Pingpong en de paradigmaverschuiving in online marketing

2 september 2012, 08:00

Hoe beïnvloedingsprofielen de regels van marketing fundamenteel hebben veranderd

Weet je wat ik echt haat? Ik haat het wanneer mensen de regels van iets veranderen, en dan vooral als ze ook nog geeneens het fatsoen hebben je dat netjes te melden. Neem nou tafeltennis als voorbeeld (in de volksmond ook wel pingpong genoemd). In 2001 heeft de Internationale Tafeltennis Federatie de regels van het opslaan veranderd: een speler mag niet meer de bal verbergen in zijn hand tijdens de opslag. Zie bovenstaande foto voor de correcte manier.

Mijn service was mijn geheime wapen, ik was een expert in het geven van verschillende soorten effect aan het balletje zonder dat mensen het zagen. Dit was de reden waarom ik veel potjes won. De laatste keer dat ik op een officieel toernooi speelde was in 1992 (als je Pong Friday niet meetelt tenminste). Je voelt al aan waar dit heen gaat, tijdens de opening van ons nieuwe kantoor (met tafeltennistafel) deze zomer leek het me leuk om weer eens serieus een potje te spelen. Ik werd alleen onaangenaam verrast door die nieuwe regel, die desastreus was voor mijn oude manier van spelen.

Ik denk dat dit voorbeeld duidelijk aangeeft dat het nogal vervelend is als iemand de regels verandert van je favoriete spel. Zeker als niemand het fatsoen heeft om het je te vertellen. Graag wil ik je dit ongemak besparen en daarom schreef ik deze blog over de nieuwe regels van online marketing. We kunnen sinds kort namelijk beïnvloedingsprofielen maken van klanten op onze websites en daarmee is het mogelijk om te voorspellen hoe mensen reageren op bepaalde beïnvloedinstactieken.

Hoe het spel van online marketing nu gespeeld wordt, is fundamenteel anders dan een aantal jaren geleden. Bij deze een heads up over de nieuwe regels. Graag licht ik er drie uit, die je hopelijk zo voorbereiden dat onaangename verrassingen in het spel van online marketing voorkomen worden.

Nieuwe regel # 1: Minder is meer

Geachte heer …….., koop dit product omdat al je vrienden het gekocht hebben. Tevens zeggen experts dat het slim is om het product te kopen en de 50% korting geldt alleen nog vandaag. Niet echt een gebruikelijk stukje copy, of wel? Maar ook weer niet zó verschillend van wat marketeers op dit moment online doen. Het gebruiken van meerdere beïnvloedingstactieken in een poging de conversie te verhogen, werkt niet. Het is een soort van zwakste-schakel-idee. Het totale effect van de beïnvloedingstactieken die je gebruikt, is gelijk aan het effect van de slechtst presterende tactiek. Regel nummer 1: het gebruik van één soort beïnvloeding werkt hetzelfde of beter dan meerdere soorten beïnvloeding tegelijkertijd.

Nieuwe regel # 2: Het individu wint het van de groep

Regel nummer 2 gaat over personaliseren, op zich een bekend fenomeen in online marketing. Maar sinds het mogelijk is om personaliseren met beïnvloeding te combineren, is online marketing een heel ander spelletje geworden. Met A/B-testen meten we welke versie het beste werkt voor de groep mensen die je test. Maar groepsniveau-effecten geven weinig inzicht in welke beïnvloeding het beste werkt voor een enkel individu. We missen essentiële informatie, waardoor we conversie mislopen, omdat we nog niet beïnvloeding nog niet personaliseren. Als je weet welke beïnvloedingstactiek het beste werkt voor een bepaald individu, zal je totale conversie naar epische hoogten stijgen (echt waar).

Nieuwe regel # 3: Leren is altijd beter dan testen

Heb je ooit nagedacht over de kosten van testen? Weet jij op basis waarvan je beslissingen nu neemt en wat je aannames hiervoor zijn? A/B-testen (of multivariate testen) is niet optimaal, het kan zeer kostbaar zijn. Wat je wilt doen is een “keuze” maken tussen versie A en versie B (als er eentje beter is tenminste) op een manier die de kosten van het leren tot een minimum beperkt. Dit betekent een verschuiving van “contentcreatie => test => beslissing”-cycli naar contentcreatie en continue optimalisatie. Een paradigmaverschuiving, of game changer zo je wil

Het is tijd om een nieuwe manier aan te leren van marketing bedrijven. En hopelijk ben je nu beter voorbereid op de dynamiek die de nieuwe regels met zich meebrengen.

Meer weten?

Tijdens een kennissessie bij DIKW op 19 september a.s. zal ik ingaan op hoe ik denk dat je dit nieuwe spel het beste kan spelen. Iedereen is uitgenodigd, en neem je tafeltennisbatje mee! Kun je niet wachten tot 19 september? Kijk dan onderstaande video waarin mijn collega Maurits “Er zit een dode hond op mijn hoofd” Kaptein je meer vertelt over gepersonaliseerde online beïnvloeding (tip: eind november komt zijn boek Digitale Verleiding uit!).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!