Roland van der Vorst: “Hoe kom je als merk bovendrijven in technologisch geweld” #adv

6 oktober 2017, 08:30

Prof. dr. Roland van der Vorst is managing director van FreedomLab en parttime professor aan de TU Delft. Als consultant, spreker en wetenschapper houdt hij zich bezig met vraagstukken op het snijvlak van merkontwikkeling en innovatie. In zijn presentatie op het Marketing & Technology Event van 9 november laat hij zien hoe merken boven de concurrentie kunnen uitstijgen in tijden van grote technologische veranderingen. Andere keynotes zijn Albinus van fonQ, Vrielink van Transavia en Kruijer van Abel.

Meld je nu aan met de code MAT17MF en ontvang als Marketingfacts-lezer € 50,- korting!

Hoe blijf je als merk de concurrentie voor bij ingrijpende technologische verandering?

“Merken hebben een belangrijke functie bij het vercommercialiseren van technologische ontwikkelingen. Tegelijkertijd hebben nieuwe technologieën merkontwikkeling voorgoed veranderd. De grote vraag wordt hoe merken kunnen bovendrijven nu het aanbod almaar toeneemt en digitale filters het keuzeproces van de consument bepalen.”

De customer journey is een belangrijk marketingonderdeel. In hoeverre bepaalt technologie momenteel die klantreis en is dat een positieve ontwikkeling?

“Technologie maakt het gemakkelijker om op een veel geavanceerdere manier de klantreis in kaart te brengen, te volgen en uit te nutten. Bovendien werd vroeger de klantreis met name gebruikt voor de afzet en verkoop van producten en diensten, terwijl hij tegenwoordig ook vooral een belangrijke bron van informatie is. De klantreis is niet alleen van belang voor de output, maar vooral voor de input.”

Technologie en marketing: is dat een goed huwelijk en waarom wel of niet?

“Ja, omdat technologie marketingmogelijkheden verruimt en marketing nodig is voor de adoptie van technologie.”

Is het merk met de meeste technologie straks de winnaar?

“Nee. Het gaat niet om de meeste technologie. Het gaat veel meer om het kunnen en mogen gebruiken van klantinformatie.”

Wat is in technologisch opzicht de grootste uitdaging voor de marketeer anno 2017?

“Moeilijke vraag. Ik zie twee uitdagingen: A) een van de belangrijkste gevolgen van technologie is dat het steeds moeilijker is om boven te komen drijven. Hoe zorg je dat dit gebeurt (zie volgende vraag) en B) hoe blijf je enigszins herkenbaar in een wereld waarin technologie je dwingt voortdurend te veranderen?”

Wat is in grote lijnen jouw verhaal op 9 november en waarom mogen mensen dit eigenlijk niet missen?

“Merken worden weggedrukt door de vele nichespelers of de macht van de grote technologiebedrijven (met de digitale assistent als grootste bedreiging). De grote vraag is: hoe kom je bovendrijven in dat geweld? Op die vraag geef ik antwoord tijdens mijn presentatie.”

Meld je nu aan voor het Marketing & Technology Event met de code MAT17MF en ontvang als Marketingfacts-lezer € 50,- korting!

MarketingTribune is een vakblad voor de marketingprofessional. De primaire doelgroep bestaat uit beslissers in marketing zoals marketingdirecteuren en - managers, productmanagers en directieleden met marketing in hun portefeuille. Daarnaast is MarketingTribune interessant voor beïnvloeders in marketing zoals consultants en adviseurs. Met nieuws, achtergronden, praktijkcases, research en persoonlijke blogs presenteert en duidt MarketingTribune in een tweewekelijks magazine het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!