ReclameReview: UPC

24 juli 2014, 13:00

Voortaan kun je bij UPC overal live televisie kijken via je laptop, tablet of smartphone. Dat communiceert de provider in een vrolijke commercial met Johnny de Mol in de hoofdrol. En met het nummer “Don't Stop Me Now” van Queen.

Credits

Bureau: JWT Amsterdam

Creatie: John Vonk & Jeena van der Heul

Creatieve Directie: Bert Kerkhof & Ivar van den Hove

Business Director: Edgar Molenaars

Strategie: Jan Bouts

Concept Producers: Lisa Mérelle & Martijn Pots

Screen Producers: Lotte de Rooij & Stephanie Ruitenbeek

Print Producers: Michael Leguijt & Chariva Geurts

Productiemaatschappij: Bäst

Regisseur: Diederik Spaargaren

DOP: Gabor Deak

Editor: Martin Heijgelaar

Geluid: The Ambassadors

Online / VFX: The Ambassadors

Productie Online: TamTam

Mediabureau: Carat

De doelstelling

Communiceren dat je bij UPC altijd live televisie kunt kijken op het device van je keuze.

De uitwerking

UPC zet letterlijk de stap naar buiten, door Johnny de Mol dwars door het raam te laten springen, zodat hij buiten tv kan kijken. Op de tonen van “Don't Stop Me Now” van Queen ontvouwt zich een minimusical met allemaal mensen die zich ook niet willen laten tegenhouden door de begrenzing van hun huis.

Het oordeel

Allereerst mijn complimenten voor de songkeuze. De tekst van “Don't Stop Me Now” is een prima kapstok om de boodschap van buitenshuis live tv kijken aan op te hangen. Daarnaast is het uiteraard een supercatchy nummer (terwijl ik dit schrijf zit hij alweer in mijn hoofd). Telkens wanneer mensen die halfbewust meegekeken hebben met deze commercial zich afvragen waarom ze Queen in hun hoofd hebben, leggen ze (hopelijk) de link met UPC. En dat is natuurlijk een fijne bijkomstigheid.

Is de commercial hilarisch? Nee, hij is meer glimlachwaardig. Het feelgood-gehalte is hoog en dat straalt weer af of de afzender.

De boodschap deed me wel enigszins denken aan de commercial 'Overal tv kijken' waarin De Mol vorig jaar al de hoofdrol speelde. Maar goed, het element 'buiten' zit zo duidelijk in de nieuwe campagne verwerkt dat de nieuwe boodschap eigenlijk niet te missen is.

Tot slot vraag ik me wel af of de call-to-action duidelijk genoeg is. Er staat alleen heel kort dat je de Horizon Go-app gratis kunt downloaden, maar er wordt niets over gezegd in de commercial. Daar zal de kracht van herhaling zijn werk moeten doen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

1 Reactie

    ari

    Ik dacht dat het een reclame was voor de app LIVE TV KIJKEN van die twee jongens van picathartes.com. Dacht al, veel geld aan reclame voor iets wat toch al een succes is.

    Denk dat UPC erg goed naar die jochies heeft gekeken want het lijkt erg veel op de LIVE TV KIJKEN app.


    31 juli 2014 om 08:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!