Optimaliseer je foto’s voor Facebook’s nieuwe news feed

7 augustus 2013, 11:28

Haal het maximale uit de afbeeldingen die je deelt

Al een aantal maanden geleden heeft Facebook een aantal ingrijpende veranderingen voor de news feed aangekondigd. Ondanks dat deze veranderingen nog altijd niet zichtbaar zijn voor het grootste gedeelte van de Nederlandse gebruikers en het onduidelijk is wanneer de uitrol hiervan plaatsvindt, moet je als merk wel weten wat de impact hiervan is op de content die jij verspreidt. Roderick Cremers zette eerder al de veranderingen die je als marketeer niet mag missen op een rijtje, maar in dit artikel wil ik graag specifiek ingaan op de visuelere news feed.

Voor de duidelijkheid: deze blog heeft geen betrekking op de updates die Facebook gisteren op de news feed heeft doorgevoerd. Meer daarover lees je in de blog “Facebook komt met update van news feed algoritme“.

Foto’s staan centraal

Eén van de meest opvallende wijzigingen die op 7 maart werd aangekondigd was de weergave van foto’s. Foto’s worden in de nieuwe news feed sterk uitgelicht en een groter gedeelte van je news feed zal bestaan uit visuele content. Foto’s worden altijd bijgesneden naar een landscape formaat en afhankelijk van onder andere de kleuren in de foto (hoe donker is de bovenkant van de foto?) wordt de omschrijving van de foto boven of op de foto geplaatst. Deze twee wijzigingen moeten naar mijn mening het uitgangspunt zijn wanneer je je visuele content wilt optimaliseren voor de nieuwe news feed.

Landscape foto’s vertellen het hele verhaal

In de nieuwe news feed worden foto’s dus altijd bijgesneden naar een landscape formaat. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je als merk per se al je uitingen hierop aan moet passen, maar wanneer je volledige controle wil over je afbeelding en wil dat consumenten altijd de volledige foto zien in de news feed, is het wel verstandig om hier zoveel mogelijk rekening mee te houden. Van foto’s in een portrait formaat wordt een landscape uitsnede gemaakt en getoond, hierop heb je als merk geen invloed.

Kader je belangrijkste boodschap in

Waar je ook geen invloed op hebt, is of de beschrijving van de foto boven of op de foto getoond wordt. Facebook bepaalt zelf of het bovenste gedeelte van de foto donker of licht van kleur is, en of er tekst of andere elementen in staan. Op basis van deze analyse van de foto wordt de omschrijving boven of op de foto geplaatst. Wanneer je echter twee keer dezelfde foto plaatst, kan het resultaat verschillen en wanneer er wel tekst in je foto staat is er geen enkele garantie dat je omschrijving erboven komt te staan. Wil je hier in je uitingen zoveel mogelijk rekening mee houden, moet je er dus in ieder geval voor zorgen dat er geen tekst of logo staat in het bovenste gedeelte van je foto. Dat veel merken hier nog geen rekening mee houden is te zien in updates van bijvoorbeeld PaperFlies. Hierdoor wordt zowel de beschrijving als de tekst op de foto vrijwel onleesbaar. Naast het feit dat de boodschap niet meer duidelijk is, is dit natuurlijk ook behoorlijk zonde als je nagaat dat de meeste merken reclamebudget inzetten om deze berichten te promoten.

Verschillen tussen news feed en timeline

Alleen rekening houden met hoe foto’s worden weergegeven in de news feed is niet voldoende; op je timeline gelden weer andere regels. De timeline van Facebook geeft je twee mogelijkheden om foto’s weer te geven: op de standaard manier waarbij de uitsnede een vierkant is, of als uitgelicht bericht (aan te geven op je Facebook Timeline) waarbij de foto over de gehele breedte wordt weergegeven. Deze twee mogelijkheden vormen samen met de richtlijnen voor de nieuwe news feed de basis voor het ideale grid om foto’s op Facebook te plaatsen.

De afmetingen

Binnen Social Embassy hanteerden we altijd een formaat van 843 pixels bij 843 pixels voor foto’s. Redenen hiervoor waren dat foto’s in de standaard weergave worden bijgesneden naar een vierkant formaat en dat 843 pixels de maximale breedte is van een uitgelicht bericht op Facebook. De wijzigingen in de news feed zorgen er echter voor dat we afstappen van een vierkant grid en gebruik maken van een grid met een verhouding van 4:3 (minimaal 1130 x 843 pixels). Dit heeft echter wel gevolgen voor weergave van foto’s op je timeline en leidt tot het volgende grid:

Dit grid heeft in het midden één gebied waarbij overlap van beide blauwe vlakken te zien is. Dit is het gebied waarbinnen je je verhaal moet vertellen, aangezien dit in álle vormen binnen Facebook zichtbaar zal zijn. Plaats je je boodschap buiten dit vlak dan loop je het risico dat je boodschap niet over komt bij de doelgroep omdat:

  • Tekst in de nieuwe news feed in sommige gevallen over het bovenste gedeelte van de foto geplaatst wordt (zoals in het voorbeeld van PaperFlies)

  • Afbeeldingen in je timeline worden bijgesneden naar een vierkant formaat waardoor de zijkanten van het beeld worden gesneden

  • Afbeeldingen in je timeline die zijn uitgelicht worden bijgesneden naar een liggend formaat waarbij de boven- en onderkant van de foto worden gesneden

Afwachten is zinloos

In mijn ogen is dit dé manier om om te gaan met foto’s binnen de nieuwe news feed van Facebook. Ook is er geen reden om af te wachten tot iedereen over is op deze nieuwe news feed (onderaan deze pagina zie je hoeveel van je vrienden al om zijn), want ook binnen de huidige indeling doen foto’s binnen dit grid het prima. Zelf aan de slag met dit grid? Download dan hier het Photoshop bestand waarin je je foto’s kunt plaatsen en direct kunt zien in hoeverre deze voldoen aan de hierboven beschreven richtlijnen.

Geef je aanwezigheid op Facebook eens dezelfde aandacht als je TV commercials en print-advertenties, en zorg dat je op het moment dat deze nieuwe news feed massaal wordt uitgerold niet achter de feiten aanloopt!

Frank Snijders
Marketing Manager bij VICE

VICE is een verzameling van journalistieke verhalen. In documentaires, reportages, artikelen en fotoseries brengt VICE opzienbarende verhalen over cultuur in binnen- en buitenland. Als Marketing Manager ben ik bij VICE verantwoordelijk voor de groei en positionering van de verschillende titels van VICE, zoals VICE.com, Noisey en Motherboard.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Bob

    Hi Frank,

    Helder artikel en bedankt voor de tip. Zelf zagen we dit nog niet gebeuren op onze Wall, het is goed dat we er nu op tijd achter komen. Zodra Facebook hier voor iedereen gebruik van gaat maken gaan we zeker veranderingen doorvoeren. Overigens zal onze gehele stijl binnenkort veranderen, ook de Facebook posts.

    Bob,

    http://www.PaperFlies.com


    8 augustus 2013 om 13:04
    franksnijders

    @Milan: Ha, great minds think alike zo te zien! Scherpe klanten ook, wij stellen dit voornamelijk pro-actief voor.

    @Bob in plaats van Paperflies had hier overigens elk willekeurig ander merk kunnen staan. Ik ben echter met mijn persoonlijk account niet van héél veel merken fan en zie dagelijks de aanbieding van PaperFlies voorbij komen, vandaar dat ik jullie als voorbeeld heb aangehaald.


    8 augustus 2013 om 13:08
    Dieter

    Hi,

    Leuk artikel. Nu heb ik wat uitgetest om de maximale grootte te behalen in de nieuwsfeed. Heb de 1130x843px afmetingen gebruikt. In de photoviewer worden deze dus perfect weergegeven.

    Nu heb ik een gekleurde rand met logo in de foto gebruikt (kwestie van de foto wat identiteit mee te geven). Deze rand wordt in de nieuwsfeed alleen bovenaan volledig weergegeven. Zowel links, rechts en onder wordt die een heel stuk minder weergegeven.

    Enig idee hoe dit komt? De hoogte is nochtans perfect op 843px. Bij het aanpassen van diezelfde foto naar 843x843px worden alle randen perfect weergegeven. Bij het verbreden van de foto gaan deze wat weg, nochtans met dezelfde hoogte.

    Enig idee hoe dit komt?

    Mvg


    13 augustus 2013 om 12:22
    franksnijders

    Dieter, heb je een voorbeeld waar ik kan zien hoe dit eruit ziet? Dan kan ik wat gerichter kijken wat het probleem kan zijn.


    13 augustus 2013 om 12:27
    Dieter

    Frank,

    Kan je een screenshot doorgeven. Geef je me je even je e-mail?

    Thnx


    13 augustus 2013 om 12:29
    franksnijders

    Je kan deze sturen naar frank[at]socialembassy.nl!


    13 augustus 2013 om 12:44
    Hans

    Aha,ik dacht al….toch weer enkele maanden geleden dat FB de nieuwe newsfeed bekendmaakte,maar tot op heden hier in Belgié nog niks gemerkt…mss deze winter dat de uitrol begint


    28 augustus 2013 om 15:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!