ReclameReview: Eat them to defeat them
Gamification en storytelling komen samen in deze Britse campagne die kinderen moet aanzetten om gezonder te eten. Groenten worden neergezet als monsters, met als slogan: ‘Eat them to defeat them’.
Credits
Agency: adam&eveDDB
Chief Creative Officer: Richard Brim
Copywriter: Mark Lewis & Matt Fitch
Art director: Matt Fitch & Mark Lewis
Agency producers: Sally Pritchett
Planners: Martin Beverley, Hugh De Winton, Sara Keegan
Chief Executive Officer: Mat Goff
Account Director/s: Mitch Lovich
Account Executive/s: Clive Olamiju
Project Manager: Alice Southam
Marketing & PR Manager: Jessica Dunley
Designer/Typographer: Danny Edwards
Media agency: Goodstuff
Production company: Pulse Films
Executive Producer: Lucy Kelly
Producer: Ellie Fry
Director: Ninian Doff
Production Manager: Ria Hanish Oakes
Production Designer: Tim Gibson
Cinematographer: Patrick Mellor
Editing Company: Work Post
Editor: Mark Edinoff
Postproduction: nineteentwenty
Post Producer: David Keegan
VFX Supervisor: Ludo Fealy
2-D Artist: Robert Lilley, Nicole Palucsis
3-D Lead: Martin Blunden
3-D Artist: Mike Farrar, Josh Barlow
Colourist: Kai Van Beers
Music Supervisor: String & Tins
Audio Postproduction: Adam Smyth @ String & Tins
Soundtrack name and composer: Veg Power Trailer String & Tins, composers – Lukas Ledzki and Michal Smorawinski.
Verantwoordelijk bij ITV/Veg Power: Dan Parker (CMO, Veg Power), Jo Ralling (Campaign Director, Veg Power), Rufus Radcliffe (CMO, ITV), Clare Phillips (Director of Social Purpose, ITV), Lucy Pack (Marketing Manager, ITV)
Doelstelling
Kinderen gezonder te laten worden door ze meer groenten te laten eten.
Uitwerking
Jonge kinderen hebben smaakpapillen die veel gevoeliger zijn dan die van volwassenen. En sommige mensen hebben sowieso meer bittere smaaksensaties. Daarom zijn zij niet zo happig op het eten van groente: ze hebben tijd nodig om aan onbekende of sterke smaken te wennen. Deze campagne van ITV & Veg Power probeert bij kinderen de knop om te zetten en ze aan te sporen om toch groenten te gaan eten.
Door de kinderen neer te zetten als helden die de boosaardige groenten moeten verslaan door ze op te eten, worden gamification en storytelling gecombineerd. De bedoeling is dat kinderen zo eerder over hun weerstand heen kunnen stappen, omdat volwassenen hun hulp nodig hebben in de strijd tegen groenten.
Oordeel
De bedenkers en makers van deze campagne verdienen absoluut een compliment voor het idee en de uitwerking. Het concept zit goed in elkaar en de uitwerking is echt superprofessioneel gedaan. Dit is een trailer voor een spannende actiefilm, maar dan met de kinderen als helden, want zij helpen hun ouders mee door groenten te eten.
“De bedenkers en makers van deze campagne verdienen absoluut een compliment”
Ik kan me goed voorstellen dat ouders dit verhaal doortrekken naar de dagelijkse maaltijd en zo hun kinderen kunnen stimuleren om meer groenten te eten. Maar het blijft natuurlijk ook nog steeds een kwestie van smaak. Je kunt nog zo veel goede bedoelingen hebben als heldhaftig kind, maar als die broccoli eenmaal in je mond zit en je vindt het écht heel vies door je genetisch bepaalde smaakvermogen, overtuigt zo’n campagne je dan ook nog?
Kortom: zoals zo veel maatschappelijke campagnes, vind ik de bedoeling en de uitwerking heel goed, maar vraag ik me af of het genoeg is om écht gedragsverandering te realiseren. Aan de andere kant: alle zetjes in de goede richting helpen, dus alleen daarom al is de campagne de moeite waard. Ik ben benieuwd naar de evaluatie van de effecten van de campagne.