ReclameReview: Triodos Bank ‘Maatschappelijke groei’

11 december 2013, 12:29

Het begint een gewoonte te worden dat ik elk jaar een nieuwe campagne van Triodos Bank bespreek. Het recept is bekend: Triodos probeert ons aan te zetten tot anders denken, zeker als je het vergelijkt met de campagnes van andere banken. Dat blijf ik een mooi streven vinden, maar toch heb mijn twijfels over de boodschap van de nieuwe 'korte film'.

Credits:

Bureau: Dawn

Creatie: David Snellenberg, Giuseppe du Crocq, Donald Nolet

Regisseur: Bram Schouw @ Hazazah

Geluid: MOST

De doelstelling:

Communiceren dat maatschappelijke groei niet altijd gelijk is aan economische groei.

De uitwerking:

Directeur Matthijs Bierman van Triodos Bank Nederland: “We zitten vast in het heilige geloof in economische groei. Maar louter meer consumptie kan ons niet redden uit de crisis.” Volgens Triodos Bank ligt de sleutel in het besef dat financieel en maatschappelijk rendement niet tegenover elkaar staan, maar elkaar juist kunnen versterken. De bank wil met de campagne laten zien dat als je anders naar groei kijkt, ziet dat groei over veel meer gaat dan cijfers. En dat het met Nederland eigenlijk best goed gaat. Bierman: “Je kunt geluk laten groeien. Gezonder voedsel. De hoeveelheid schone energie. Zelfvertrouwen. Je kunt iets groot laten worden, door het juist klein te houden. Je kunt groeien door te delen. En zelfs door minder geld uit te geven. Groei is dan niet abstract meer, maar heel dichtbij.” Als je anders naar groei kijkt, kun je stellen dat Nederland groeit als nooit tevoren.

Het oordeel:

Dat economische groei niet heilig is, dat maatschappelijke groei en de focus op duurzaamheid minstens zo belangrijk is, daar ben ik het allemaal mee eens. Daarom snap ik ook dat de voorstanders van groen & eerlijk het een mooie campagne vinden. Maar aan de andere kant snap ik de sarcastische critici ook heel goed. Want aan dit soort inspirerende verhalen hebben de duizenden werklozen in Nederland natuurlijk niet veel. Maar ik geef Triodos nog graag het voordeel van de twijfel, ook omdat ik me kan vinden in de uitspraken van directeur Matthijs Bierman over de bankensector en ons consumptiegedrag.

In de twee minuten durende commercial komt deze visie echter niet echt concreet uit de verf, vind ik. Daarom zat ik te denken wat Triodos dan wél zou kunnen communiceren om het concreet te maken. Vooral op het gebied van de zorg voor de bejaarde mevrouw zit me dat dwars. Er wordt gezegd” “Door verpleegtehuizen energiezuinig te maken, blijft er geld over voor meer handen aan het bed”. Daar had ik graag een concreet voorbeeld gezien waarmee Triodos bewijst dat het ook echt kan. Bijvoorbeeld: “In plaats van onze directeuren bonussen te geven, hebben we dit verpleegtehuis energiezuinig gemaakt, zodat er meer geld overblijft voor échte zorg”. Bam! Want zo onzelfzuchtig als nu gebeurt, met alleen je bedrijfsnaam aan het einde van de commercial, lijkt het zo vrijblijvend. Volgens mij wil Triodos namelijk graag zichzelf op de kaart zetten als de bank die dichter bij de maatschappij staat. Laat dan zien dat jullie aanpak werkt, denk ik dan op mijn beurt. Woorden zijn mooi, daden nog mooier.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!