Je bekijkt een artikel van Company.info
partner

Schiet jij raak met je productlaunch of wordt het een losse flodder?

Die belangrijke productlaunch: ben jij er klaar voor? Weet je ook…. wie er op zit te wachten?

15 mei 2023, 06:45 1369 x gelezen

Sales heeft veel klantcontact, dus hun input is voldoende om een lanceringsplan op te tuigen voor de aankomende productlaunch. Dat vinden veel bedrijven tenminste. Maar: weet je wel écht hoe jouw markt eruitziet en wanneer bedrijven in die markt het meest op jouw product of dienst zitten te wachten? Heb je je productlancering gebaseerd op recente ‘triggers’ in je markt, of op basis van wat je onderbuik zegt?

Maak de diagnose en doe je huiswerk

Denk vooral eerst goed na voordat je zegt dat je product zo snel naar buiten moet als dat het “af” is. Maak je go-to-market plan niet op basis van de beschikbaarheid van je product, op basis van interne resources of je capaciteit aan sales follow-up.

Maak je go-to-market plan op basis van insights van je beoogde doelgroep. Verplaats je eens echt in je klant, lead of prospect en doe je huiswerk. Welke bewegingen vinden er plaats bij je klanten? Die kun je met slim gebruik van data boven water halen.

Natuurlijk hangt het er heel erg vanaf in welke business je zit, hoe je huiswerk eruitziet en welke ontwikkelingen in jouw markt relevant zijn om te bepalen hoe, waar en voor wie je je product of dienst lanceert. Dat laten we zien met onderstaande voorbeelden.

Van duurzame energie tot boekhoudsoftware en leasebedrijf

De juiste daken vol met zonnepanelen
Werk je in de energiesector en heb je een mooi go-to-marketplan voor het vol leggen van daken van bedrijfspanden? Op basis van geografische congestiedata kun je zien waar je nog zonnepanelen aan kunt sluiten of waar het net “vol” is. Zit het energienet (nog) niet vol in Deventer, maar wel in Zwolle? Dan is het slim om bedrijven in Deventer aan te schrijven met je nieuwe product en die in Zwolle voorlopig nog even over te slaan….

Raak schieten op bedrijven onder de 10 werknemers
Heb jij als softwarebedrijf de ideale oplossing gemaakt waarmee bedrijven zelf hun boekhouding eenvoudig kunnen doen? Dan is het slim om je te richten op bedrijven onder de 10 medewerkers die dit vaak nog met de hand doen met een arbeidsintensief proces in plaats van op grotere bedrijven die dit uitbesteden bij een externe boekhouder.

Groene energie en leaseauto’s
Ben je verkoper bij een leasebedrijf, dan zijn ontwikkelingen van het wagenpark van bedrijven voor jou een belangrijke trigger. Je wilt weten wanneer een bedrijf wil uitbreiden of wanneer een contract afloopt, zodat je op dat moment een passend aanbod kan doen. Ben je verkoper van groene energie en heb je een nieuwe zakelijke propositie? Dan is het moment waarop bedrijven gaan verduurzamen van belang om op in te spelen. Vanaf dat moment kan een bedrijf bijvoorbeeld besluiten om over te stappen op groene stroom. Onze case met Eneco is hier een goed voorbeeld van.

‘We tillen het over de zomer’

Ontwikkelingen in de markt als triggers gebruiken om raak te schieten met jouw productlaunch en je verplaatsen in de behoeften van je klant: we deden al een aanzet om je te overtuigen van het nut daarvan. Maar voor elke marketingactiviteit geldt natuurlijk óók dat er moet worden gezocht naar een goed moment. Voor een publiciteitsmoment, campagne, assortimentswijziging, een indexering van de prijzen, en ook voor een productlaunch.

Bij het zoeken naar zo’n moment kun je afgaan op je ‘gut feeling’, maar om op te vallen hoeft dat gevoelsmoment niet per se het ideale moment te zijn. Iedereen wil in september de markt op, omdat dat het moment is waarvan wordt verondersteld dat iedereen terug is van vakantie (na drie maanden afwezigheid). Om die reden is september vaak zo’n drukke maand met álles, maar vooral ‘op de zaak’. Een kritische analyse kan helpen om slimmer te plannen. En een goede analyse maak je op basis van data.

Je productlaunch bijsturen

Je hebt je dienst gelanceerd en je hebt een landingspagina gemaakt met je nieuwe productpropositie. Je kunt dan met IP-tracking gedrag van bedrijven die tot je doelgroep behoren (en als zodanig herkenbaar zijn) in kaart brengen om je campagne bij te sturen.

Je ziet dan welke bedrijven er op je website komen en hoeveel dat er zijn. Is dat nog niet naar je verwachting of wens? Dan kan je op basis van die informatie bijsturen. Bijvoorbeeld door je advertenties aan te passen, je targeting aan te scherpen of je landingspagina’s verder te optimaliseren.

Bijsturen, dat kan ook met het herformuleren van de USP’s van je product. Je kunt ze scherper maken richting de doelgroep die reageert: ook dit zie je terug op basis van insights die je met IP-tracking ophaalt. Je kan op deze manier dus real time je campagne fijn slijpen.

Conclusie

Bij het plannen van een productlaunch komt heel veel kijken, maar je huiswerk doen is essentieel. Je moet weten waar je klant echt op zit te wachten en ontwikkelingen in jouw markt geven je ‘triggers’ om je productlaunch op af te stemmen. Slijp je go-to-market plan fijn op basis van marktbewegingen en veranderingen. Stuur ook met de inzichten vanuit IP-tracking NA je productlaunch bij op basis van realtime online gedrag van bedrijven die tot jouw doelgroep behoren.

We gaan bij Company.info graag naast een B2B-marketeer staan om een go-to-market strategie voor dat mooie nieuwe product uit te stippelen die zoveel mogelijk succes oplevert. Zin om eens langs te komen in Amsterdam of te bellen, mailen, appen, zoomen, teamsen? We ontvangen en zien je graag!

>>> Lees ook: “De zwarte spiegel van personalisatie

Neem contact met ons op!

Company.info helpt marketeers aan uitgebreide, overzichtelijke en betrouwbare informatie voor leadgeneratie en marktbewerking. Door slim gebruik te maken van bedrijfsinformatie en tools vergroot je je markt- en klantinzicht en creëer je een 360-graden klantbeeld. Hiermee optimaliseer je je segmentatie, vind je B2B-leads met een hogere scoringskans en weet je welke bedrijven je wanneer het beste kunt benaderen en met welke boodschap. Daarmee verhoog je het aantal conversies op B2B-campagnes.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!