ReclameReview: Lexa gaat de strijd aan met Tinder

16 januari 2019, 14:00

Volgens datingsite Lexa is Tinder maar nepdaten. Onder het motto ‘Start Something Real’ openen ze de aanval op vluchtig swipegedrag en onrealistische accounts.

Credits

Reclamebureau: MARCEL

Creatie: Gaëtan du Peloux, Youri Guerassimov

Copywriter: Antonin Jacquot

Strategische planning: Léoda Esteve

Social: Anh-Dao Lepinaux, Inès Del Fabbro

Director: Helmi

DOP: Julien Poupard

Producer : Erinn Lotthé Guillon

Line Producer: Sybil Esterez

Post-production: Prodigious

Sound Production: Prodigious

PR: Coopr

Verantwoordelijk bij Lexa-Meetic Group: Alexandre Lubot, Karine Dussert Sarthe, Emilie de Fautereau, Sophie Ak Gazeau, Julie Deffontaines, Roelijne Peters

Doelstelling

De nieuwe positionering van datingsite Lexa introduceren en zo meer leden aantrekken.

Uitwerking

“De opkomst van ‘quick fix’ datingapps heeft online dating veranderd in een spel van swipes, likes en vluchtig contact. Consumenten zijn gewend aan binge consumptie en daar lijkt online dating geen uitzondering op. Bij Lexa gaat het juist niet om de kwantiteit, maar de kwaliteit van de ontmoetingen en echte connecties tussen singles”, zegt Roelijne Peters, Market Manager Nederland bij Lexa. Uit onderzoek van Lexa* blijkt dat een meerderheid van de singles (57 procent) soms het gevoel heeft dat ze meedoen aan een vleeskeuring. Voor driekwart van hen is oprechte interesse het belangrijkste criterium bij online daten.

In de nieuwe merkcampagne brengt Lexa de online en offline datingwereld dichter bij elkaar, want na de online klik is het de offline connectie die ervoor zorgt dat die ene leuke date de start van een nieuw verhaal kan zijn. De campagne wordt ook uitgerold in Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden en Noorwegen.

Oordeel

Tja, een campagne die nepprofielen tegen moet gaan, moet zelf natuurlijk wel geloofwaardig overkomen. Maar wat zie je dan als eerste? Nagesynchroniseerde acteurs. Not helping.

“De uitvoering van de campagne brengt de boodschap eenvoudigweg niet goed over”

En de mensen die zogenaamd wel echt zijn, zijn ook acteurs die speciaal gecast zijn om echt te lijken. Dat weten de kijkers best. Het helpt allemaal niet mee om ‘Start Something Real’ geloofwaardig over te brengen.

Met die positionering is overingens niets mis. Het lijkt me een prima manier om je af te zetten tegen andere datingopties. Zeker omdat Lexa kan bewijzen waar het verschil zit tussen hun methode en die van anderen. Maar deze uitvoering van de nieuwe campagne, die ook nog eens hetzelfde is voor acht landen, brengt de boodschap eenvoudigweg niet goed over.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Alex

    Dat er auteurs worden gebruik kan me niet boeien. De inhoud van het filmpje laat te wensen over. Wat goed Lexa dat Tinder niet biedt?


    17 januari 2019 om 16:12
    Hardcopy

    @Alex: Ja, volgens het verhaal in het persbericht is het bij Lexa de combinatie van online en offline, maar zo’n date in een restaurant kan ook prima via Tinder geregeld worden.


    17 januari 2019 om 16:31
    EdwinW

    Lexa heeft vooral een veel mindere homepagina dan Tinder.

    Een onnodig hero shot bijvoorbeeld.

    Verder bieden ze een hoop informatie, waaronder dingen die niemand boeien zoals:

    * Waarom Lexa? Ja waarom? Als ze het zelf niet weten, dan ik ook niet.

    * Hoe werkt het? Boeiend. De gebruiker wil gewoon een date. Het achterliggen mechanisme interesseert hem of haar niet.

    * Een uitleg waar een keurmerk voor staat. God zeg, dat wil je echt weten wanneer je wil gaan daten.

    Verder veel stockfoto’s, altijd een plus wanneer je als ‘echt’ wil overkomen.

    Geen enkele testimonial op de homepagina. Wel een knop onderaan de website naar ‘succesverhalen’. Tegen dat de bezoekers deze hebben ontdekt heeft de meerderheid al de website verlaten.

    Onderaan doen ze dan aan keyword stuffing (wat niet meer werkt voor je vindbaarheid). De techneut zal gelijk weer wat minder vertrouwen hebben, de niet-techneut wordt dan weer overspoeld met onnodige informatie. Als je woont in Friesland, dan heb je vanzelfsprekend minder trek in daten in Zeeland.

    In contact komen met Lexa is een zoekwerkje, het kan wel, maar dat kost even tijd.

    * Helemaal onderaan, hoor je op Over Lexa/Contact te klikken.

    * Daarna krijg je een onnodig blabla scherm (met een andere vormgeving als de rest van de website = niet goed voor het vertrouwen) en moet je weer op een link klikken

    * Een nieuwe pagina, weer met een andere vormgeving

    * Moet je onderaan gaan zoeken, maar daar heb je hem dan de link ‘Neem contact op met ons’. Klaar?

    * Neen. Nu moet je de link ‘Contact met het Customer Care Team Klik hier’ gebruiken

    * Nu pas krijg ik een pop-up met een heleboel verplichte en onnodige vragen (terwijl ik misschien maar de vraag had of ze ook in België / Mechelen ‘leveren’).

    Vertrouwen en echt zijn, dat vul je niet met praatjes, dat moet je gewoon verdienen door te zijn.

    De homepagina van Tinder is zeker ook niet perfect, maar Lexa kan er wel een masterclass gaan volgen.

    Nu mag Lexa nog 1000 filmpjes laten maken, zolang het thuisfront niet in orde is, heeft het gewoon geen zin.


    18 januari 2019 om 20:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!