Ruud Stelder (Director eCommerce Lightspeed): “We draaien 3000 e-commercewinkels in Noord-Amerika”

Ruud Stelder (Director eCommerce Lightspeed): “We draaien 3000 e-commercewinkels in Noord-Amerika”

Zijn wens om naast Europa ook de VS te voorzien van goedwerkende webshops kwam uit toen SEOshop werd overgenomen door het grote Canadese Lightspeed. Directeur e-commerce Ruud Stelder, dertig jaar jong, over de huidige stand van zaken: "We verkopen onze software in honderd landen, ik geloof dat we rond de drieduizend e-commercewinkels in Noord Amerika draaien."

Studeren was niet helemaal aan hem besteed, ondernemen des te meer. SEOshop ontstond toen hij als jonge ondernemer producten verkocht in webshops in Nederland, Duitsland en Frankrijk. Het bleek het te veel werk om per losse server aanpassingen te doen en zodoende werd een overkoepelende software ontwikkeld die nu met Lightspeed de wereld over gaat. Stelder vindt dat de zelfstandige retailer de webshop beter aan hem kan overlaten, en zijn tijd beter investeert in experience en marketing: "Ik ben in de huidige tijd nog steeds van mening dat een ondernemer zich niet druk zou moeten maken over de software."

Maar hoe gaat het met de retail in Nederland? Stelder: "Als de experience goed is dan gaat het goed. Wat absoluut werkt zijn gewoon producten, fashion, wat duurdere premium artikelen waar mensen echt een experience krijgen." Hij noemt de Bijenkorf als een goed voorbeeld: "Die zijn naar shop in shop gegaan. Daar zijn nu de merken die hun eigen merk vertegenwoordigen in die grote verzamelbak die Bijenkorf heet. Daar zijn zeker mogelijkheden. Wat we nu zien is is juist dat veel online partijen offline gaan."

Hij dicht zelfs de kleinere familiebedrijven in de middelgrote steden goede kansen toe, zolang ze zich op meerdere fronten inzetten. Volgens Stelder geeft juist omnichannel, online gecombineerd met offline enorm veel mogelijkheden voor de retailer. "Wat we steeds meer zien is dat klanten online oriënteren, en vervolgens in een winkel afhalen. Dan krijgen ze een stukje advies erbij en kunnen ze retourneren als dat nodig zou zijn. Het retouren is een hele hoge kostenpost voor online, maar als je offline een winkel hebt waar mensen naartoe komen om te ruilen betaal je niet de retourkosten. Dat is absoluut een hele goede businesscase."


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.