Sander Duivestein (Trendwatcher): “Ideeën hebben dankzij technologie een soort seks met elkaar”

21 maart 2017, 14:00

Sander Duivestein is spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur, columnist en Marketingfacts-blogger en onderzoekt de impact van nieuwe technologie op de mens, bedrijven en maatschappij. Sander vindt dat te weinig mensen zich verdiepen in de (technologische) mogelijkheden van de toekomst. Daarom moeten we out of the box denken, of gewoon die hele box weggooien: “Als je blijft zitten, qua nadenken, in het verleden dan schiet het niet op, want de toekomst komt er keihard aan.”

Volgens Duivestein leert de juiste technologie ons dat we afscheid moeten nemen van ‘het oude denken’: “Als je van een lineair tijdperk naar een exponentieel tijdperk toe gaat, dan vergt dat een andere manier van denken.” Hij noemt zijn kinderen als voorbeeld, die opgroeien met digitale technologie, internet continu onder hun vingers hebben en op een andere manier informatie raadplegen: “Moeten wij nu gaan bepalen voor die mensen hoe de toekomst eruit ziet? Nou, liever niet.”

Explosie

Duivestein ziet potentie voor ondernemers: “Al die verschillende technologieën hebben nu een exponentiële curve bereikt, als je die met elkaar combineert dan ontstaat er een explosie van mogelijkheden.” De trendwatcher meent dat men die kansen zelf kan laten ontstaan: “Ik denk dat iedereen, of in het eigen bedrijf of in de kennissenkring, iemand kent die zich met dit soort materie bezighoudt, die een tipje van de sluier op kan lichten. Als je daardoor wordt geraakt en als je daarover gaat nadenken, dat in jouw brein ‘seks’ ontstaat tussen die ideeën, dan zul je er wat mij betreft mee aan de slag moeten gaan.”

Fuik

Alles wordt aangeraakt door technologie, maar deze sharing economy is niet louter positief. Duivestein ziet het als één van de manieren om naar de toekomst te kijken: “Het is niet alleen maar halleluja wat ik verkondig, ik probeer wel degelijk kritisch te kijken naar tegenbewegingen, wat die betekenen.” Als een manco noemt hij de informatie-overload en het feit dat veel mensen voortdurend lange werkdagen maken, dat ene uurtje blijven najagen: “Mensen kunnen daadwerkelijk ziek worden doordat ze te hard werken en doordat ze eigenlijk in een soort van fuik rijden wat dat betreft, daar moet je voor waken.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!