Redactionele richtlijnen Marketingfacts

Redactionele richtlijnen Marketingfacts
, ING Groep
@evr

Zoals frequente lezers van Marketingfacts wel gemerkt hebben, is het laatste jaar het aantal bloggers op Marketingfacts fors toegenomen. Bloggers die vaak werkzaam zijn bij adverteerders, media- of reclamebureaus en schrijven over hun vak en soms over eigen campagnes. Mede op verzoek van onze bloggers die zich vaak afvragen wat nu wel/niet mag bijvoorbeeld bij het bloggen over je eigen werk, hebben we daarom sinds kort een aantal richtlijnen voor onze bloggers intern online gezet. Via deze richtlijnen willen we er voor zorgen dat ondanks de diversiteit van bloggers, Marketingfacts toch zoveel mogelijk één gezicht uitdraagt en ook de kwaliteit inhoudelijk op peil blijft. Het geheel bestaat uit een stukje achtergrondinformatie over Marketingfacts en informatie over bloggen in het algemeen gecombineerd met richtlijnen rondom inhoud en opmaak.

Een aantal bloggers waren erg blij met de geboden informatie en we kregen ook vrij snel de vraag of het geheel als basis mocht worden gebruikt voor een aantal andere blogs.

Vandaar dat we hebben besloten de redactionele richtlijnen van Marketingfacts voor alle leden open te stellen. Hoewel elk blog zo zijn eigen regels zal stellen en sommige zaken ook alleen gelden voor Marketingfacts vanwege onze inrichting van het CMS, vormt het (denk ik) een prima basis.

De richtlijnen of een deel daarvan, mag je overnemen en daarmee je eigen richtlijnen samenstellen, mits je daarbij duidelijk als bron Marketingfacts opneemt. Zodra de wiki-omgeving klaar is zullen de richtlijnen ook daar worden opgenomen, zodat we het geheel kunnen bewerken tot een generieke set dat elk blog als bouwstenen kan gebruiken voor eigen richtlijnen. Ook aan onze richtlijnen zal nog het nodige kunnen worden verbeterd, waarvoor de wiki prima input kan leveren.

Benieuwd wat jullie vinden van het geheel.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 18 reacties op dit artikel

  • Je moet *ingelogt* zijn om ze te kunnen bekijken?

    geplaatst op
  • @Wouter: Klopt, (als het goed is) staat het geheel open voor leden van Marketingfacts, dus je moet inderdaad even inloggen.

    geplaatst op
  • Ziet er prima uit. Is er ook een printbare versie?

    geplaatst op
  • @Martin: Afgezien van printjes vanuit je browser op dit moment niet, maar misschien dat we er nog eens een pdf van maken.

    geplaatst op
  • *ingelogd*

    Aha, er staat ook een puntje over spelling: "Tot slot, check je spelling! Maak eventueel gebruik van een spellingschecker of bijvoorbeeld bij gebruik van FireFox een plugin op dit vlak."

    Handig overzicht, jongens!

    geplaatst op
  • Mooi gestructureerde redactierichtlijnen, complimenten!
    Twee opmerkingen:
    1. Ik zou bij Images nog een opmerking plaatsen over het "schenden van fotorechten": Gebruik altijd rechtenvrije foto's en doe anders (minimaal) aan vermelding van de fotograaf.
    2. Bij uitlijnen staat een foutje. Een "ol" is een ordered list en niet een unordered list.

    geplaatst op
  • Uitgebreid geheel hoor! Jullie lijken wel professionals ;-)

    geplaatst op
  • @Arnoud: bedankt voor de complimenten. Ik hoop dat meer (groep)blogs hun voordeel er mee kunnen doen. Foutje rondom (un)ordered list is hersteld en je punt van rechtenvrije images zal ik er ook nog in verwerken. Bedankt!

    geplaatst op
  • Sluit me aan bij bovenstaande reacties, ziet er goed uit; nogmaals complimenten Erik!

    geplaatst op
  • @ Arnoud De Telegraaf doet niet eens (of nauwelijks) aan vermelding van de fotograaf als ze plaatjes op hun website kwakken. Veel zal hun eigen werk zijn misschien, maar ook heel veel niet.

    Het internet is vrij, rechten zijn net zo ouderwets als kranten.

    geplaatst op
  • Bedankt voor de richtlijnen, denk dat ik in de toekomst hier zeker wat mee kan voor mijn eigen blog.

    geplaatst op
  • Nuttige en bruikbare richtlijnen. Bedankt voor het openbaar maken, ik denk dat ik op mijn weblog een soortgelijk document beschikbaar ga maken voor de bloggers. Thx!

    Wat betreft gebruik van foto's zou ik toch aanraden meer te doen dan alleen de naam van de fotograaf vermelden (wat altijd verplicht is overigens!). Vraag de fotograaf om toestemming om de foto te gebruiken, meestal geven ze deze zonder kosten tenzij het een fotograaf betreft waarbij het zijn/haar (betaalde) werk is.

    Zelf heb ik hier helaas al ervaring mee.

    geplaatst op
  • @Elja: Ik gebruikte altijd Image-search van Google om aan afbeeldingen te komen, maar tegenwoordig gebruik ik stockfoto's die rechtenvrij zijn. Ik wilde in de "toekomst" geen gedoe over het schenden van fotorecht en te zien aan jouw verhaal heb ik een goede keuze gemaakt.

    geplaatst op
  • @Arnoud; Stockfoto's zijn hiervoor inderdaad erg bruikbaar. Voor een bedrag van circa een euro koop je al een webformaat afbeelding op een van de vele microstock sites (zoals bijvoorbeeld iStockphoto of Shutterstock).

    Overigens merk ik dat het gebruik van bijna elke foto ook gratis mogelijk is wanneer je hier contact over opneemt met de fotograaf en hem naamsvermelding (en wellicht een link naar zijn website) belooft. Veel amateurfotografen vinden het een eer wanneer hun werk ergens gepubliceerd wordt. En vanaf een poplair blog is een link naar je site als fotograaf natuurlijk ook wat waard.

    geplaatst op
  • Eric, bedankt voor de richtlijnen (en aanvullingen) zien er goed uit! Zou je iets meer over de wiki of over de genoemde wiki-omgeving kunnen aangeven?

    geplaatst op
  • @imm.nl: idee is om een wiki in te richten en samen met de leden van Marketingfacts een aantal onderwerpen op gebied van interactieve marketing uit te werken. Deze richtlijnen zouden daar ook ergens een plekje kunnen krijgen.

    geplaatst op
  • Interessant om te lezen, past volkomen in de trend van de professionalisering van blogs. Ik heb enkele maanden geleden ook een stijlgids gemaakt. Maar dat ging puur over schrijven. Jullie zetten met dit document echt een identiteit neer.

    geplaatst op
  • De richtlijnen of een deel daarvan, mag je overnemen en daarmee je eigen richtlijnen samenstellen, mits je daarbij duidelijk als bron Marketingfacts opneemt.


    Dit vind ik altijd een beetje een raar statement bij disclaimers, regels of richtlijnen, helemaal waar het gaat om de blogosfeer. Nog los van het feit dat het vrijwel niet te controleren valt (en 'regels' die je niet kan handhaven om wat voor reden dan ook kun je beter niet opleggen) blijven het redelijk algemene richtlijnen, die je op veel weblogs vindt. Zo zou je aannemelijk kunnen maken dat onderstaande zinsnede niet van jullie, maar van een andere bron (bijv. de Yahoo Blog Guidelines) afkomstig is:

    Respecteer de eventuele rechten die iemand heeft bij gebruik van zijn/haar foto. Denk aan de voorwaarden waaronder je het materiaal mag gebruiken zoals bijvoorbeeld vermelding van de naam van de fotograaf e.d.


    Ik zie dan ook niet in (en ja, ik weet dat op alle teksten vanzelfsprekend auteursrecht berust) hoe je op dergelijk op zichzelf al on-origineel materiaal een bronvermelding kan claimen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.