• Mobile
    wordt gesponsord door

Slechts 5% omzet mobiele operators afkomstig uit geavanceerde diensten

Slechts 5% omzet mobiele operators afkomstig uit geavanceerde diensten

Volgens Roland Berger Strategy Consultants stijgt de spanning voor Nederlandse mobiele operators. Door toenemende prijserosie op spraak en SMS en stokkende marktpenetratie, zien zij hun omzetten nauwelijks meer stijgen. Hierdoor neemt de druk op inkomsten uit innovatieve mobiele datadiensten toe.

Tot op heden zijn de resultaten van deze meer geavanceerde diensten als bijvoorbeeld MMS (multimedia messaging) teleurstellend: van elke euro omzet is slechts 5 eurocent niet afkomstig uit spraak en SMS. De geavanceerde diensten zijn vaak nog te ingewikkeld, blijkt uit een internationale studie. Toch zijn mobiele datadiensten volgens het strategisch adviesbureau nog steeds veelbelovend.

De spanning
Mobiele datadiensten gelden internationaal al jaren als het beloofde land voor mobiele operators. Lang werd aangenomen dat inkomsten hieruit voor voldoende compensatie zouden kunnen zorgen bij toenemende prijsconcurrentie. Deze belofte hebben zij echter tot op heden niet in kunnen lossen. Dit was aanleiding voor Roland Berger om te spreken met telecommunicatie-experts en marketing- en product managers uit zeven Europese landen. In het onderzoek What’s the score on mobile data services? stond de vraag centraal wat er moet gebeuren om de verwachte inkomsten uit mobiele datadiensten alsnog waar te kunnen maken. Jochem Moerkerken, lid van het Nederlandse management team van Roland Berger, biedt vijf adviezen:

  1. Zorg dat het werkt. Om een daadwerkelijke toename in het gebruik van mobiele datadiensten te zien, is het noodzakelijk dat voldoende consumenten de geavanceerde technologie in handen hebben, én dat deze technologie goed functioneert. Eén van de grootste problemen bij mobiele datadiensten is het gebrek aan compatibiliteit, oftewel: verschillende producten en merken die niet met elkaar kunnen ‘praten’. Het komt nog steeds voor dat een MMS bericht van een Nokia niet te ontvangen is met een Samsung-toestel. Intensieve samenwerking en standaardisatie zijn dan ook een absolute vereiste. ‘Hoewel operators sinds een jaar betere producten op de markt brengen - de toestellen worden automatisch geconfigureerd ‘over the air’- , moeten klanten bij oude toestellen zelf nog handmatig instellingen doorvoeren, Als het twee keer niet lukt, haken veel gebruikers af. Om ze dan weer aan te laten haken is lastig,’ aldus Moerkerken.
  2. Zorg voor gebruiksgemak. Niet alleen consumenten, maar ook zakelijke gebruikers haken vaak af bij een te hoge complexiteit. Ingewikkelde menu’s, vaak met verschillende lagen en onduidelijke sneltoetsen, zijn simpelweg te veel gevraagd voor de gemiddelde gebruiker. ‘Het instellen gaat dus al beter, maar technisch functioneren wil nog niet zeggen dat het voldoet aan de klantverwachting. Door foto’s te versturen met de telefoon wil je een moment delen. Als de ontvanger geen MMS kan ontvangen en naar een PC moet, een internetverbinding moet maken, de foto moet downloaden en dan hopen dat deze leesbaar is, is het moment al weer voorbij.’
  3. Zorg voor transparantie. De branche moet simpele diensten aanbieden met een doorzichtige prijsstructuur, inclusief lage instaptarieven en zonder verborgen kosten. Voor consumenten is transparantie het belangrijkste criterium bij het maken van keuzes. ‘De complexe tarievenstructuur voor datadiensten maakt het voor klanten nagenoeg onmogelijk in te schatten hoeveel zij maandelijks moeten betalen, terwijl men nu nog maar nauwelijks gebruik maakt van andere diensten dan bellen en het versturen van SMS. Gelukkig zijn recente prijsdalingen en -vereenvoudigingen van bijvoorbeeld KPN hierin veelbelovend,’ aldus Moerkerken. Eerder gaf Ludo al aan dat MMS zo goed als dood was, vermoedelijk door de toen nog hoge prijzen.
  4. Zorg voor voldoende gebruiksmogelijkheden. De consument wil geavanceerde toepassingen en producten, en is bereid hiervoor te betalen. Een voorwaarde hierbij is echter wel dat het leuk is om deze technologie te gebruiken. Een multimediabericht versturen, kan alleen als ook de ontvanger over een MMS-telefoon beschikt. Voor het slagen van mobiele datadiensten is dan ook een hoge marktpenetratie vereist. Roland Berger verwacht dat deze benodigde marktpenetratie pas in 2007 wordt gehaald.
  5. Zorg dat het snel werkt Snelheid is alles. MP3-spelers op mobiele telefoons verliezen hun functionaliteit als het downloaden van een liedje verscheidene minuten in beslag neemt. Zo werd WAP al cynisch Wait and Pay genoemd en is UMTS, ondanks snelle vooruitgang, nog niet op het gewenste niveau. Kortom, bandbreedte blijft het sleutelwoord. ‘Bij real-time services zoals telefonie en videotelefonie, is vertraagd signaal of zelfs het wegvallen van signaal, niet acceptabel voor gebruikers. Operators moeten hier rekening mee houden als zij nieuwe diensten lanceren,’ aldus Moerkerken.

Conclusie
‘De Nederlandse spelers doen er goed aan om te leren van de weinige successen die er wèl zijn. De Blackberry is een voorbeeld van zo’n groot succes. De penetratie hiervan in de zakelijke markt neemt snel toe doordat het simpel, betrouwbaar en functioneel is,‘aldus Moerkerken. ‘Dit verlengstuk van de office-agenda en e-mailbox biedt precies waar de zakelijk gebruiker naar op zoek was én het is vooraf geïnstalleerd.’ Moerkerken constateert dat de meeste mobiele toepassingen in het bedrijfsleven een lange aanlooptijd kennen. ‘Dit komt vooral doordat veelal sprake is van maatwerk.’

Optimistisch is Moerkerken over de consumentenmarkt. ‘De hordes liggen daar lager.’ Vooral jongeren zijn bedreven in het gebruik van multimediatelefoons. ‘Terwijl zakelijke gebruikers alles panklaar willen hebben, vinden jeugdige consumenten het niet erg om wat te experimenteren. Ringtones, screensavers en spelletjes hebben de weg geplaveid voor de meer ingewikkelde diensten. Moerkerken verwacht veel van cross media. Hoewel de aanlooptijd voor succesvolle mobiele datadiensten nu eenmaal lang is, bieden ze nog steeds een enorm groeipotentieel voor operators.’

Bron: ANP


Geplaatst in

Delen



Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Ik kan alleen uit mijn eigen zakelijke ervaring spreken. Ik werk sinds 6 maanden met een MDA en constateer dat ik inmiddels onderweg meer e-mail,msn en internet dan dat ik bel. Een ideale extensie van het kantoor dus. Dus eerlijk gezegd zie ik zelf de zakelijke markt als belangrijkste aanjager op korte termijn. Vwb consumentenmarkt zie ik veel meer in aansluiting op sociale commerce.
    Belangrijkste randvoorwaarde is het prijsmodel. Een flat-fee model is onontbeerlijk. Voor mij de reden om destijds voor T-mobile te kiezen omdat zij de enige in de markt waren (zijn), dit ondanks dat hun landelijke dekking niet 1 van hun sterkste punten is.

    geplaatst op
  • Aangezien mijn huidige telefoon z'n langste tijd heeft gehad zat ik inderdaad ook te denken aan T-mobile precies gezien het punt dat jij noemt, Edwin. Alleen juist op de locatie waar ik werk hebben heel veel mensen problemen met t-mobile, terwijl dat dus in Amsterdam is. En dat houdt mij nog tegen. Ik hoop dat meer providers met vergelijkbaar aanbod als t-mobile komen.

    geplaatst op
  • Het is naar mijn idee een ongeschreven regel, dat je dit soort nieuwe toepassingen op de markt moet brengen op een manier dat die zo simpel en logisch werkt is als het maar kan. Een gebruiker of die nou particulier of zakelijk is, wil dat een toepassing voor hem (of haar) werkt en niet andersom.

    geplaatst op
  • Frequentie speelt natuurlijk ook een grote rol; velen sturen dagelijks meerdere smsjes maar MMS of andere zaken verzenden doet men zelden (ook al kent men de werking etc.) of hooguit in het begin wat vaker omdat het nieuw is.

    geplaatst op
  • Helemaal eens, maak het makkelijk en zorg dat de kosten beheersbaar zijn met een flatfee. Overigens is het zeker niet alleen T-Mobile die dit biedt, ook KPN en Vodafone bieden dit met aanzienlijk betere landelijke dekking.

    geplaatst op
  • @Ron: Waar vind ik de T-mobile web 'n walk variant bij vodafone? Overal zie ik staan: "Voordeel én tot 10 uur/10 MB surfen op het internet. Na 10 uur/10 MB surfen op het internet betaal je 2 euro per MB."

    geplaatst op
  • Ik ontvang al ruim een jaar mijn email in MMS op mijn mobiele telefoon.

    Het werkt op basis van een whitelist die ik zelf altijd volledig controleer en alleen als ik mijn desktop mailclient niet actief heb. Het werkt heel eenvoudig en is erg betrouwbaar, geen spam en alleen van die mensen die voor mij belangrijk genoeg zijn. Volledig multimedia en dus afhankelijk van het toestel kan je zelf attachements lezen.

    Bij SFR noemen ze het mms mail ... (http://www.sfr.fr/utiliser/services/index_generique.jsp).

    geplaatst op
  • @Erik, ik moet zeggen, zelfs sms-en gaat heerlijk met zo'n toetsenbordje (net e-mail). En trouwens, ook ik werk in Amsterdam ;-)

    geplaatst op
  • Via mijn werk ervaring met Vodafone T-Mobile etc diensten voor http://www.mowave.com kan ik je vertellen dat de consumenten markt en portal systeemen door web en walk juist om de zeep worden geholpen door http://pda.t-mobile.nl/index.jspx dit soort slechte portalen. Vodafone, Orange en andere hebben het veel beter begrepen dan T-Mobile. Bij web en walk is er weer een soort anargie aan de hand die er voor zorgt dat mensen in eens niet meer willen betalen voor content terwijl dat via de Vodafone Live! portal wel gebeurd. Zakelijk vind ik dat dus erg dom. Overigens is de mobile markt in 2007 ook zeker nog niet ontwikkeld in NL. Dat verhaal van die toestellen is ook niet de oorzaak. Als je het mij vraagt zijn we in NL gewoon verwend met breedband internet en een PC met aansluiting op het werk en thuis, ook de korte reistijd speelt mee.

    geplaatst op
  • @Kjeld: Zakelijk mag het dom zijn. Ik heb echter weinig zin in een mobiele internetconnectie waarbij mijn provider vet verdiend als ik een afwijkende site bezoek en continu voor content moet gaan betalen. Doe mij maar een abbo waar alles inbegrepen zit tegen een scherpe prijs.

    Ik denk niet dat je dat bedoeld maar van 'verwennen' van de consument met een breedbandconnectie en pc-aansluiting op het werk/thuis is geen sprake. Die verwennerij is gewoon de toekomst en 't word tijd dat de mobiele operators dat als een gegeven gaan beschouwen. Beperkingen opleggen bij mobiel internet en de consument overal voor laten betalen lijkt mij niet de slimste oplossing. Maar goed ik bekijk het meer vanuit de consument, zakelijk zit ik onvoldoende in mobiel, dus wellicht denk ik er veel te makkelijk over.

    geplaatst op
  • @kjeld, ik begrijp je punt niet helemaal. Het flat-fee abonnement zorgt er juist voor dat ik meer van mobiele datadiensten gebruik maak. Zakelijk gezien betreft die e-mail en internet. Vodafone Live diensten betreffen m.n. de consumentenmarkt, en dat is een heel andere discussie.

    En voor wat betreft de portal van T-mobile, ja die is heel slecht. Maar goed, die heeft voor mij dus ook geen enkele toegevoegde waarde.

    geplaatst op
  • Vandaag benaderd door T-mobile of ik kon uitleggen waarom hun mobiele portal weinig toegevoegde waarde had!
    Leuk dat ze dit blog volgen en ook daadwerkelijk reageren. Nu online nog.

    geplaatst op
  • Is er een gedragscode of wet omtrent SMS-marketing? Vraag dit ivm Emerce-artikel hierover.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.