Op deze 5 vragen geeft Twitter Analytics jou antwoord.

5 mei 2015, 14:07

Probeer eens grote organisatie te noemen die geen Twitteraccount heeft?

Daar moest je even over nadenken, of niet soms? Om de strijd aan te kunnen met je concurrenten, is het bijna onmogelijk om zonder Twitter door het bedrijfsleven te gaan. Maar alleen een account hebben is niet genoeg. Je Twitteraccount moet meerwaarde bieden. Voor jouw bedrijf én voor je volgers. Waarom zou je moeite in Twitter steken als het geen meerwaarde biedt voor je organisatie? En waarom zou een (potentiële) klant je volgen als dat hem niets brengt?

Met Twitter Analytics krijg je onder meer een beter inzicht in wie jouw volgers zijn en welke tweets het beste aanslaan. Met die kennis kun jij je twittergebruik verbeteren, wat voor die eerder besproken meerwaarde zorgt.

Oké, Twitter Analytics is dus heel handig als je effectiever wilt twitteren. Maar wat betekent dat concreet? Welke vragen kun je precies beantwoorden als je Twitter Analytics gebruikt? Hierna bespreek ik de vijf belangrijkste vragen die jij kunt beantwoorden met de gegevens die jij uit Twitter Analytics haalt.

1. Werken mijn Twitteradvertenties?

‘Uitgelichte Tweets en content vergroten hun bereik op Twitter naar meer dan 1,2 miljard mensen’, staat groot op de startpagina van Twitter Analytics te lezen. Een hele mooie belofte, maar voor die belofte moet je meer werk verrichten dan alleen een Twitteradvertentie aanmaken. Je advertentie komt misschien in beeld, maar alleen met een goede advertentie doet een twitteraar iets.

Als je gebruikmaakt van Twitteradvertenties, dan wil je dus weten hoe effectief die Twitteradvertenties zijn. Moet ik doorgaan zoals ik bezig was? Of zijn er elementen die ik moet aanpassen? De vragen op deze antwoorden haal jij uit de impression data van Twitter Analytics.

Als je naast Twitter Analytics ook van een andere analytics tool gebruikmaakt, dan ken je het principe van impression data. In Twitter Analytics laat deze data je zien hoe veel keer gebruikers een tweet van jou op Twitter hebben gezien. Je bekijkt hier organic impressions, paid ad impressions en promoted tweets. Op deze manier haal je dus meer uit je Twitteradvertenties.

2. Wat wil mijn doelgroep lezen?

Om meerwaarde te bieden aan je doelgroep, is het noodzakelijk om te weten waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is. Op welk soort tweets zitten zij wel en op welk soort tweets zitten zij niet te wachten? Ook op deze vraag krijg jij antwoord met Twitter Analytics.

Per tweet kun je een samenvatting bekijken over de betrokkenheid van je volgers. Met de engagement-rate data zie je waar je volgers op reageren. Je ziet dus meteen wat zij de moeite waard vinden en wat hun interesseert. Dit is precies waar jij over moet schrijven om de betrokkenheid van je volgers te vergroten. Ga na waarom bepaalde tweets goed aanslaan en waarom andere niet. Leer op deze manier van de tweets die je eerder plaatste.

Dit betekent dat je Twitter niet alleen gebruikt om een specifiek product of een specifieke dienst aan te prijzen. Je gaat met je volgers in gesprek over onderwerpen die zij belangrijk vinden.

3. Wat doet mijn doelgroep op Twitter?

In Twitter Analytics zie je het totaal aantal impressions per uur. Dit is belangrijk, omdat de eerste twee uur van het plaatsen van een tweet het belangrijkste moment is voor het genereren van betrokkenheid. Vaak verdwijnt een tweet daarna onderin de timeline.

Voor jou komt het misschien het beste uit om vroeg in de ochtend te twitteren, voordat je aan je drukke werkdag begint. Maar bedenk ook wanneer jouw doelgroep actief is op Twitter. Is dat ook vroeg in de ochtend? Geen probleem, twitter vooral op dat moment. Maar zijn zij actief in hun middagpauze? Zorg er dan voor dat zij op dat moment iets van jou in hun timeline zien. Heb jij alleen iets getwitterd om acht uur in de ochtend? Dan is die tweet om twaalf uur al lang naar beneden geschoven. Vér naar beneden. Alsof je de tweet nooit hebt geplaatst. Maak dus gebruik van deze functie en doe er je voordeel mee.

4. Wie zijn mijn volgers?

Bovenin Twitter Analytics staan een aantal tabs, waaronder ‘Volgers’. Hier zie je precies wie jouw volgers zijn. Je ziet hun locatie, hun geslacht en waar ze in geïnteresseerd zijn. Als je deze gegevens op een goede manier analyseert en interpreteert, weet je precies waar jouw tweets over moeten gaan.

Daarnaast zie je wie jouw volgers volgen. Deze personen of bedrijven kun je zien als concurrenten en van hen kun je leren. Hoe zorgen zij ervoor dat volgers betrokken raken en blijven? Waar tweeten zij over? Op welke manier doen zij dat? Hoe reageren zij op hun volgers? Analyseer en leer!

Een tip: kijk naar de top vijf onderwerpen in de interesselijst. Het is belangrijk om aan deze vijf onderwerpen genoeg aandacht te besteden in je tweets. Dit zorgt voor meer betrokkenheid met je volgers.

5. Hoe groeit mijn aantal volgers?

Onder het tabje ‘Volgers’ zie je niet alleen de demografische gegevens van jouw volgers, je ziet ook hoe je aantal volgers groeit of daalt. Dit is een grafiek waarin je de gegevens ziet vanaf het moment dat je je account aanmaakte. Als je met je muis over de verschillende data beweegt, zie je het precieze aantal volgers voor een specifieke dag.

Besteed extra aandacht aan de pieken en de dalen in je volgersaantal. Vraag jezelf af:

-Welke tweets plaatste ik op deze momenten?

-Plaatste ik te veel of te weinig tweets op de momenten dat het volgersaantal daalde?

-Hoe reageerde ik op de twitteraars die op mijn tweets reageerden?

Door jezelf deze vragen te stellen, zorg je ervoor dat je niet continu dezelfde fouten maakt.

Heb je meer vragen?

De bovenstaande vragen zijn de belangrijkste vragen waar Twitter Analytics een antwoord op geeft, maar er is natuurlijk nog veel meer mogelijk in het programma. Heb je toch nog vragen waar Twitter Analytics het antwoord niet op weet? Stuur eens een tweet naar Twitter ;-).

Eric Bakker
algemeen Directeur bij IQ Leads

Commercieel gedreven vanuit een passie voor online marketing. IQ Leads is een full service internet marketing bureau uit Alphen aan den Rijn met nationale en internationale klanten. IQ leads is onder andere gecertificeerd partner van Google, en gold partner van Lightspeed Mijn persoonlijke specialiteiten zijn internationale SEO, contextual marketing en e-commerce.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!