ReclameReview: Centraal Beheer (zelfrijdende auto)

30 juli 2014, 12:30

De 56e(!) commercial uit de campagne 'Even Apeldoorn Bellen' gaat over de auto van de toekomst: de zelfrijdende auto. De techniek is er helemaal klaar voor, zoals we kunnen zien. Nu de rest van de wereld nog…

Credits:

Account, concept, RTV Producer: DDB & Tribal Amsterdam

Eindverantwoordelijke bij Centraal Beheer: Ellen van der Horst

Productiemaatschappij: Passion Raw

Regisseur: Owen Trevor

D.O.P.: Tim Hudson

Producer: Dan Scott-Croxford, Kwok Yau

Editor: Guy Savin

Grading: Brian Krijgsman

Online: Ton Habraken, Stephen Pepper, Jeroen van Berkel

Soundstudio: Rens Pluym, Wessel-Jan van Zijderveld

Muziek: Massive Music

De doelstelling:

De likeability verhogen van Centraal Beheer, dé verzekeringsmaatschappij uit Apeldoorn.

De uitwerking:

Deze Even Apeldoorn Bellen commercial werd opgenomen in Vilnius, de hoofdstad van Litouwen. Met behulp van 10 sloopauto’s en een professioneel stuntteam werden de verschillende ongelukken in scène gezet. Voor het kantelen van de truck werd gebruik gemaakt van een speciale schans. Een luchtkanon werd geïnstalleerd om de 1000 gekleurde ballen vanuit de laadruimte van de truck in één keer de straat op te knallen.

Het oordeel:

De lancering van een nieuwe 'Even Apeldoorn Bellen' is altijd bijzonder. Als kijker ben je benieuwd wat ze dit keer bedacht hebben. De lat ligt hoog, want er zijn al heel wat klassiekers gemaakt in de loop der jaren.

Er gebeurt veel, heel veel in deze commercial. Dat is het verschil met andere commercials uit de serie. Vaak gaat het echt om één duidelijke eindgrap die de uitsmijter was en daardoor de reden dat je het er met anderen over had. In dit geval gaat het om allerlei kleine grapjes die in een minuut voorbij komen, waarbij de uitsmijter juist is dat nota bene een verzekeringsmaatschappij aangeeft blij te zijn met de vele ongelukken die er veroorzaakt zullen worden door verbaasde weggebruikers.

De clou is heel subtiel, terwijl de ongelukken toch vrij lomp (niveau Jackass) zijn. Ik vind het heel verstandig dat er niet iets wordt geroepen als: “Yes, zodra er automatische auto's komen, verdienen we meer aan de premie van onze schadeveroorzakende klanten die nog niet zo'n auto hebben!”. Door het bij een kleine knipoog te houden, wordt het juist grappig.

Verder wordt hier natuurlijk en passant één van de grootste problemen met zelfrijdende auto's (op wetgeving en ethische keuzes bij eventuele aanrijdingen na) aangekaart: de technologie is er misschien klaar voor, maar zijn andere weggebruikers wel klaar voor de zelfrijdende auto?

Tot slot denk je tijdens de eerste seconden (tot de eerste crash) dat je hier echt te maken hebt met een autocommercial door de voice-over en de gebruikte muziek. Daardoor word even je op het verkeerde been gezet.

Kortom, ik vind het een knappe commercial die goed in elkaar zit en grappig is op de juiste manier. Een waardige toevoeging aan de verzameling.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

2 Reacties

    Walter

    “Yes, zodra er automatische auto’s komen, verdienen we meer aan de premie van onze schadeveroorzakende klanten die nog niet zo’n auto hebben!”

    Volgens mij verdient een verzekeringsmaatschappij aan klanten die geen schade veroorzaken. Oftewel:

    het zou dan moeten zijn:

    “Yes! Kom maar met die automatische auto’s, dan hoeven we bijna nooit meer uit te keren!”

    Toch?


    4 augustus 2014 om 15:41
    Hardcopy

    Goed punt, Walter. Met mijn opmerking bedoelde ik dat schadeveroorzakende klanten meer premie moeten betalen (bonus/malus) en dat er daardoor op langere termijn meer geld binnenkomt bij de maatschappij. Maar uiteraard verdient men ook aan premiebetalende klanten die nooit een schade melden.


    5 augustus 2014 om 07:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!