ReclameReview: Zalando

4 maart 2015, 14:30

De tijd dat Zalando bekend stond om irritante commercials is voorbij, zo mogen we concluderen na het zien van de nieuwe lentecommercial. In plaats daarvan gaat het nu om inspireren en nieuwsgierig maken naar de nieuwe producten.

Credits

Creatief directeur: Chang Lin, Cathy Boom

Regisseur: Gordon von Steiner

D.O.P: Todd Banhazl

Muziek: Gufo

Setontwerp: Daniel Graff

Styling: Tony Irvine

Executive Producer: Bakery Films

Postproductie: Slaughterhouse

De doelstelling

Communiceren dat de nieuwe lente- en zomercollectie van Zalando er is.

De uitwerking

Voordat je het huis uit gaat, check je jezelf nog even een laatste keer in de spiegel. Zit je haar goed? Past je kleding bij elkaar? Onder het motto ‘Are you ready?’ laat Zalando dit ochtendritueel zien met kleding uit de nieuwe lente- en zomercollectie.

Het oordeel

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben al lang blij dat we geen schreeuwcommercials met de Zalando-man meer zien. De commercial met het Zalando-virus vond ik persoonlijk eigenlijk best grappig, maar die werd toch nog regelmatig als irritant benoemd. In plaats daarvan zien we nu gewoon de kleding op een lifestyle-achtige manier. Met een lekker muziekje eronder. Dat kijkt een stuk relaxter!

Is de commercial helemaal perfect? Nee, natuurlijk heb ik nog wel wat slakken gevonden om zout op te leggen. Zo had ik niet direct door dat het ging om het ochtendritueel van in de spiegel kijken. Ik dacht dat het gewoon modellen waren die de nieuwe collectie lieten zien terwijl ze naar de camera keken.

Ook de url zalando.nl die linksboven staat negeerde ik totaal (misschien doordat het wit op wit is?). Waarschijnlijk zag mijn onderbewustzijn hem wel, maar daar zullen we eerst een psychologische test voor moeten doen. De afsluiter ‘Are you ready’ interpreteerde ik dan ook als ‘ben je klaar voor de lentecollectie?’. Waarbij ik het wel jammer vond dat er geen vraagteken achter de zin stond. Heel sterk aan de commercial vind ik dat Zalando geen call to action of grote url ter afsluiting nodig heeft. Iedereen kent de webshop inmiddels. En mocht je onder een steen hebben geleefd de afgelopen jaren, dan helpt Google je wel op weg. Dat is een stukje branding waar veel merken jaloers op zijn.

De grote vraag is natuurlijk wel: wil Zalando bewust wat minder opvallen met deze commercial? Mede door de irritante campagnes hebben ze namelijk wel een grote naamsbekendheid gerealiseerd. Het lijkt erop dat het nu niet meer nodig is om te schreeuwen. Letterlijk dan. Je zou kunnen zeggen dat Zalando hierdoor wat minder opvalt tussen de concurrentie. Maar wat mij betreft is de likeability van Zalando hiermee een stuk gegroeid. Lang leve non-irritatie!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

3 Reacties

    Frank

    De video is helaas privé…


    12 maart 2015 om 10:43
    Hardcopy

    Bedankt voor het opmerken, Frank. Vorige week was hij nog gewoon zichtbaar. Ik ga even op zoek naar een andere versie.


    12 maart 2015 om 10:45
    bramkoster

    @Frank: David heeft de video inmiddels aangepast. Ook namens ons bedankt voor het seintje!


    12 maart 2015 om 10:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!