ReclameReview: Snelwegsprookjes van Volkswagen
De hele tijd op een schermpje kijken terwijl je achterin zit, daar worden je ogen niet blij van. In plaats daarvan kun je als achterbankkind ook naar buiten kijken. Speciaal daarvoor heeft Volkswagen nu Snelwegsprookjes geïntroduceerd.
Credits
Concept & Design: ACHTUNG! mcgarrybowen
Productie: Since ‘88 en Round Trip
Development app: Robot Kittens
Sound: Big Orange
Illustraties: Mario Niveo
PR: Glasnost
Doelstelling
Kinderen meer naar buiten laten kijken (liefst vanuit een Volkswagen uiteraard).
Uitwerking
Volkswagen vindt dat jongeren tijdens autoritten vaker op een scherm (smartphone of tablet) kijken dan naar buiten. Als alternatief introduceert het Duitse automerk de ‘Snelwegsprookjes’-app. Deze gratis applicatie biedt kinderen tussen de 4 en 11 jaar diverse interactieve luisterverhalen. Zo wil Volkswagen de taalvaardigheden en het creatief denkvermogen van kinderen stimuleren. Voor deze campagne heeft het merk samengewerkt met De Nationale Voorleesdagen. In de bijbehorende commercial wordt de verbeeldingskracht van kinderen gevisualiseerd.
Oordeel
De belofte is dat Snelwegsprookjes van elke autorit een avontuur maakt voor kinderen. Dat wordt wel aardig goed gevisualiseerd, lijkt me. Door verschillende landschapselementen en bijvoorbeeld een tunnel op te nemen in de luisterverhalen, maken de Snelwegsprookjes het veel interessanter voor kinderen om naar buiten te kijken. Door deze commercial krijg je daar een goed beeld van.
“Helemaal niet zo slecht bedacht”
Dan de vraag: waarom besteedt Volkswagen marketingbudget aan deze boodschap? Antwoord 1: omdat het past in deze tijd waarin bedrijven zich bewust zijn van maatschappelijke uitdagingen. Antwoord 2: omdat je er als kijker een positieve associatie met Volkswagen aan overhoudt. Antwoord 3: omdat ze met de data uit de app hun (potentiële) klanten beter leren kennen en zo verder kunnen bouwen aan een community. Helemaal niet zo slecht bedacht dus.
(P.S. Volkswagen noemt het zelf Snelweg Sprookjes, maar ik weiger om die onjuiste spatie te plaatsen, dus ik noem het gewoon Snelwegsprookjes.)