ReclameReview: Reddy

19 november 2014, 15:00

Hoe zet je jezelf neer als zonnebloemoliemerk? Reddy vond het antwoord in de context waarin het product gebruikt wordt: om heerlijke gerechten te bereiden op basis van verse, liefst lokale ingrediënten. Ter aanvulling is er een app gemaakt waarmee je snel kunt zien waar je bij boeren in de buurt ingrediënten kunt kopen.

Credits

Concept en idee: Fitzroy

Productie: In Case Of Fire

Regie: Job van As

D.O.P.: Ruzbeh Babol

Producer: Paul Brand / Huub Meijer

Editor: Kim Hinrichs

Online: Gregoire Verweijen

Grading: Barry Clarke

De doelstelling

Reddy neerzetten als dé zonnebloemolie voor versbewuste consumenten.

De uitwerking

In de commercials met Estée Strooker, bekend van MasterChef en 24Kitchen, staan de producten Reddy Bakken & Braden en Reddy Zoete Keuken centraal. Estée vertelt waarom ze de gerechten graag puur houdt door verse ingrediënten te gebruiken. In de tag-ons wordt de Buitenmarkt-app genoemd, waarmee consumenten verkooppunten van verse ingrediënten in hun eigen omgeving kunnen vinden.

Het oordeel

Ik kende Reddy niet echt, hooguit van naam. Maar het kan ook best zijn dat ik thuis een fles heb staan en dat het merk me nooit opgevallen is. Kortom: ik snap waarom deze campagne gelanceerd is, want er valt nog heel wat te branden (op zijn Engels dus).

De inhoud van de commercials vind ik eigenlijk niet zo boeiend. Er worden typische dingen gezegd waar iedereen het mee eens is. Natuurlijk wil je het liefst verse producten als je van koken en bakken houdt. Dat hoeft volgens mij niet meer gepromoot te worden. Het doet me overigens wel nadenken over de olie van Reddy: hoe vers is die eigenlijk? Daar wordt niets over gezegd.

De Buitenmarkt-app is waar Reddy echt sympathiek door wordt, in mijn ogen. Daarmee laat het merk zien dat het investeert in de verkoop van producten van lokale boeren, want het maakt de consument makkelijk om deze producten in de eigen omgeving te vinden. Top! Wat mij betreft had er dus wel iets meer aandacht naar de app gemogen en iets minder naar de 25 seconden die als corporate branding worden gebruikt.

Dan nog even over die pay-off: ‘Haal de ware smaak naar buiten’. Ik begrijp de dubbele betekenis, maar ik vind hem te geforceerd. Haal eruit wat erin zit is een mooi streven, maar ‘naar buiten’ klinkt alsof Reddy vindt dat iedereen buiten moet gaan koken. Terwijl de olie toch vooral binnenshuis in de keuken gebruikt zal worden. Het deel over ‘de ware smaak’ vind ik mooi, maar de koppeling met ‘naar buiten’ is wat mij betreft niet zo geslaagd.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!