Hoe maak je het werk van de Hartstichting concreet voor het grote publiek? Met deze nieuwe commercial koos de stichting voor een fataal praktijkgeval en liet daarvoor nabestaanden aan het woord.
Credits
Bureau: Kingsday
Productie: 100% Halal
Regie: Mea Dols de Jong
D.O.P: Daan Nieuwenhuijs
Media-inkoop: Ruud Wunderlich (Initiative)
Verantwoordelijk bij de Hartstichting: David Verschoor, Trudy Dekkers
De doelstelling
Kijkers overtuigen om aan de collectant te geven.
De uitwerking
Elke dag schoppen hart- en vaatziekten honderden levens overhoop. Dimitri overlijdt op 41-jarige leeftijd aan een hartstilstand. Familieleden, vrienden en omstanders vertellen hun verhaal in deze tv-commercial.
Het oordeel
Qua emotie is deze commercial natuurlijk zeer geslaagd. Je leeft mee met de nabestaanden die vertellen over de overleden Dimitri. Je ziet en hoort hoe het voelt om iemand te verliezen die te jong is gestorven.
Wat ik me echter afvraag als ik deze commercial bekijk: hoe had de Hartstichting kunnen voorkomen dat Dimitri overleed? Wist hij eigenlijk wel dat hij iets met zijn hart of bloedvaten had? Zijn collega's merkten er in elk geval niets van. De commercial levert voor mij meer vragen dan antwoorden op.
Ik mis de uitleg wat dat 'levensreddend onderzoek' nu is waaraan je kunt bijdragen als je geeft aan de collectant. Een standaardtest waarmee iedere Nederlander om de 5 jaar wordt gecontroleerd op hart- en vaatziekten zou voor mij nog net iets concreter overkomen.
Overigens geef ik altijd aan collectanten, dus mijn gedrag verandert niet door deze commercial. Maar misschien is de emotionele insteek voor anderen juist de reden om nu wél iets te geven.