Periscope: voorbij de hype #SMC070

4 maart 2016, 10:30

Verslag van Social Media Club Den Haag van 9 februari 2016

Ik kan het niet helpen. Periscope brengt bij mij automatisch beelden naar boven uit The Circle van Dave Eggers (2013). Voor wie het boek niet gelezen heeft: The Circle schetst een maatschappij met extreme transparantie, mogelijk gemaakt door een hip sociale media bedrijf en overal aanwezige camera’s met een livestreaming functie.

Die wereld van The Circle lijkt steeds dichterbij te komen met apps als Periscope. Tijdens een drukbezochte Social Media Club 070 bespraken we met Maaike Gulden en Sam Trompert de ins & outs van Periscope, ongeveer een jaar na de lancering.

Maaike Gulden: ‘scoper’ van het eerste uur

Maaike Gulden (The Marketing Factory) is een ‘Scoper’ van het eerste uur en dat kun je merken. Als ze hoort dat we haar presentatie (uiteraard!) gaan uitzenden met Periscope haalt ze nog snel even een borstel door haar haar en springt ze enthousiast het podium op. Maaike was direct enthousiast bij de lancering van Periscope in maart 2015 en een van de eerste fanatieke gebruikers in Nederland.

Periscope groeit razendsnel

Periscope heeft zich in het eerste jaar razendsnel ontwikkeld. Dat blijkt onder meer uit de tijd die het nodig had om tot een miljoen gebruikers te komen. Binnen 10 dagen had Periscope het eerste miljoen gebruikers binnen. Veel sneller dan bijvoorbeeld Twitter en Facebook. Inmiddels is dat aantal gebruikers gestegen tot 20 miljoen en groeit het nog iedere dag.

Waarvoor gebruik je Periscope?

Periscope heeft als voordeel dat het sterk verweven is met Twitter. Het is snel, toegankelijk en heel interactief. Het biedt net als Twitter content waarbij het moment centraal staat.

Voor organisaties die nu inspringen kan het een krachtig medium zijn om zich te onderscheiden. Periscope is een directe en eerlijke manier om te laten zien wie je bent en waar je voor staat. Know, like & trust, zoals Maaike aangeeft. Maar hoe zet je het dan in? Maaike laat in rap tempo enkele toepassingen zien:

  • Nieuws en verslaggeving – Misschien wel de meest relevante en bekende toepassing van Periscope. Onder meer bij de aanslagen in Parijs in november 2015 kon je via Periscope live volgen wat er gebeurde op de straten van Parijs.
  • Evenementen – Diverse organisaties experimenteerden al met Periscope rond grote evenementen, zoals ING bij SAIL 2015.
  • Q&A’s – Voetbalclub PSV gebruikte Periscope in 2015 voor een Q&A tussen spelers en fans. De VVD gebruikte Periscope al voor een vraaggesprek met fractievoorzitter Halbe Zijlstra.
  • Achter de schermen – Zoals acteur Jeroen van Koningsbruggen deed bij een aantal tv-uitzendingen.
  • Tips & Tricks – Gebruik het om kennis te delen en geef tips & tricks over jouw vakgebied. Zoals bijvoorbeeld ABN AMRO deed in de campagne #doemeermetminder.

7 tips voor beginnende ‘scopers’

Ben je enthousiast geworden over Periscope en wil je het zelf proberen? Maaike heeft een aantal praktische tips:

  1. Je hoeft niet in beeld – Cameraschuw? Geen probleem. Je kunt natuurlijk ook iets of iemand anders filmen dan jezelf. Wees vooral creatief.
  2. Scope over je passie – Doe wat je leuk vindt en waar je ook met regelmaat over wil scopen.
  3. Oefen met een privé uitzending – Je kunt eerst even een slotje op je uitzending zetten. Handig om even te oefenen.
  4. Bereid je voor – Maak een checklist van de dingen die je in je uitzending wil behandelen
  5. Don’t panic! – Geen stress. Wees jezelf, blijf relaxt.
  6. Kies een goede titel – Zorg voor een pakkende titel en gebruik de juiste hashtags. De titel is ook meteen de tekst van je tweet.
  7. Kondig het aan – Vergeet niet om je uitzending vooraf aan te kondigen, zodat je publiek er rekening mee kan houden. Vaste ‘scope’ momenten kunnen ook helpen.

Oh ja. Periscope uitzendingen worden maximaal 24 uur bewaard. Wil je jouw uitzendingen opslaan en ook na die 24 uur nog kunnen delen en terugkijken? Maak dan gebruik van een dienst als Katch. De presentatie van Maaike Gulden is hier terug te zien op Slideshare.

Sam Trompert: Periscope in de rugzak van de journalist

Als er een tak van sport is waar Periscope zijn impact heeft laten zien, dan is het wel de journalistiek. Denk maar aan de eerder genoemde aanslagen in Parijs, of de bommelding bij een Jumbo supermarkt in Groningen. Situaties waarin toevallige passanten of aanwezigen opeens live verslag doen van een crisissituatie.

Wat Periscope betekent voor de journalistiek en hoe je hiermee om kunt gaan als mediabedrijf vertelde Sam Trompert, redacteur en verslaggever bij Omroep West.

De rugzak van de journalist

Het vak van verslaggever en journalist is in de afgelopen jaren flink veranderd. De rugzak van de journalist raakt steeds voller. Audio- en/of videoapparatuur, pen, schrijfblok en tegenwoordig dus ook een smartphone met internet.

Periscope is een van de meest recente toevoegingen aan de rugzak van de journalist. Volgens Sam past Periscope goed in de ontwikkeling dat de journalist steeds meer het gezicht wordt van de omroep. Het vertrouwen in en de betrokkenheid bij grote mediamerken en instituties neemt af, daarmee wordt het steeds belangrijker dat journalisten zelf een persoonlijke band opbouwen met een publiek: de journalist als merk.

Periscope maakt het voor journalisten mogelijk om direct in contact te staan met het publiek en voor de kijker om live aanwezig te zijn op de plekken waar het gebeurt.

Case Schilderswijk: een week van rellen

De eerste keer dat Omroep West op grotere schaal werkte met Periscope was in de zomer van 2015, tijdens de onrust in de Schilderswijk in Den Haag. Aanleiding voor de onrust en rellen was de dood van Mitch Henriquez na een bezoek aan het festival Night at the Park.

Gedurende de week waren er steeds drie à vier verslaggevers van Omroep West aanwezig in de Schilderswijk die de gebeurtenissen op straat uitzonden via Periscope.

Op de nek van de journalist

De verslaglegging via Periscope bood het publiek de mogelijkheid om ‘s avonds en ‘s nachts de beelden te volgen die je normaal pas de volgende ochtend (na bewerking) op televisie ziet. Dichtbij en intiem, op de nek van de journalist.

Tijdens de Periscope-uitzendingen kregen journalisten regelmatig vragen van kijkers; over het aantal mensen op straat tot de vraag of ze eens op een specifieke plek wilden kijken. De directe interactie en feedback voegt ook voor de journalist iets toe ten opzichte van andere media.

Een bijkomend voordeel voor de verslaggevers was dat ze met Periscope beter ‘achter de linies’ konden komen. Een journalist met slechts een smartphone is minder overweldigend dan een complete cameraploeg. Mensen op straat bleken wel bereid om 1-op-1 met de journalist hun verhaal te doen en niet met een cameraploeg erbij.

Gedurende vier dagen verslaggeving in de Schilderswijk trokken de Periscope uitzendingen gemiddeld 6.400 kijkers per dag.

De Periscope-strategie van Omroep West

De ervaringen uit de Schilderswijk hebben Omroep West gesterkt in de opvatting dat Periscope (of vergelijkbare diensten) een waardevolle nieuwe toevoeging zijn voor het mediabedrijf. Het biedt kansen voor nieuwe vertelvormen, nieuwe journalistiek en de mogelijkheid om daarmee ook een nieuw publiek te bereiken.

Omroep West kiest ervoor om niet uit te zenden via een centraal account, maar altijd via de Periscope-accounts van de journalisten. Zij zijn daar waar het gebeurt en doen live verslag, rauw en ongecensureerd. Via de centrale accounts van Omroep West wordt dit aangejaagd en wordt het publiek gewezen op de uitzendingen.

Volgens Sam leent Periscope zich vooral voor ‘hard nieuws’ en de grotere gebeurtenissen. Belangrijk is het moment van de gebeurtenis zelf; Periscope inzetten in de dagen erna is veel minder interessant. Ook ‘softer’ nieuws (bijvoorbeeld live verslag van een varend bloemencorso) slaat minder aan.

Is Periscope een blijvertje?

Een jaar na de lancering van Periscope kunnen we constateren dat de dienst een vliegende start heeft gemaakt, op weg geholpen door de nauwe integratie met Twitter. Periscope heeft vooral zijn waarde laten zien in de media en journalistiek in de vorm van live verslaggeving. Diverse grote en kleine bedrijven beginnen nu ook de mogelijkheden te ontdekken om via live video in verbinding te staan met klant en publiek.

Is Periscope dan een blijvertje? Dat valt nog te bezien. Hoewel Periscope zelf ook aan de weg timmert en bijvoorbeeld een samenwerking met GoPro heeft aangekondigd, is het maar de vraag hoeveel last het heeft van het negatieve sentiment en de onzekere toekomst van Twitter. Ook Facebook heeft inmiddels een livestreamingdienst aangekondigd die het in 2016 verder uitrolt onder gebruikers.

Patrick Rancuret
adviseur online & social media bij gemeente Den Haag

Patrick Rancuret adviseert bij de Gemeente Den Haag over online strategie, social media en vernieuwing van (overheids)communicatie. Met zijn achtergrond als bedrijfskundige beweegt hij constant tussen strategie en uitvoering en tussen mens en techniek. Patrick geeft vaak trainingen en presentaties en deelt zijn enthousiasme en ideeën graag met anderen. Specialisaties: monitoring & analyse, webcare, online strategie, overheidscommunicatie, organisatie ontwikkeling, verandermanagement. Patrick werkte eerder als business consultant en projectmanager voor diverse profit en non-profit organisaties.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!