(Podcast) ‘Iedere Nederlander moet kunnen blijven vliegen’

10 december 2020, 14:00

Interview met Mattijs ten Brink, CEO van Sunweb

Moeten we terug naar de jaren zestig, toen vliegen alleen iets was voor de elite? “Dat moeten we niet willen”, aldus Mattijs ten Brink, CEO van de Sunweb Group in de nieuwste aflevering van OnBrandScan. “Vakanties moeten toegankelijk blijven voor iedereen, maar we hoeven niet allemaal naar Australië.”

Uit de drukte, weg van het standaardpakket, gecombineerde activiteiten en dichterbij op vakantie zijn volgens hem de trends die nog zichtbaarder worden na corona. “Voor organisaties die de hele reis verzorgen zie ik daarbij genoeg toekomst.”

Dat Sunweb een reisorganisatie is die tot voor kort een wielerploeg sponsorde, weten de meeste mensen wel. “Maar we zijn ook de grootste skireisorganisatie van Europa en hebben merken als ‘GoGo’ voor jongeren en ‘Eliza was here’ voor vakantiegangers die off the beaten track willen gaan.” Al met al is de Sunweb Group een bedrijf dat voor ruim een miljoen mensen vakanties verzorgt.

Hoewel Ten Brink vindt dat Sunweb zelf nog een beetje een ‘merk zonder smoel’ is, heeft jarenlange sponsoring en de grote wielersuccessen van het afgelopen jaar bijgedragen aan een grotere naamsbekendheid. “Ruim tien procent van ons budget ging naar de wielerploeg. Verder adverteren we ook veel.

“Ruim tien procent van ons budget ging naar de wielerploeg”

“Het is steeds zoeken naar de ideale mix. Naast betaalde kanalen gaan we ons nu meer richten op een combinatie met onze eigen social-mediakanalen.”

Minder vlees eten

De voormalige directeur van Transavia staat nog steeds achter de missie van die luchtvaartmaatschappij: vliegen bereikbaar maken voor de gewone Nederlander. “Dat is een heel groot goed, want iedereen verdient een vakantie, om uit te zoomen en met zijn dierbaren te kunnen genieten. Voor Zuid-Europa pak je dan al snel het vliegtuig. Als je dat niet tien keer per jaar doet, hoeft dat geen probleem te zijn.” Iedereen zou volgens Ten Brink vanuit een eigen verantwoordelijkheid met een virtueel CO2-budget moeten werken. “Wie vliegt, moet dan bijvoorbeeld minder vlees eten of een elektrische auto rijden.” Sowieso is de trend dat mensen minder gaan vliegen en dichterbij op vakantie gaan. “Kleinschalig en weg van de drukte, dat is ook waar ons merk ‘Eliza was here’ op inspeelt. Daarmee bedienen we nu al 60.000 klanten.”

Niet rücksichtslos extra belasten

Hoewel we nog midden in een nieuwe coronaperiode zitten, kijkt Ten Brink ook al vooruit. “Naast het vliegtuig zullen bestemmingen dichtbij met auto en fiets populairder worden. Daar spelen we als Sunweb ook op in. Maar ik geloof niet in het rücksichtslos extra belasten van vliegtickets.

“Ik zie meer heil in een hogere beprijzing van veel vliegen”

Ik zie meer heil in een hogere beprijzing van veel vliegen. Dus hoe vaker je vliegt, hoe duurder het wordt. Daar gaan we met de luchtvaartorganisaties en de overheden graag de discussie over aan.”

Na de pandemie denkt Ten Brink dat er een nieuw evenwicht komt, waarvan nog moeilijk valt te zeggen hoe dat eruit komt te zien. “Organisaties zullen in ieder geval wel flexibeler in moeten spelen op de individuele vakantiebehoeften van mensen. Ook de combinatie van rust en actief binnen een vakantie is iets dat in een aanbod niet mag ontbreken. Innovatieve operators die hun data goed analyseren en daarop inspelen gaan scoren.”

Tegenbeweging

Aan het begin van de pandemie heeft Sunweb meer dan 100.000 mensen van hun vakantiebestemming naar huis geholpen en alle financiële zaken afgehandeld. “Daar hebben we veel complimenten voor gekregen en hierin zie je een groot onderscheid met grote concurrenten als Booking.com. Ook op dat vlak zie ik een tegenbeweging. Daarom zie ik voor reisorganisaties met een breed en flexibel aanbod en die alles netjes regelen en afhandelen, de toekomst positief tegemoet.”

Luister hier naar de hele podcast:

OnBrandScan · #18 CEO Sunweb Mattijs ten Brink ‘Niet vliegen, maar veel vliegen extra belasten’

Stef Heutink
Creatief Directeur bij IVRM Reputatie

Stef is van origine een digitaal strateeg, al sinds 1993 gefascineerd door het medium internet en alles wat daarmee te maken heeft. Vanuit die hoek houdt hij zich nu zo’n 15 jaar bezig met merkstrategie en de invloed die dat heeft op reputatie. Stef was tot 2018 bij diverse bureaus verantwoordelijk voor strategie en creatie. Ook werkte hij een aantal jaren als zelfstandig adviseur. Sinds 2018 is hij creatief directeur bij IVRM Reputatie. Zijn specialisme richt zich op het ontrafelen van de kern van een organisatie of merk en het daaruit bedenken en ontwikkelen van communicatie, merk, reputatiestrategieën. Bij IVRM is Stef betrokken bij complexe positioneringsvraagstukken van klanten en creatieve vertaling naar middelen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!