ReclameReview: Bison Wood Max

20 april 2016, 11:00

Als je beweert dat je supersterke houtlijm maakt, dan ligt het natuurlijk voor de hand dat je dit laat testen door supersterke mensen. Dat is precies wat Bison doet in deze nieuwe commercial voor Wood Max.

Credits

Bureau: SuperRebel

Producent: GiG Entertainment

Creative Director: Lodewijk Varossieau

Art/Copy: Marjolein Van Den Ham, Grad Peters, Arjan Hoekstra

Brand Manager SuperRebel: Jose Molendijk

Verantwoordelijk Bison International: Annemieke Vroon

De doelstelling

De naamsbekendheid van Bison Wood Max verhogen en zo meer verkopen.

De uitwerking

Een testopstelling met een houten halter en houten gewichten. Dat is het uitgangspunt voor de nieuwe commercial van Bison Wood Max. De uitdaging voor de dames en heren powerlifters is of zij de vastgelijmde halter los kunnen krijgen van de vloer. Want die zit echt wel met sterke lijm vast…

Het oordeel

Ik vind het idee en de uitwerking heel leuk, maar ik geloof niet dat het echt is. Dat idee werd nog eens bevestigd toen mijn oudste zoon de commercial zag en zei: “Dat is vast niet echt!”. Oké, n=2, maar toch. Dus: óf het is trucage, óf de werkelijkheid gaat ons verstand te boven. Kan allebei natuurlijk.

Het concept is heerlijk simpel: laat maar zien hoe sterk de houtlijm is door een houten halter met gewichten vast te lijmen en vraag wat powerlifters om hun krachten te showen. Dat levert mooie beelden op voor de commercial. Iedereen zweet, puft en kreunt, maar er is geen beweging in te krijgen. Totdat de personal trainer, de sterkste en stoerste van het stel, even écht zijn best gaat doen. En plots kraakt de laminaatvloer en komen er stukken los. Oftewel: de lijm van Bison houdt nog steeds en is ‘sterker dan hout’!

En dat laatste deel maakt het nu net zo moeilijk om te geloven. Dat het kleine dotje lijm zó sterk is dat het niet loslaat onder al die kracht, terwijl het laminaat zich uit elkaar laat trekken met dezelfde hoeveelheid kracht. Terwijl het best echt kan zijn. Ik denk dat de manier waarop het gefilmd is (‘nu komt de sterke jongen, nu gaat het gebeuren’) de geloofwaardigheid ook niet ten goede komt. Als het wat meer ‘real life‘ gefilmd was en wat minder geregisseerd overkwam, zou het waarschijnlijk niet in me opkomen om te twijfelen. Dat vind ik jammer, want het idee achter de commercial is prima.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!