ReclameReview: ByeByeHi

25 maart 2015, 14:30

Hi houdt op te bestaan en wordt vanaf 1 mei opgenomen in moedermerk KPN. Het afscheid van zo’n geliefd merk vraagt natuurlijk om een afscheidscommercial. Dit is ‘m.

Credits

Creatie: FHV BBDO

De doelstelling

Communiceren dat Hi binnenkort KPN wordt.

De uitwerking

Hi verdient een spectaculair afscheid. Laat dat maar aan FHV BBDO en acteur Uriah Arnhem over. Een raket, vuurwerk, alles. ByeByeHi.

Het oordeel

De afscheidscommercial is net zo absurd als sommige eerdere commercials waren. Dat past natuurlijk perfect bij het afscheid van een geliefd merk. De sentimentele smartlap (een pleonasme, ik weet het) verraadt meteen vanaf het begin dat het om afscheid gaat. Maar de afzender is nog niet meteen bekend. Je ziet eerst zeer afwisselende types die symboliseren dat Hi er voor iedereen was. Zodra hoofdpersoon Uriah in beeld komt, gaat het Hi-belletje rinkelen. Vervolgens kijk je naar een bizar stukje film over een rammelende raket en een dubieuze wetenschapper die hem lanceert. Net als de vage filmpjes die je dankzij Hi in overvloed kon kijken op je smartphone (I see what they did there).

De link met KPN, en dus de eigenlijke reden van deze commercial, komt pas op 30 seconden, wanneer de fusieboodschap verschijnt. Daarvoor is de KPN-stem gebruikt, zodat de klanten van Hi vast kunnen wennen aan de overstap. De eindgrap is een mooie combinatie tussen de humor van Hi en de propositie van KPN (overal goed bereik).

Wat mij betreft een passende afscheidscommercial voor een mooi merk. ByeByeHi!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!