ReclameReview: Eat them to defeat them

6 februari 2019, 14:00

Gamification en storytelling komen samen in deze Britse campagne die kinderen moet aanzetten om gezonder te eten. Groenten worden neergezet als monsters, met als slogan: ‘Eat them to defeat them’.

Credits

Agency: adam&eveDDB

Chief Creative Officer: Richard Brim

Copywriter: Mark Lewis & Matt Fitch

Art director: Matt Fitch & Mark Lewis

Agency producers: Sally Pritchett

Planners: Martin Beverley, Hugh De Winton, Sara Keegan

Chief Executive Officer: Mat Goff

Account Director/s: Mitch Lovich

Account Executive/s: Clive Olamiju

Project Manager: Alice Southam

Marketing & PR Manager: Jessica Dunley

Designer/Typographer: Danny Edwards

Media agency: Goodstuff

Production company: Pulse Films

Executive Producer: Lucy Kelly

Producer: Ellie Fry

Director: Ninian Doff

Production Manager: Ria Hanish Oakes

Production Designer: Tim Gibson

Cinematographer: Patrick Mellor

Editing Company: Work Post

Editor: Mark Edinoff

Postproduction: nineteentwenty

Post Producer: David Keegan

VFX Supervisor: Ludo Fealy

2-D Artist: Robert Lilley, Nicole Palucsis

3-D Lead: Martin Blunden

3-D Artist: Mike Farrar, Josh Barlow

Colourist: Kai Van Beers

Music Supervisor: String & Tins

Audio Postproduction: Adam Smyth @ String & Tins

Soundtrack name and composer: Veg Power Trailer String & Tins, composers – Lukas Ledzki and Michal Smorawinski.

Verantwoordelijk bij ITV/Veg Power: Dan Parker (CMO, Veg Power), Jo Ralling (Campaign Director, Veg Power), Rufus Radcliffe (CMO, ITV), Clare Phillips (Director of Social Purpose, ITV), Lucy Pack (Marketing Manager, ITV)

Doelstelling

Kinderen gezonder te laten worden door ze meer groenten te laten eten.

Uitwerking

Jonge kinderen hebben smaakpapillen die veel gevoeliger zijn dan die van volwassenen. En sommige mensen hebben sowieso meer bittere smaaksensaties. Daarom zijn zij niet zo happig op het eten van groente: ze hebben tijd nodig om aan onbekende of sterke smaken te wennen. Deze campagne van ITV & Veg Power probeert bij kinderen de knop om te zetten en ze aan te sporen om toch groenten te gaan eten.

Door de kinderen neer te zetten als helden die de boosaardige groenten moeten verslaan door ze op te eten, worden gamification en storytelling gecombineerd. De bedoeling is dat kinderen zo eerder over hun weerstand heen kunnen stappen, omdat volwassenen hun hulp nodig hebben in de strijd tegen groenten.

Oordeel

De bedenkers en makers van deze campagne verdienen absoluut een compliment voor het idee en de uitwerking. Het concept zit goed in elkaar en de uitwerking is echt superprofessioneel gedaan. Dit is een trailer voor een spannende actiefilm, maar dan met de kinderen als helden, want zij helpen hun ouders mee door groenten te eten.

“De bedenkers en makers van deze campagne verdienen absoluut een compliment”

Ik kan me goed voorstellen dat ouders dit verhaal doortrekken naar de dagelijkse maaltijd en zo hun kinderen kunnen stimuleren om meer groenten te eten. Maar het blijft natuurlijk ook nog steeds een kwestie van smaak. Je kunt nog zo veel goede bedoelingen hebben als heldhaftig kind, maar als die broccoli eenmaal in je mond zit en je vindt het écht heel vies door je genetisch bepaalde smaakvermogen, overtuigt zo’n campagne je dan ook nog?

Kortom: zoals zo veel maatschappelijke campagnes, vind ik de bedoeling en de uitwerking heel goed, maar vraag ik me af of het genoeg is om écht gedragsverandering te realiseren. Aan de andere kant: alle zetjes in de goede richting helpen, dus alleen daarom al is de campagne de moeite waard. Ik ben benieuwd naar de evaluatie van de effecten van de campagne.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!