ReclameReview: pro-gay Sotsji-commercials

12 februari 2014, 12:39

De oproep van Neelie Kroes aan adverteerders en sponsors om zich uit te spreken tegen homohaat in de context van de huidige Winterspelen in Sotsji heeft nog niet meteen veel resultaat opgeleverd. Wel zijn er heel veel zelfgemaakte inhakers/gephotoshopte plaatjes, maar die komen vaak niet van de merken zelf. Ik heb slechts een aantal commercials gevonden die echt een statement maken, waarvan ik er drie uitlicht.

XXL All Sports United

Credits:

Responsible for XXL Tom Erik Kjønø and Andreas Hauger

Advertising agency: Schjærven reklamebyrå

Account director: Ole Marius Simonsen

Creatives: Jon Erik Skiælder og John Draleke

Agency producer: Gard Andreassen

Production company: Camp David, Stockholm

Producer: Kalle Wessblad

Director: Bjørn Stein og Måns Mårlind

Line producer: Dominic Bolus, Widescope Productions

Post production: The Chimney Pot, Stockholm

De doelstelling:

Laten zien dat XXL er voor iedereen is, ook voor homo's.

De uitwerking:

In de commercial doen diverse topsporters, zoals Anders Solum (freestyle voetbal), Edward Strand (alpine) en Sune Wentzel (frisbee) hun best om met spectaculaire stunts een mooie dame te imponeren. Het blijkt tevergeefs te zijn.

Het oordeel:

Mooi dat XXL een standpunt inneemt, maar het is wel heel veilig allemaal. Vooral ook bedoeld om hetero's aan te spreken, zo lijkt het wel. Of zoals iemand op YouTube terecht opmerkte:

“Now make 2 dudes kiss and see who likes the commercial. Or even better make the 2 hot chicks fat. Let's see the hypocrites then. “

Verder lijkt het 1,5 minuut lang alsof het een commercial voor een luchtvaartmaatschappij of vliegveld is, terwijl het om sportartikelen gaat. Het communicatiedoel ligt dus nogal ver van de te verkopen producten af. Of zou XXL in Noorwegen zo bekend zijn dat ze niet meer hoeven te zeggen wat ze verkopen?

Canadian Institute of Diversity & Inclusion

Credits:

Advertising Agency: Rethink, Canada

Creative Directors: Aaron Starkman, Chris Staples, Ian Grais, Dré Labre

Associate Creative Director: Mike Dubrick

Art Director: Joel Holtby

Copywriters: Mike Dubrick, Aaron Starkman

Broadcast Producer: Monika Ghobrial

Production Company: Topix

Director: Anthony Scott Burns

Director of photography: Anthony Scott Burns

Matte Painting: Andrew Nguyen

3D Generalist: Livio Passera

VFX Supervisor: Marco Polsinelli

VFX Graphics Designer: Peace Perkins

Editor: Anthony Scott Burns

Post Production House: Topix

Post Production Producer: Eugene Marchio

Recording Studio: Ta2 Sound and Music

Director of Music Licensing: Christine Leslie

Music Director: Steve Gadsden

De doelstelling:

Strijden voor gelijkheid onder atleten.

De uitwerking:

De beelden van het tweemansrodelen spreken voor zich, toch?

Het oordeel:

Deze commercial is grappig en heel duidelijk. Misschien komt het doordat er niks verkocht wordt, maar wat mij betreft is dit een geslaagd statement.

Chevrolet

Credits:

Agency: Commonwealth//McCann, Detroit

Chief Creative Officer: Andreas Dahlqvist

Chief Creative Officer- North America: Gary Pascoe

Creative Director/Copywriter: Duffy Patten

Creative Director/Art Director: Bob Guisgand

Copywriter: Dina Pilnits

Art Director: Lisa Norton

Creative Operations Director: Miya Petrovic

Chief Production Officer: Brian Dilorenzo

Director of Content: Jeff Beverly

Senior Producer: Tricia Hoover

Producer: Adam Davis

Global Director of Strategy: Conner Huber

SVP, Managing Director: Kate MacNevin

Production Company: Epoch Films

Director: Mercadantes

Director of Photography: Daniel Mercadante

Line Producer: Colin Moran

Editorial: Spotwelders

Editor: Leo Scott

Audio Post: Eleven Sound

Engineer: Jeff Payne

De doelstelling:

Duidelijk maken dat de nieuwe Chevrolet Traverse er voor ieder gezin is, wat de samenstelling ook is.

De uitwerking:

Chevrolet laat verschillende soorten gezinnen zien en vertelt waarom er in principe niets veranderd is aan de manier waarop je het gezinsgevoel beleeft. Daarom wil je het hele gezin goed beschermen als je onderweg bent.

Het oordeel:

Deze commercial laat zien dat het wél mogelijk is om commerciële als maatschappelijke doelstellingen aan elkaar te verbinden. Er wordt niet overdreven gehamerd op het homo-aspect, maar het zit er wel in. Chevrolet doet normaal over homo's en ik denk dat dit de beste manier is om je support te tonen. Plus: ze laten zien dat ook homo-ouders hun gezin veilig willen houden. Inderdaad, ook dat is geen verrassing. Tuurlijk willen ze dat. Dat is normaal. Eigenlijk had de pay-off 'Whatever team you play for' van XXL (zie hierboven) ook prima bij deze commercial gepast. Want dat is de boodschap: de nieuwe Chevrolet beschermt iedereen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!