Redactionele richtlijnen Marketingfacts
Zoals frequente lezers van Marketingfacts wel gemerkt hebben, is het laatste jaar het aantal bloggers op Marketingfacts fors toegenomen. Bloggers die vaak werkzaam zijn bij adverteerders, media- of reclamebureaus en schrijven over hun vak en soms over eigen campagnes. Mede op verzoek van onze bloggers die zich vaak afvragen wat nu wel/niet mag bijvoorbeeld bij het bloggen over je eigen werk, hebben we daarom sinds kort een aantal richtlijnen voor onze bloggers intern online gezet. Via deze richtlijnen willen we er voor zorgen dat ondanks de diversiteit van bloggers, Marketingfacts toch zoveel mogelijk één gezicht uitdraagt en ook de kwaliteit inhoudelijk op peil blijft. Het geheel bestaat uit een stukje achtergrondinformatie over Marketingfacts en informatie over bloggen in het algemeen gecombineerd met richtlijnen rondom inhoud en opmaak.
Een aantal bloggers waren erg blij met de geboden informatie en we kregen ook vrij snel de vraag of het geheel als basis mocht worden gebruikt voor een aantal andere blogs.
Vandaar dat we hebben besloten de redactionele richtlijnen van Marketingfacts voor alle leden open te stellen. Hoewel elk blog zo zijn eigen regels zal stellen en sommige zaken ook alleen gelden voor Marketingfacts vanwege onze inrichting van het CMS, vormt het (denk ik) een prima basis.
De richtlijnen of een deel daarvan, mag je overnemen en daarmee je eigen richtlijnen samenstellen, mits je daarbij duidelijk als bron Marketingfacts opneemt. Zodra de wiki-omgeving klaar is zullen de richtlijnen ook daar worden opgenomen, zodat we het geheel kunnen bewerken tot een generieke set dat elk blog als bouwstenen kan gebruiken voor eigen richtlijnen. Ook aan onze richtlijnen zal nog het nodige kunnen worden verbeterd, waarvoor de wiki prima input kan leveren.
Benieuwd wat jullie vinden van het geheel.
Je moet *ingelogt* zijn om ze te kunnen bekijken?
Ziet er prima uit. Is er ook een printbare versie?
@Martin: Afgezien van printjes vanuit je browser op dit moment niet, maar misschien dat we er nog eens een pdf van maken.
*ingelogd*
Aha, er staat ook een puntje over spelling: “Tot slot, check je spelling! Maak eventueel gebruik van een spellingschecker of bijvoorbeeld bij gebruik van FireFox een plugin op dit vlak.”
Handig overzicht, jongens!
Mooi gestructureerde redactierichtlijnen, complimenten!
Twee opmerkingen:
1. Ik zou bij Images nog een opmerking plaatsen over het “schenden van fotorechten”: Gebruik altijd rechtenvrije foto’s en doe anders (minimaal) aan vermelding van de fotograaf.
2. Bij uitlijnen staat een foutje. Een “ol” is een ordered list en niet een unordered list.
Uitgebreid geheel hoor! Jullie lijken wel professionals 😉
@Arnoud: bedankt voor de complimenten. Ik hoop dat meer (groep)blogs hun voordeel er mee kunnen doen. Foutje rondom (un)ordered list is hersteld en je punt van rechtenvrije images zal ik er ook nog in verwerken. Bedankt!
Sluit me aan bij bovenstaande reacties, ziet er goed uit; nogmaals complimenten Erik!
@ Arnoud De Telegraaf doet niet eens (of nauwelijks) aan vermelding van de fotograaf als ze plaatjes op hun website kwakken. Veel zal hun eigen werk zijn misschien, maar ook heel veel niet.
Het internet is vrij, rechten zijn net zo ouderwets als kranten.
Bedankt voor de richtlijnen, denk dat ik in de toekomst hier zeker wat mee kan voor mijn eigen blog.
@Elja: Ik gebruikte altijd Image-search van Google om aan afbeeldingen te komen, maar tegenwoordig gebruik ik stockfoto’s die rechtenvrij zijn. Ik wilde in de “toekomst” geen gedoe over het schenden van fotorecht en te zien aan jouw verhaal heb ik een goede keuze gemaakt.
Eric, bedankt voor de richtlijnen (en aanvullingen) zien er goed uit! Zou je iets meer over de wiki of over de genoemde wiki-omgeving kunnen aangeven?
@imm.nl: idee is om een wiki in te richten en samen met de leden van Marketingfacts een aantal onderwerpen op gebied van interactieve marketing uit te werken. Deze richtlijnen zouden daar ook ergens een plekje kunnen krijgen.
Dit vind ik altijd een beetje een raar statement bij disclaimers, regels of richtlijnen, helemaal waar het gaat om de blogosfeer. Nog los van het feit dat het vrijwel niet te controleren valt (en ‘regels’ die je niet kan handhaven om wat voor reden dan ook kun je beter niet opleggen) blijven het redelijk algemene richtlijnen, die je op veel weblogs vindt. Zo zou je aannemelijk kunnen maken dat onderstaande zinsnede niet van jullie, maar van een andere bron (bijv. de Yahoo Blog Guidelines) afkomstig is:
Ik zie dan ook niet in (en ja, ik weet dat op alle teksten vanzelfsprekend auteursrecht berust) hoe je op dergelijk op zichzelf al on-origineel materiaal een bronvermelding kan claimen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!