ReclameReview: CtheCity

16 december 2015, 12:00

Hoe zouden blinden en slechtzienden de Amsterdamse binnenstad ervaren? Deze commercial spoort mensen aan om dat zelf te beleven tijdens het event CtheCity, een parcours in het pikkedonker, waarbij andere zintuigen op scherp staan.

Credits

Bureau: +1Mile

Creatie: Joris van Elk, André Dammers

Artwork: Jeroen Govaard, Naoufel Ahajam, Hamid Ibrahimi, Sophie van der Linden en Melanie de Bruin

Productie: Marga Bierema

Graphic producer: Marcel Kremer

Regie en camera: Niels Boon

Fotografie: Bas de Graaf, Guus de graaf

Prepress: Mont Blanc

Licht: Aaron Tschanz, Lux & Co.

Focus Puller Camera-assistent: Marjoke Haagsma

Lichtassistent: Dionne Cats

Locatie: Van Oord, Moerdijk

Camera equipment: Camalot

Postproductie: The Ambassadors

Geluid & Muziek: Kaisersound Studios

PR: Winkelman van Hessen (Thomas Cordes)

Media: Abraham & Mosterd (Ramon Kragtwijk)

Verantwoordelijk bij Cthecity: Bas de Ruiter

De doelstelling

Bezoekers trekken voor het CtheCity event.

De uitwerking

Deze commercial laat zien hoe blinden en slechtzienden de hoogtepunten van Amsterdam ervaren, doordat zij hun interpretatie ervan in schilderijvorm weergeven. Dit symboliseert het event CtheCity, waarin bezoekers in het donker de stad beleven door hun andere zintuigen te gebruiken. Zo ervaren zij wat visueel beperkte mensen ervaren.

Het oordeel

Superorigineel natuurlijk, blinden en slechtzienden laten schilderen. Het is onverwacht en daardoor let je op. Je bent benieuwd naar de reden waarom ze schilderen en dus blijf je kijken tot de clou komt. En die clou is dus dat je de stad kunt ervaren zoals blinden en slechtzienden dat doen.

Maar wat ik me afvraag terwijl ik deze commercial zie: waarom zou ik hierheen moeten gaan? Waar is de overtuigingskracht die ervoor zorgt dat ik juist naar CtheCity ga en niet naar een van de honderden andere dingen die ik in Amsterdam kan doen? Er zijn best veel manieren waarop je dat zou kunnen doen, maar nu is alleen gekozen voor mooie beelden en gevoelige muziek eronder.

Enkele ideeën die ik kreeg terwijl ik hiernaar keek:

  • CtheCity neerzetten als ‘Het event waar niks te zien is’.
  • Een woordgrapje als insteek, zoals: ‘Kom naar CtheCity. Want gewone events heb je nu wel een keer gezien’.
  • ‘Hebben jouw zintuigen er al zin in? CtheCity: een event om te voelen, horen en ruiken’.
  • ‘Je kijkt toch alleen maar de hele dag op je smartphone. Geniet eens van Amsterdam met je ogen dicht’.
  • Op een verrassende manier social proof inzetten, zoals: ’97 procent van de bezoekers van CtheCity geeft aan dat blinden meer van de stad genieten dan zijzelf’.
  • Sex sells, dus waarom niet ‘The most sophisticated darkroom in Amsterdam’ gebruiken?

Kortom: ik zie (no pun intended) heel veel mooie manieren die je zou kunnen inzetten om nog wat meer op te vallen en hopelijk mensen te triggeren om naar CtheCity te komen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!