ReclameReview: Activia/Shakira

27 maart 2014, 08:59

Lacht jouw buik je ook toe? Die van Shakira wel! In de nieuwe wereldwijde campagne van Activia zien we hoe de Colombiaanse superster invulling geeft aan de het motto “Je goed voelen begint van binnen”.

Credits

Bureau: Vinizius Young & Rubicam, Barcelona

Concept: Manu Diez, Victor Arriazu, Albert Seguin

Creatieve directie: Manu Diez, Victor Arriazu, Albert Seguin, Alejandro Pallares

Art director: Eugenio Caballero

Copywriters: Luca Casaura, Arnau Clofent, Nicolas Frerejean, Jordi Guitart

Account: Alberto Bel, Carol Juarez, Rafael Esteve

Regisseur: Jaume de Laiguana

D.O.P.: Javier Aguirresarobe

Producent: Lidia Vilar

Productie: Pablo Martinez, Sergi Ciuro

Postproductie: El Ranchito, Rafa Solorzano

De doelstelling

Meer Activia-producten verkopen door de doelgroep uit te dagen om zich goed te voelen.

De uitwerking

Activia bundelt de krachten met wereldwijd icoon Shakira. De Colombiaanse superster ondersteunt de nieuwe „Dare to Feel Good‟ campagne van het yoghurtmerk. De internationale samenwerking brengt Activia‟s uitgangspunt „Je goed voelen begint van binnen‟ tot leven. Hierbij staat dansen centraal, om zo innerlijke gezondheid en welzijn te vieren. De nieuwe tv-commercial, gefilmd in Barcelona, laat Shakira in een bos zien. Ze wordt overladen met gouden sterrenstof en toont ze hoe goed ze zich van binnen voelt door te dansen.

Shakira: “Ik geloof dat het zorgen voor je innerlijke welzijn de sleutel is tot je algehele welzijn. Dansen is voor mij een manier om te laten zien dat ik me goed voel van binnen én van buiten.” Shakira's aankomende nieuwe single “Dare (La La La)” – van haar gloednieuwe album “Shakira” dat op 25 maart uitkomt – is de soundtrack van de commercial. De reclame vormt de kern van Activia's eerste wereldwijde communicatiecampagne, die 16 maart in meer dan 50 landen start.

Het oordeel

Natuurlijk is het 'the oldest trick in the book': een wereldster veel geld betalen om jouw product aan te prijzen. En natuurlijk heeft Shakira wel wat 'innerlijk welzijn' nodig na al die jaren dat ze boegbeeld van Pepsi is geweest. Eerlijk is eerlijk: ik vind Activia beter bij haar passen als merk.

Maar ik vraag me wel af hoe goed het celebrity-effect werkt als de celebrity tegelijkertijd ook te zien is in een andere commercial, zoals Shakira met Oral-B. Persoonlijk denk ik dan al heel snel: heb je haar weer. Bovendien lijkt me dat nogal lullig voor de merken die allebei veel geld betalen voor een 'exclusieve' deal met een wereldster. Een ster die trouwens tegelijkertijd reclame mag maken voor haar eigen nieuwe album. Hmm…

Dan over de commercial zelf: de uitvoering vind ik prima. De 'magie' van Activia wordt uitgelegd en gekoppeld aan zowel een succesvol persoon (Shakira) als een activiteit waardoor je fit blijft (dansen). De glimlach in sterrenstof is misschien een beetje Peter Pan-achtig, maar de boodschap is heel duidelijk. Je weet als kijker precies wat Activia hiermee wil uitdragen. En je zit ook nog de rest van de dag met 'la la la' in je hoofd. Op communicatieniveau zit dit concept dus goed in elkaar.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!