Ralf Verhoef (Two Screen): “De kijker serieus nemen is de sleutel tot succes”
Ralf Verhoef en z’n 538-collega’s Marc Veuger en Michiel Veenstra hadden het wel gezien met de websites die extra informatie over dj’s en radioprogrammering gaven. Ze ontwikkelden een interactief platform waaruit Two Screen gegroeid is. Dat biedt kijkers en luisteraars van tv- en radio interactieve content bij programma’s als Ranking the Stars en Zomergasten. In deze Top Names praat Verhoef met Erwin Blom en Roeland Stekelenburg over het huidige gebruik van het tweede scherm, de mogelijkheden voor de toekomst en de voorwaarden voor succes.
Activiteit op het tweede scherm als input voor het eerste scherm
Verhoef vertelt dat de deelname van kijkers en luisteraars op het tweede scherm momenteel nog vrij laag is, zo tussen de 4% tot 9%: “Het percentage hangt af van het programma, het tijdstip, hoe actief de doelgroep van het programma is, maar bovenal hoe serieus de kijker er genomen wordt.” Wanneer zijn activiteit op het tweede scherm namelijk teruggekoppeld wordt naar de studio op het eerste scherm, groeit deelname aanzienlijk.
Maar er is nog een hoop te leren. Verhoef ziet bijvoorbeeld dat het tweede scherm nog vaak als een apart medium behandeld wordt. Dat moet anders: “De focus moet niet liggen op het tweede scherm als een los medium, maar op de manier waarop mensen tv kijken, en wat ze daarnaast doen.”
Potentie ligt in samenwerking tijdens productiefase
Ook wordt het tweede scherm nu nog bij teveel programma’s ingezet, omdat het een nieuw fenomeen is, en omdat iedereen het doet. En hoewel de bereidheid van programmamakers in aantocht is, blijft het tweede scherm inhoudelijk vaak nog steken op klassieke polls en quizjes.
Zolang de participatiecijfers onder de 20% blijven, blijft het tweede scherm volgens Verhoef niet meer dan een extra laagje over het eerste scherm. Maar mits goed gebruikt is er potentie voor meer: “Door de huidige penetratie van devices –vooral van tablets– gaat het gebruik van het tweede scherm toenemen. Maar zij zal selectiever ingezet moeten worden; alleen wanneer een programma zich ervoor leent.”
Als programmamakers dán in de productiefase een goede samenwerking aangaan met ontwikkelaars en nadenken over het moment wanneer twee scherm-deelnemers op een verhaal in kunnen haken en invloed uit kunnen oefenen op het eerste scherm, dan wordt het tweede scherm volwassen.