ReclameReview: Deloitte

2 oktober 2013, 12:59

Deloitte wil graag studenten werven en lanceert daarvoor de campagne 'Overstijg jezelf'. Door het letterlijk luchtig te houden, wil Deloitte opvallen. Daarbij vergeten ze naar mijn idee wel wat belangrijke dingen te communiceren.

Credits:

Bureau: Afdeling Reclame

Account: Emil van der Beijl

Creatie: Oscar Busman, Dimitri Korpershoek

Fotografie: Twan de Veer

Klant: Wouter van Voorst tot Voorst, Sabrina Vuyk

Strategie: Ingmar Rozeboom

De doelstelling:

Zowel breed universitaire studenten als technische en wiskundige studenten werven.

De uitwerking:

Volgens de makers: “Met de belofte ‘Overstijg jezelf. Lanceer je carrière bij Deloitte’ maakt de campagne duidelijk dat Deloitte de beste start is van je loopbaan. Starters maken in korte tijd een snelle ontwikkeling door bij Deloitte en kunnen hierdoor snel op hoog niveau aan de slag.”

Het oordeel:

Ik ben het helemaal niet eens met de uitleg van de makers. Deze commercial maakt namelijk helemaal niks duidelijk. Toen ik recruitmentexpert en Marketingfacts-collega Bas van de Haterd vroeg om zijn mening, kwam hij met een geinige doordenker:

Hij past natuurlijk wel heel goed bij Deloitte, er zit heel veel lucht in. 🙂

Flauw misschien, maar er zit ook zeker een kern van waarheid in. Want de doelstelling is studenten werven en dat wordt gedaan met een erg luchtige commercial. Letterlijk. Je zou het zelfs als tegenwind kunnen uitleggen, al vind ik de koppeling tussen de windtunnel en lanceren/overstijgen vrij duidelijk. De uiterst generieke kreten 'Lanceer je carrière', 'Overstijg jezelf', 'Laat je inspireren' en 'Haal alles uit jezelf' moeten de doelgroep blijkbaar bewegen om naar de actiepagina op de recruitmentsite van Deloitte te gaan. Daar staat overigens wél heel goed uitgelegd waarom je als student na je afstuderen bij Deloitte aan de slag zou moeten gaan:

De keuze van je eerste werkgever is heel belangrijk. Je wilt goed beginnen en ambities kunnen waarmaken. Daarom is er geen betere plek om je carrière te starten dan bij Deloitte. En dat heeft alles te maken met de mogelijkheden die je krijgt aangereikt. Je werkt al snel voor verschillende opdrachtgevers aan interessante projecten. Dat maakt je werk afwisselend en inspirerend. Met je eigen initiatieven en ideeën geef je richting aan je carrière. Bij Deloitte is de ambitie letterlijk voelbaar en dat motiveert. Je leert snel, je groeit snel en stijgt boven jezelf uit. Bij Deloitte hechten we veel waarde aan persoonlijke ontwikkeling, ondernemerschap en creëren we een inspirerende werkomgeving.

De overtuigende argumenten uit deze tekst (verschillende opdrachtgevers, interessante projecten, afwisselend en inspirerend werk, ruimte voor eigen initiatieven en persoonlijke ontwikkeling) ontbreken allemaal in de commercial. Terwijl die commercial juist de drijvende kracht richting de recruitmentsite zou moeten zijn. Dat is de reden waarom ik deze commercial niet goed vind.

Is er nog iets positiefs te melden? Ja, de minimalistische manier van communiceren is duidelijk anders dan anders. Daarmee val je op tussen de rest. Of de commercial vervolgens overtuigend genoeg is, waag ik te betwijfelen.

P.S. Mocht het tegenargument zijn “Het is crisis, studenten zijn al lang blij dat ze aan het werk kunnen na hun studie”, dan zou het toch veel makkelijker en goedkoper zijn om een commercial van 5 seconden te maken waarin je communiceert “Werken na je studie? Kijk op werkenbijdeloitte.nl”. Of denk ik nu weer te simpel?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

5 Reacties

    Remco van Pernis

    Er waait wel een frisse wind in de commercial, maar het beeld communiceert niet dat je jezelf lanceert, jezelf overstijgt of inspireert. En al helemaal niet dat je alles uit jezelf moet halen. Operatie geslaagd patient overleden!


    3 oktober 2013 om 11:37
    Wouter van Voorst tot Voorst

    Mannen, dank voor jullie feedback op onze campagne-uitingen. Op de eerste plaats leuk om te zien dat jullie hier aandacht aan besteden en zeker ook leuk om te lezen waar je enthousiast over bent. Op de tweede plaats vraagt dit natuurlijk ook om een reactie vanuit ons. Deloitte.

    We zijn blij dat de twee belangrijkste doelen van deze campagne als positief worden ervaren.

    Doel van de video is om te triggeren naar de website en nog niet de totale boodschap te vertellen. De inhoudelijke boodschap dat Deloitte jouw carrière een vliegende start kan geven en dat dit komt door onder meer de mogelijkheden van persoonlijke ontwikkeling, de ruimte voor ondernemerschap en de inspirerende werkomgeving wordt duidelijk in de andere media. Zo is de kern van de campagne vooral terug te lezen in de advertenties en op onze carrièresite. Met name de website biedt meer ruimte om de doelgroep te informeren over de carrièremogelijkheden die Deloitte biedt (ook in crisistijden) en laat direct de vacatures zien. Hartstikke mooi dat dit herkend wordt.

    Een ander doel was om een opvallende campagne neer te zetten en dat wordt ook bevestigd, dus dit vatten we ook op als een compliment.

    Dat we de gehele boodschap op een luchtige en ‘cleane’ manier vertellen, daar zijn wij als Deloitte vooral trots op. Groet, Wouter


    3 oktober 2013 om 11:48
    Hardcopy

    Bedankt voor je uitgebreide reactie, Wouter.

    Ik ben erg benieuwd naar het resultaat van de campagne. Mocht ik ongelijk hebben met mijn argumenten en jullie aanpak werkt toch zoals jullie dat verwachten, dan hoor ik dat natuurlijk graag.


    3 oktober 2013 om 12:29
    Wouter

    Uiteraard! Het lijkt ons leuk om de resultaten te delen wanneer we deze hebben. De eerste campagneflight loopt nog een maand of 2 door, dus wellicht daarna. We zullen conact opnemen!


    3 oktober 2013 om 12:39
    Wampgreeple

    waarom niet:)


    23 december 2013 om 05:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!