P&G lanceert eerste weblog-programma
AdAge melde vorige week dat Procter & Gamble voor de introductie van Sparkle, een nieuwe deodorant voor jonge meiden, haar eerste weblog-programma is gestart. Via de weblog Sparkle Body Spray, een typisch character blog, moeten een aantal ‘jonge meiden’ de deodorant onder de aandacht brengen van de doelgroep.
Je kon natuurlijk wachten op kritiek vanuit de blogosfeer. Het is immers overduidelijk dat het een commerciele weblog is van P&G en de teksten waarschijnlijk zijn geschreven door een 40-jarige copywriter van het verantwoordelijke communicatie-bureau.
Fake dus! Of toch niet?
Dave Knox, marketeer bij P&G, is het er in ieder geval niet mee eens. Hij ziet de weblog als fun little promotion en begrijpt niet waarom bloggers hier zo over vallen. Hij wordt daarin gesteund door een collega-marketeer die schrijft dat de traditionele bloggers maar eens een stap terug moeten doen om dit soort weblogs in perspectief te zien. Character blogs zijn immers niet bedoeld voor de tradionele bloggers maar voor een bepaalde doelgroep, in dit geval 13 jarige meiden die het leuk vinden om over ditjes en datjes te lezen.
Vanuit traditionele marketing is daar inderdaad wat voor te zeggen. Echter, de wereld verandert en ik begrijp niet dat dezelfde marketeer die ruim een maand geleden nog een prima analyse maakte over hoe je naar consumenten kunt luisteren, dit ook niet in de praktijk brengt. Waarom geen gebruik gemaakt van echte consumenten die het leuk vinden om voor een kleine vergoeding mee te werken aan een dergelijke weblog? Melanie Butler bijvoorbeeld.
Goed om te zien dat bedrijven als P&G open staan voor het inzetten van weblogs als marketinginstrument, maar het is opnieuw pijnlijk duidelijk geworden dat bureaus en adverteerders nog veel moet leren over weblogmarketing!
Goed werk man,
Ga zo door bij P&G en mijn aandelen stijgen.
Groetjes,
Dixman