedienen van alle apparaten vanuit dezelfde interface niet of nauwelijks mogelijk is.

Een aantal fabrikanten doet een dappere poging om apparaten van verschillende fabrikanten te integreren. De integratie vindt over het algemeen plaats op hardwareniveau, waarbij de sensoren via de protocollen die zeer weinig energie verbruiken (Z-Wave, BLE, Zigbee) communiceren met de gateway. Op Kickstarter is hier een aantal voorbeelden van te vinden, zoals Homey en Revolv.

Integratie

Integratie hoeft echter helemaal niet gerelateerd te zijn aan de hardware. Juist op het niveau van software liggen er grote kansen, doordat bedrijven hun platform steeds meer openstellen aan developers middels software development kits (SDK’s). Deze beweging komt voort vanuit de visie dat het platform sneller aan waarde toeneemt als fanatieke developers hun eigen toepassingen bouwen op basis van het platform. Het geld wordt meestal verdiend met de hardware of de toegang tot het platform.

De (door externe developers) ontwikkelde toepassingen verhogen de vraag naar de kern van de toepassing waarop het verdienmodel gebaseerd is. Met deze SDK’s kan er op het niveau van de software met het platform gecommuniceerd worden, zo kan er bijv. in het geval van de Nest met een API de temperatuur hoger en lager gezet worden of in het geval van de Netatmo de buitentemperatuur uitgelezen worden via een willekeurige app.

Geïntegreerde user interfaces

Met de toenemende beschikbaarheid van open platformen waarbij met gebruik van API’s elk component van een apparaat bediend kan worden, moet de integratie niet gezocht worden in geïntegreerde gateways, maar in geïntegreerde user interfaces. De meeste waarde zit in de applicatie die het mogelijk maakt om vanuit een scherm met verschillende platformen te praten, ongeacht de gateway die gebruikt wordt of de fabrikant van het device.

Apple’s Homekit is een voorbeeld waarbij de integratie gezocht wordt op het niveau van de software. Door het ingeven van je credentials van Nest, Honeywell, Withings of Netatmo wordt er een connectie gemaakt met het platform. Met deze connectie kan informatie onttrokken worden of kunnen de apparaten – waar nodig – bediend worden via een en dezelfde gebruikersflow.

Een ander voorbeeld van een platform waarbij er ook sprake is van een integratie op het niveau van de software is If This Then That of Zapier. Deze partijen beperken zich slechts tot het automatiseren van bepaalde taken over verschillende toepassingen heen, het concept is echter zeer krachtig en van onschatbare waarde als er ook informatie, bediening en diensten aan worden toegevoegd.

Telco’s in ideale positie

De integratie van verschillende devices middels een geintegreerde user interface is geen opgave die alleen maar door Apple kan worden ingevuld. Integendeel: voor mij geen dedicated Apple-huis. Sectoren die in toenemende mate invloed ondervinden van het innovatiegeweld uit SIlicon Valley (denk bijv. aan energie en telecombranche) kunnen op een dergelijke manier opnieuw hun toegevoegde waarde laten zien en een oplossing bieden voor een groot pijnpunt. Juist telecombedrijven zijn in de ideale positie om deze bruggen te slaan, aangezien zij niet gebonden zijn aan besturingssystemen (iOS, Android) en fabrikanten. Nieuwe toepassingen zijn op deze manier geen bedreiging meer, maar een waardevolle aanvulling op het platform dat door telco’s op een gebruiksvriendelijke intuïtieve manier naar de woonkamer kan worden gebracht, op ieder gewenst scherm.

If you can’t beat them, join them

Deze publicatie is van mijzelf en komt niet noodzakelijkerwijs overeen met de visie, strategie of mening van DELTA.

Bart van Remortel
Business-analist bij DELTA NV

Productmanager B2B2C & innovatie, zelfbenoemd marketing technologist en creatief denker, op het snijvlak van marketing, IT en nieuwe businessmodellen.

Categorie

3 Reacties

    Bart van der Kooi

    Redelijk technisch verhaal en jammer dat je de voorbeelden in je visuals niet even toelicht..


    1 juli 2014 om 08:24
    Sven Penninck

    Interessante invalshoek ivm positie telco’s. Toch is het mij nog niet duidelijk waarom zij net die bruggen kunnen slaan. Voor mij nog net een brug te ver…


    2 juli 2014 om 15:45
    Mark Pekelharing, www.somfy.nl

    Interessant artikel.


    15 juli 2014 om 12:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!