Positiebepaling Overture vs Adwords

29 december 2004, 18:45

De laatste tijd heb ik regelmatig een discussie met vakgenoten over de voor en nadelen van het Adwords biedsysteem ten op zichte van die van Overture. Beide systemen gaan uit van het principe hoe meer je biedt per klik hoe hoger je in de ranking komt te staan. Echter wordt bij Adwords je positie niet alleen bepaald door het bedrag dat je maximaal per klik wilt betalen, maar ook op basis van relevantie. Relevantie wordt bij Google bepaald door de click-through-ratio (CTR).

Bij Overture wordt relevantie bepaald door een team van redacteurs die bepaald of de site bij een bepaald zoekwoord aansluit. Indien de keywords, titels en bescrijvingen door het team worden goedgekeurd is het een kwestie van bieden en je komt op de gewenste plek. Door middel van de Overture bid tool kan je precies zien hoeveel je moet bieden om op de eerste plek te komen en je weet precies wat je moet betalen (1 cent meer als het bod van de adverteerder onder je). Erg transparant en dat is ook de kracht van het systeem.

Bij Google ligt het wat ingewikkelder zoals gezegd, daar geldt de formule (in simpele vorm) max cpc * ctr = rank waarde. De adverteerder met de hoogste rankwaarde komt boven aan te staan. Echter geeft Goolgle de max cpc’s en de ctr’s van je concurrenten niet, waardoor het een stuk minder transparant is als Overture. Daarintegen geeft Google wel een advies voor het bedrag wat je moet bieden om op de gewenste positie te komen. Indien je CTR te laag (>0,5%) is zal je advertentie worden verwijderd. De relevantie wordt dus bepaald door de gebruikers van Google via de CTR.

Een nadeel van het systeem van Overture is dat relevantie wordt beoordeeld door enkele of meestal zelfs door slechts 1 persoon. En wat is relevantie is dan de grote vraag: een vakantie aanbieder die slechts een ferry overtocht aanbied naar Zweden die op het woord “vakantie” wil adverteren is relevant, want de website gaat ergens wel over vakantie. Of is dit niet relevant, want van alle mensen die zoeken op “vakantie” zal maar een zeer klein percentage zijn dat op zoek is naar een ferry naar Zweden.

Bij Google zou deze advertentie het moeilijk krijgen, aangezien de minimaal gestelde CTR van 0,5% een eis is om bij een bepaald zoekwoord te blijven staan. Maar de adverteerder zou bij Google in zijn advertentie tekst algemeen kunnen blijven (bv. Voordelige vakantie ipv. Ferry naar Zweden), wat bij Overture niet mag, en zodoende wel de benodigde CTR halen. De advertentie lijkt dan relevant, maar is het in wezen niet. Dan moet je je natuurlijk direct afvragen wat de adverteerder heeft aan deze kliks, maar dat is een andere discussie.

Een goed voorbeeld kwam ik vandaag bij MSN (Overture) tegen, een van de eerste resultaten bij het zoekwoord vakantie waren:

Atlantischeloirestreek.com – vakantie

Atlantischeloirestreek.com is de nieuwe offici?le toeristische site voor deze Franse regio. U vindt hier informatie over accommodatie, gastronomie, bezienswaardigheden en nog veel meer.

www.atlantischeloirestreek.com

Ik ben erg benieuwd naar de verschillende meningen over de verschillen tussen de beide systemen.

Oprichter en directeur van zoekmachine marketing bureau Traffic4u. Spreker op verschillende nationale en internationale congressen. Betrokken als partner bij 212 Amsterdam.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!