Redactionele richtlijnen Marketingfacts

23 september 2007, 11:45

Zoals frequente lezers van Marketingfacts wel gemerkt hebben, is het laatste jaar het aantal bloggers op Marketingfacts fors toegenomen. Bloggers die vaak werkzaam zijn bij adverteerders, media- of reclamebureaus en schrijven over hun vak en soms over eigen campagnes. Mede op verzoek van onze bloggers die zich vaak afvragen wat nu wel/niet mag bijvoorbeeld bij het bloggen over je eigen werk, hebben we daarom sinds kort een aantal richtlijnen voor onze bloggers intern online gezet. Via deze richtlijnen willen we er voor zorgen dat ondanks de diversiteit van bloggers, Marketingfacts toch zoveel mogelijk één gezicht uitdraagt en ook de kwaliteit inhoudelijk op peil blijft. Het geheel bestaat uit een stukje achtergrondinformatie over Marketingfacts en informatie over bloggen in het algemeen gecombineerd met richtlijnen rondom inhoud en opmaak.

Een aantal bloggers waren erg blij met de geboden informatie en we kregen ook vrij snel de vraag of het geheel als basis mocht worden gebruikt voor een aantal andere blogs.

Vandaar dat we hebben besloten de redactionele richtlijnen van Marketingfacts voor alle leden open te stellen. Hoewel elk blog zo zijn eigen regels zal stellen en sommige zaken ook alleen gelden voor Marketingfacts vanwege onze inrichting van het CMS, vormt het (denk ik) een prima basis.

De richtlijnen of een deel daarvan, mag je overnemen en daarmee je eigen richtlijnen samenstellen, mits je daarbij duidelijk als bron Marketingfacts opneemt. Zodra de wiki-omgeving klaar is zullen de richtlijnen ook daar worden opgenomen, zodat we het geheel kunnen bewerken tot een generieke set dat elk blog als bouwstenen kan gebruiken voor eigen richtlijnen. Ook aan onze richtlijnen zal nog het nodige kunnen worden verbeterd, waarvoor de wiki prima input kan leveren.

Benieuwd wat jullie vinden van het geheel.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

15 Reacties

    Wouter

    Je moet *ingelogt* zijn om ze te kunnen bekijken?


    23 september 2007 om 12:10
    mvkranenburg

    Ziet er prima uit. Is er ook een printbare versie?


    23 september 2007 om 16:21
    evroekel

    @Martin: Afgezien van printjes vanuit je browser op dit moment niet, maar misschien dat we er nog eens een pdf van maken.


    23 september 2007 om 16:25
    jeroenmirck

    *ingelogd*

    Aha, er staat ook een puntje over spelling: “Tot slot, check je spelling! Maak eventueel gebruik van een spellingschecker of bijvoorbeeld bij gebruik van FireFox een plugin op dit vlak.”

    Handig overzicht, jongens!


    23 september 2007 om 16:29
    Arnoud

    Mooi gestructureerde redactierichtlijnen, complimenten!

    Twee opmerkingen:

    1. Ik zou bij Images nog een opmerking plaatsen over het “schenden van fotorechten”: Gebruik altijd rechtenvrije foto’s en doe anders (minimaal) aan vermelding van de fotograaf.

    2. Bij uitlijnen staat een foutje. Een “ol” is een ordered list en niet een unordered list.


    23 september 2007 om 18:29
    zbdigitaal

    Uitgebreid geheel hoor! Jullie lijken wel professionals 😉


    23 september 2007 om 20:59
    evroekel

    @Arnoud: bedankt voor de complimenten. Ik hoop dat meer (groep)blogs hun voordeel er mee kunnen doen. Foutje rondom (un)ordered list is hersteld en je punt van rechtenvrije images zal ik er ook nog in verwerken. Bedankt!


    24 september 2007 om 02:57
    media

    Sluit me aan bij bovenstaande reacties, ziet er goed uit; nogmaals complimenten Erik!


    24 september 2007 om 03:02
    Logfather

    @ Arnoud De Telegraaf doet niet eens (of nauwelijks) aan vermelding van de fotograaf als ze plaatjes op hun website kwakken. Veel zal hun eigen werk zijn misschien, maar ook heel veel niet.

    Het internet is vrij, rechten zijn net zo ouderwets als kranten.


    24 september 2007 om 03:18
    Peter Davelaar

    Bedankt voor de richtlijnen, denk dat ik in de toekomst hier zeker wat mee kan voor mijn eigen blog.


    24 september 2007 om 05:09
    Arnoud

    @Elja: Ik gebruikte altijd Image-search van Google om aan afbeeldingen te komen, maar tegenwoordig gebruik ik stockfoto’s die rechtenvrij zijn. Ik wilde in de “toekomst” geen gedoe over het schenden van fotorecht en te zien aan jouw verhaal heb ik een goede keuze gemaakt.


    24 september 2007 om 06:21
    imm.nl

    Eric, bedankt voor de richtlijnen (en aanvullingen) zien er goed uit! Zou je iets meer over de wiki of over de genoemde wiki-omgeving kunnen aangeven?


    24 september 2007 om 10:24
    evroekel

    @imm.nl: idee is om een wiki in te richten en samen met de leden van Marketingfacts een aantal onderwerpen op gebied van interactieve marketing uit te werken. Deze richtlijnen zouden daar ook ergens een plekje kunnen krijgen.


    24 september 2007 om 15:15
    Bart Suichies

    De richtlijnen of een deel daarvan, mag je overnemen en daarmee je eigen richtlijnen samenstellen, mits je daarbij duidelijk als bron Marketingfacts opneemt.

    Dit vind ik altijd een beetje een raar statement bij disclaimers, regels of richtlijnen, helemaal waar het gaat om de blogosfeer. Nog los van het feit dat het vrijwel niet te controleren valt (en ‘regels’ die je niet kan handhaven om wat voor reden dan ook kun je beter niet opleggen) blijven het redelijk algemene richtlijnen, die je op veel weblogs vindt. Zo zou je aannemelijk kunnen maken dat onderstaande zinsnede niet van jullie, maar van een andere bron (bijv. de Yahoo Blog Guidelines) afkomstig is:

    Respecteer de eventuele rechten die iemand heeft bij gebruik van zijn/haar foto. Denk aan de voorwaarden waaronder je het materiaal mag gebruiken zoals bijvoorbeeld vermelding van de naam van de fotograaf e.d.

    Ik zie dan ook niet in (en ja, ik weet dat op alle teksten vanzelfsprekend auteursrecht berust) hoe je op dergelijk op zichzelf al on-origineel materiaal een bronvermelding kan claimen.


    25 september 2007 om 05:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!