RSS nog geen volwassen medium?
RSS is inmiddels al een geruime tijd een belangrijk aandachtsgebied op dit weblog. Zowel bekeken vanuit de optiek van de adverteerder, de uitgever alswel de gebruiker (consument). Ik moet eerlijk bekennen dat het langzamer gaat dan ik had verwacht. Begin vorig jaar voorspelde ik de definitieve doorbraak van RSS. Mede door het uitblijven van de nieuwe Internet Explorer (en Outlook) met RSS-ondersteuning is het awared gebruik beperkt gebleven tot ca. 4% van de internetgebruikers.
Afgelopen weken waren er een aantal lezenswaardige artikelen waarin dieper wordt ingegaan op RSS. Zo schreef Camiel Donicie op De Nieuwe Reporter een uitstekende evaluatie over het aanbod en de gebruikersvriendelijkheid van RSS. En alhoewel vrijwel alle Nederlandse nieuwssites tegenwoordig RSS-feeds aanbieden, is zijn conclusie dat het RSS-aanbod nog niet volwassen is.
Frank Janssen heeft op Frankwatching een interessante column geschreven over waarom we met e-mail moeten stoppen. Daarin gaat hij vanuit de optiek van de gebruiker in op de diverse wensen en mogelijkheden van communicatie. RSS is daarin een van de mogelijk nieuwe communicatievormen.
Naast uitgevers en gebruikers zijn er natuurlijk nog de adverteerders. Daarvan is op dit moment nog het minst bekend. Reden voor een aantal RSS-experts (o.a. eVillage, Oberon, Infocaster, FeedFX, Feeder, Feedo en Delta Lloyd) om deze week in Zeist bij elkaar te komen om de stand van zaken te bespreken.
Ik onderschrijf zeker de stelling van Camiel Donicie dat het RSS-aanbod nog niet volwassen is. Sterker nog, ik denk dat RSS als medium nog niet volwassen is. Dat is ook een van de redenen dat ik samen met Jeroen Bertrams een Cursus RSS-Marketing heb ontwikkeld die dinsdag 31 januari voor het eerst in Media Plaza zal worden verzorgd.
To be continued…
In absolute aantallen is gebruik van RSS inmiddels ook best aardig Karel, relatief gezien is het natuurlijk nog steeds beperkt.
Over hoeveel gebruikers praten we nu bij Feeder?
Bij deze een request voor een volgende RSS gerelateerde post. Wat te kiezen en waarom: uittreksel, eerste x woorden of complete artikel.
Ik heb hier laatst onderzoek (enquete onder gebruikers) naar proberen te doen maar er is zoveel verschillende input op gebied van usability & marketing.
en anders ik wel 😉
Ik ben een tijdje fanatiek feedreader geweest, maar er ook weer mee gestopt. Het is information overload in het kwadraat, aanbodgedreven attendering en voorziet maar matig in daadwerkelijke informatiebehoeften. Volgens mij is voor RSS slechts een marginale functie weggelegd.
Dat verschijnsel zie ik ook vrij veel René. Ik zal binnenkort op mijn nieuwe blog eens uit de doeken doen waarom ik denk dat het komt en wat we daaraan kunnen doen.
Rene, kun je uitleggen waarom een feedreader minder interessant voor je is dan een browser of e-mailpakket? Is het niet vooral het leren omgaan met een nieuw medium? Juiste keuze maken van channels, feeds en filters? Een andere manier van informatie verwerken?
Waar ik wel steeds meer tegen aan loop is de digitale verzuiling. Doordat ik steeds meer gebruik maak van feeds beperk ik mijn gezichtsveld en kom ik steeds minder op andere websites. Tenzij iemand anders mij er op wijst maar dat zijn in het algemeen mensen die dezelfde interesses hebben (en sites lezen) als ik. Nu geldt dit alleen nog voor online informatie maar het zal niet lang meer duren en dit zal ook gelden voor audio (radio) en video (tv). Ik lees, luister en kijk alleen nog maar naar die dingen waarvan ik vooraf heb aangegeven dat ik het interessant vind. Oftewel, hoe krijg ik straks nog nieuwe impulsen?
@Marco
Minpuntje hoor Marco, als je mijn blogview goed had gelezen weet je om hoeveel bezoekers het gaat. 🙂 Normaal zijn het er 200 per dag, nu rond de 350. Inderdaad, in absolute zin verwaarloosbare getallen, relatief gezien toch een significante (tijdelijke?) toename.
hahaha, dat had ik vanmorgen ook toen ik bij een aantal bureau terecht kwam die je eigenlijk weinig in de blogosphere ziet, terwijl ze toch echt geen gekke dingen doen. Ik had me juist voorgenomen mijn oogkleppen wat meer af te doen 🙂
@ Marco / Roy,
Bericht over de RSS had ik gemist, is een flinke discussie geworden 🙂
Ik ga vanavond tijd vrijmaken om het e.e.a. van de bevindingen en conclusies uit mijn onderzoek te publiceren op m’n site. Er zitten wel wat interessante dingen tussen.
@Marco
Goede websites hebben een informatie-architectuur en zoekmachines, waardoor de lezer iets gericht kan opzoeken. Weblogs zijn veel meer het-idee-van-dit-moment-over-weet-ik-wat, leuk voor de schrijver, maar niet per se functioneel voor de taakgedreven lezer.
Weblogs komt neer op kwaliteits- en inspanningsminimalisatie van de schrijvers. Iedereen kwakt elke gedachte – rijp, groen of rot – ongestructureerd neer en krijgt er in het webloggerswereldje nog applaus voor ook. Het positieve ervan is dat er veel meer geschreven wordt. Maar om dat nou allemaal van dag tot dag te volgen…
Ik héb leren omgaan met het medium. Ik heb een deugdelijke nieuwslezer (FeedDemon), ik selecteer mijn feeds, groepeer ze en maak filters. Maar toch. Ik vind het geen prettige manier van informatie verwerken. Het is vermoeiend, om niet te zeggen uitputtend om die eindeloze stromen bijna willekeurige nieuwtjes en ideeën te volgen.
Ik herinner me een wetenschappelijke studie naar de efficiëntie van deelnemen aan Usenet, forums e.d. (dit is pré-RSS). Daaruit bleek dat het niet efficiënt was om dagelijks ongericht allerlei informtiestromen te volgen om er nu en dan wat nuttigs uit te filteren. Opzoeken op het moment dat je iets nodig hebt is efficiënter.
E-mail vind ik een ander verhaal. Ja, RSS is handiger dan announcement lists, blogbrieven e.d. en is daarvoor een goed substituut. Ik hoop dat RSS daarvoor meer en meer wordt aangeboden. Maar verder is e-mail een heel ander ding.
RSS heeft voordelen als de lezer de nieuwtjes/mutaties van bepaalde informatiebronnen (website, weblog, organisatie etc.) voortdurend in de gaten wil houden. Maar wie wil dat nou? Dat is toch een marginale informatiebehoefte die alleen bij bepaalde mensen in bepaalde gevallen een rol speelt?
Laten we het nu eens even als marketeers bekijken [1]. Vergeet de techniek, de aanbieders, het wensvol denken, de hype. Over welke informatiebehoeften hebben we het eigenlijk, als we aan RSS booming business toeschrijven? Hoe luidt de vraagkant?
En waarom voeren we deze discussie niet gewoon op een forum? Weblog-comments is toch géén model voor discussie?
[1] Mijnerzijds bluf 🙂
@vincent
Ik denk dat het allemaal niet z’n vaart zal lopen. ‘BI’ technieken om het interessante te filteren? Ik krijg toch al voldoende informatie voor mijn dagenlijkse business goed uit te kunnen voeren. Wat dat betreft past het artikel uit intermediair wel: Tulpenbollen zorgen voor de groei in Nederland.
Het succes van RSS gaat zitten in het feit dat het zo gemakkelijk wordt gemaakt om dynamische content te verspreiden én op je eigen website te zetten, zonder dat je er zelf veel voor hoeft te doen. Het heeft daardoor de karaktertrekken van een killerapp: simpel en verslavend, net als SMS… simpel en spannend.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!