Singularity: voor wie voorspoed wil maken

7 september 2016, 05:00

Wil je technische ontwikkelingen ondergaan of wil je er deel van uitmaken?

Silicon Valley? Allemaal leuk en aardig, maar ook in ons land bloeien industrieën op die voorspoed en overvloed brengen. Buiten het zicht van de ‘gewone man’ spelen Nederlandse ondernemers een leidende rol in de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s, robots in de operatiekamer en nanotechnologie. Het is een van de inspirerende voorbeelden tijdens de Singularity Summit volgende week. Maandag en dinsdag komen meer dan 900 executives bijeen om te bekijken hoe zij kunnen profiiteren van de steeds rapper verlopende technologische ontwikkeling, maar vooral ook hoe ze daar een rol in kunnen spelen.

Vanuit journalistieke, politieke en sommige academische kringen wordt soms met gefronste wenkbrauwen gekeken naar de Singularity-beweging. Het is een groep wetenschappers en ondernemers met een heilig geloof in de voorspoed die technologie de samenleving zal brengen. De beweging had al jaren een stevige vertegenwoordiging in Nederland en sinds afgelopen najaar is er ook een vestiging van Singularity University in ons land.

Carlo de Weijer, vicepresident intelligent transport systems bij TomTom, parttime director of the Strategic Area Smart Mobility aan de Technische Universiteit Eindhoven en spreker tijdens de Singularity Summit, kent de kritiek. “Wij concentreren ons hier op de praktijk. We stellen ondernemingen in staat om in contact te treden met nieuwe technologie. Iedereen ziet dat de wereld behoorlijk wordt opgeschud door nieuwe technologie. Als onderneming sta je voor de keus: wil je het ondergaan of wil je er deel van uitmaken?”

Nederland is met onder meer Maarten Steinbuch, Mark Post, Leo Kouwenhoven en Andre Kuipers sterk vertegenwoordigd in het programma van de Singularity Summit volgende week. Landgenoten schetsen onder meer perspectieven die robotica, kwantum-nanowetenschap, synthetisch vlees, 3D-printen en slimme mobiliteit openen op verschillende sectoren.

“Ik spreek over de rappe ontwikkelingen in mobiliteit op zo’n manier dat het ook inspirerend is voor andere sectoren”, zegt De Weijer. “Het programma is ook zo ingericht dat op de eerste dag de patronen in beeld worden gebracht. Hoe leidt technologische vernieuwing tot disruptie en wat is de invloed daarvan op de samenleving? Op de tweede dag wordt ingezoomd op de toepassing. Hoe werkt het in de praktijk?” Door die opbouw van de dagen en de samenstelling van het publiek doe je meer kennis en inspiratie op dan in een cursus van twee weken, is de overtuiging van De Weijer.

Brabantse pijler

En eigenlijk is Nederland een pijler onder het vooruitgangsgeloof. Het begrip singularity werd ‘gecoind’ door de Amerikaanse wetenschapper Ray Kurzweil. Door de opmars van genetica, nanotechnologie, robotica en kunstmatige intelligentie naderen we het moment dat de technologische ontwikkelingen het menselijk bevattingsvermogen overtreffen. Hij baseerde die voorspelling op de Wet van Moore: de vaststelling dat de capaciteit van ic-chips elke twee jaar verdubbelde. Dat heeft ertoe geleid dat nagenoeg iedereen vandaag de dag een computer op zak loopt die de aanzienlijk krachtiger is dan de zoemende machines die een aantal jaren geleden nog ons bureaublad domineerden. “Die Wet van Moore wordt voor een belangrijk deel in stand gehouden door de innovatie bij ASML bij ons in Eindhoven.”

Ooit schrale grond

125 jaar geleden was het ondenkbaar dat de regio Eindhoven een rol van betekenis zou spelen voor de vaderlandse economie, laat staan een leidende rol in de wereldwijde voortuitgang. De gebroeders Philips kozen de schrale zandgronden juist vanwege het gebrek aan perspectief voor de lokale bevolking. Maar nog niet zo lang geleden werd de provincie Brabant aangewezen als de slimste regio ter wereld. En zoals Theo Maassen grijzend opmerkte: dat is inclusief Helmond. “Da’s zoiets als de Champions League winnen met Roel van Velzen op goal.”

De leidende rol van vandaag de dag is niet zichtbaar voor de doorsnee consument. De producten van nu zijn weliswaar hoogwaardig, maar meestal geïntegreerd in andere merken, zoals auto’s. Bedrijven uit de regio Eindhoven zijn leidend in de voertuigcommunicatie, de technologie die auto’s straks zelfstandig moeten laten rijden. Die komt deels van bedrijven die voortkomen uit het voormalige Philips Car Systems. “De wereld wordt meer en meer een mengeling van elektronische systemen. De automotive-industrie hier in de regio is niet gelieerd aan een bepaald merk, maar groeit nu hard”, zegt De Weijer.

Voor wie wil geloven of eraan wil werken

Op de Singularity Summit wordt ook Nederlands leiderschap in de zorg zichtbaar. Dat is niet alleen een markt waarop het merk Philips nog altijd glorieert, het gaat ook over baanbrekende technologie in de operatiekamer. Door de combinatie van eigentijdse communicatiemiddelen en robotica kunnen chirurgen hun werk nu ook op afstand doen.

Tussen de beloften uit de trailer voor de Singularity Summit lijkt het een bagatel. Doven die kunnen horen. Een einde aan terminale ziekten. Een wereld waarin we vitaal oud kunnen worden. Voeding gezonder is én voor iedereen beschikbaar. Een einde aan de zorgen voor het milieu en de uitputting van onze hulpbronnen. Dat lijkt ver weg, maar wie erin wil geloven of eraan wil werken, komt volgende week naar Amsterdam.

Arjan van der Knaap
communicatiestrateeg bij Inspiratiefactor

Arjan van der Knaap is communicatiestrateeg. Hij ondersteunt ondernemers en organisaties bij het vertellen, ontwikkelen en beheersen van verhalen. Met de inzichten van storytelling brengen we moed, standvastigheid en vooral humor terug in ons vak.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!