ReclameReview: Snelwegsprookjes van Volkswagen

23 januari 2019, 14:00

De hele tijd op een schermpje kijken terwijl je achterin zit, daar worden je ogen niet blij van. In plaats daarvan kun je als achterbankkind ook naar buiten kijken. Speciaal daarvoor heeft Volkswagen nu Snelwegsprookjes geïntroduceerd.

Credits

Concept & Design: ACHTUNG! mcgarrybowen

Productie: Since ‘88 en Round Trip

Development app: Robot Kittens

Sound: Big Orange

Illustraties: Mario Niveo

PR: Glasnost

Doelstelling

Kinderen meer naar buiten laten kijken (liefst vanuit een Volkswagen uiteraard).

Uitwerking

Volkswagen vindt dat jongeren tijdens autoritten vaker op een scherm (smartphone of tablet) kijken dan naar buiten. Als alternatief introduceert het Duitse automerk de ‘Snelwegsprookjes’-app. Deze gratis applicatie biedt kinderen tussen de 4 en 11 jaar diverse interactieve luisterverhalen. Zo wil Volkswagen de taalvaardigheden en het creatief denkvermogen van kinderen stimuleren. Voor deze campagne heeft het merk samengewerkt met De Nationale Voorleesdagen. In de bijbehorende commercial wordt de verbeeldingskracht van kinderen gevisualiseerd.

Oordeel

De belofte is dat Snelwegsprookjes van elke autorit een avontuur maakt voor kinderen. Dat wordt wel aardig goed gevisualiseerd, lijkt me. Door verschillende landschapselementen en bijvoorbeeld een tunnel op te nemen in de luisterverhalen, maken de Snelwegsprookjes het veel interessanter voor kinderen om naar buiten te kijken. Door deze commercial krijg je daar een goed beeld van.

“Helemaal niet zo slecht bedacht”

Dan de vraag: waarom besteedt Volkswagen marketingbudget aan deze boodschap? Antwoord 1: omdat het past in deze tijd waarin bedrijven zich bewust zijn van maatschappelijke uitdagingen. Antwoord 2: omdat je er als kijker een positieve associatie met Volkswagen aan overhoudt. Antwoord 3: omdat ze met de data uit de app hun (potentiële) klanten beter leren kennen en zo verder kunnen bouwen aan een community. Helemaal niet zo slecht bedacht dus.

(P.S. Volkswagen noemt het zelf Snelweg Sprookjes, maar ik weiger om die onjuiste spatie te plaatsen, dus ik noem het gewoon Snelwegsprookjes.)

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!