ReclameReview: Centraal Beheer (Rapper)

11 mei 2016, 11:00

Er is weer een nieuwe Even Apeldoorn Bellen gelanceerd. Ditmaal met in de hoofdrol een jonge rapper die zijn hypermoderne auto iets te goed demonstreert.

Credits

Regisseur: Sven Super

Productiemaatschappij: In Case of Fire

Producer productiemaatschappij: Arjan Oosterveer

ECD: Joris Kuijpers, Dylan de Backer

Creative Directors: Jasper Diks, Ed van Bennekom

Copywriter: Jasper Diks

Art Director: Ed van Bennekom

Designer: Keith Korns

Business Director: Milo van der Meij

Producer: Yuka Kambayashi, Nelly de Wit

Assistant Producer: Simone van der Boogaard

Client: Marteyn Roose, Peggy Spaapen, Ellen van der Horst

De doelstelling

De naamsbekendheid van Centraal Beheer vergroten.

De uitwerking

Rapper Young D heeft met zijn gouden stem een platencontract in de wacht gesleept. Onze held is hotter than hot en zijn maatjes zijn maar wat trots op het succes van hun homie. Bij een vet platencontract hoort natuurlijk een vette auto. Die past helemaal bij zijn nieuwe sterrenstatus. Maar dan blijkt dat zelfs Young D niet altijd totally in control is. Tijd om Even Apeldoorn te (r)appen.

Het oordeel

Ja, dit is er weer eens eentje van Centraal Beheer waar ik heel blij van word. Natuurlijk ligt de lat enorm hoog door de tientallen gedenkwaardige commercials die al met de pay-off Even Apeldoorn Bellen zijn gemaakt. Maar dat niveau wordt moeiteloos gehaald met deze nieuwe commercial, vind ik.

De grap is goed bedacht en prima uitgewerkt. Het is ook een typische grap voor een Centraal Beheer-commercial: er gebeurt iets onverwachts dat perfect past bij de ‘normale’ gebeurtenissen die de hoofdpersonen uitvoeren. De combinatie van die twee zorgt ervoor dat er schade ontstaat, waardoor de link met verzekeringen wordt gelegd.

Dat vind ik in dit geval een groot pluspunt; dit is een duidelijk geval van schade die door een goede autoverzekering kan worden vergoed. Mijn kritiek op sommige voorgaande commercials van Centraal Beheer was dat ze te ver verwijderd zijn van de core business van het bedrijf. In dit geval slaan ze de spijker op kop, want alles klopt. Het stereotype van de jonge rapper die een splinternieuwe wagen koopt, de toepassing van hypermoderne snufjes zoals stembesturing, de grap dat de auto bestuurd wordt door zijn rap op de radio en de link met autoverzekeringen. Nailed it!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!