Michiel Muller (Picnic) in gesprek met familie-ondernemer Reynier van Bommel

27 maart 2018, 11:00

De één heeft verschillende markten wakker geschud, de ander vindt al ruim twintig jaar zijn weg binnen het familiebedrijf. Ronnie Overgoor gaat in gesprek met ondernemers Michiel Muller (mede-oprichter Picnic) en Reynier van Bommel (CEO Van Bommel Schoenen) over ambities, het DNA van een bedrijf en de toekomst.

Het DNA van je bedrijf

In welke mate is een ondernemer één met zijn organisatie? Michiel: “Je legt je hart en ziel in het bedrijf, dat is enorm mooi. Wij zijn geen familiebedrijf, maar we zijn wel één grote familie.”

Reynier: “Wij hebben de keuze gemaakt om zelf het gezicht te zijn van het bedrijf. Ik ben – samen met mijn broers – de personificatie van het merk geworden. Maar het bedrijf is iets anders dan de familie. Het voorbestaan van het bedrijf en het voorbestaan van het familie zijn niet hetzelfde. Ik ben van mening dat ons succes is ontstaan omdat we geen haast hebben. Het hoeft deze generatie niet te gebeuren. Het huidige bedrijf is totaal anders ingericht dan tweehonderd jaar geleden en dat kan voor de volgende generatie ook zo zijn.”

Toon je rentmeesterschap

Wat betekent rentmeesterschap voor beide ondernemers? Bij de serie-ondernemer is duurzaamheid een bewuste keuze en daar draagt nieuwe technologie en een duurzaam businessmodel aan bij. Michiel: “We hebben een ontzettend duurzaam bedrijf opgezet. We rijden honderd procent elektrisch, voorkomen voedselverspilling en hebben geen fijnstofuitstoot. Daar worden we natuurlijk zelf enthousiast over, maar daar kun je ook jonge mensen mee confronteren. Dat zit in onszelf, maar het zit ook in het aantrekken van jong talent. Rentmeesterschap uit zich bij ons zeker in de ambitie om een heel duurzaam bedrijf op te zetten. Daar kunnen we nog een enorme verbetering maken.”

“‘Je moet elke dag verbeteren’: dat startup-achtige heeft iedereen tegenwoordig nodig”

Het familiebedrijf heeft rentmeesterschap al generatie op generatie in het DNA van het bedrijf zitten. Reynier: “Rentmeesterschap wordt bij ons deels bepaald vanuit historie en deels vanuit gevoel. Als je van vader op zoon een bedrijf en een rol overneemt, dan verwacht de klant dat de zoon hetzelfde gaat doen als zijn vader. Wij doen sommige dingen bijna zonder dat we doorhebben waarom we ze zo doen. Zo werken we samen met leerlooiers uit Italië en niet uit Bangladesh. Dat doen we omdat we dat al generaties doen, maar ook omdat dat goed voelt. Maar goed, tussen Italië en Bangladesh zitten heel veel landen waar je ook voor kunt kiezen. De intrinsieke motivatie om het goed te doen zit bij ons diep in de organisatie. Dat komt door de lading die de familie aan het bedrijf geeft én door het product.”

Leiderschap

Vraagt iedere fase in de levenscyclus van de onderneming om een ander type leider? Michiel: “Nee, dat denk ik niet. Vroeger werd er misschien wel gedacht: we gaan eens lekker twintig jaar op de tent passen en uitbollen. Maar dat is er nu niet meer bij. Je moet tegenwoordig ongelooflijk goed opletten. Er verandert ontzettend veel: de consument, de technologie en globalisering. Iedereen moet waanzinnig initiatiefvol zijn en heel erg nieuwsgierig blijven naar de markt. Dat startup-achtige van ‘je moet elke dag verbeteren’ heeft iedereen tegenwoordig nodig, ook al werk je al twintig jaar als CEO bij een bedrijf.”

Reynier: “Ons bedrijf is inmiddels iets groter en er is plek voor drie directeuren. Als we over vijf of tien jaar het dubbele formaat bereiken van wat we nu hebben, dan is er behoefte aan meer directieleden. Die hebben we niet. De oudste van de tiende generatie is zes jaar oud. Dan moeten we de structuur die wij hebben als familiebedrijf aanpassen, waar we al generaties lang geen directielid van buitenaf dulden, en moeten we ons opnieuw gaan uitvinden.”

Ondernemerschap

Wat als deze ondernemers een week met elkaar ruilen? Michiel: “Ik zou het waanzinnig leuk vinden om te kijken hoe het is om misschien wel honderd jaar met dezelfde leverancier te werken, hoe je elkaar dan scherp houdt. Ik vind het heel interessant om te zien hoe je dat doet als die band zo hecht en sterk is. Je moet met elkaar blijven innoveren en zakelijk blijven.” Reynier is geintrigeerd door het jonge team van Picnic: “Wat mij enorm triggert, is die gemiddelde leeftijd van zeventwintig. Het lijkt mij een warm bad om samen te werken met een jong team. Wat kun je met zo’n bult jonge mensen creëren?”

Michiel Muller is een Nederlandse ondernemer. Samen met Tango oprichter Marc Schröder nam hij het op tegen Shell. Met Route Mobiel kwamen ze in het vaarwater van ANWB. In 2015 start hij met drie compagnons de online supermarkt Picnic.

Familiebedrijf Van Bommel voorziet menig man al sinds 1734 van schoenen. Reynier van Bommel, CEO en één van de drie broers van de negende generatie die het bedrijf vandaag de dag leiden. Schoenfabriek Van Bommel bestaat al sinds 1734 en is gevestigd in Moergestel. Nu staan de drie broers Floris, Pepijn en Reynieraan het roer. Ze hebben 120 mensen in dienst en het bedrijf produceert in totaal meer dan vijfhonderdduizend paar schoenen per jaar.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!