Op basis van de e-mailcampagne: Obama wint de verkiezingen

2 november 2012, 06:29

Dinsdag a.s. (6 november) gaat Amerika naar de stembus. Net als vier jaar geleden belooft het een nek aan nek race te gaan worden tussen de Republikeinen (Mitt Romney) en Democraten (Barack Obama). Opvallend is daarbij dat Amerikaanse politici het kanaal e-mail vaker inzetten dan hun Nederlandse collega’s. Er wordt geen mogelijkheid onbenut gelaten om te vragen naar een donatie, zelfs familie van de politici wordt ingezet om hun achterban hiervoor over de streep te trekken. Hieronder een uiteenzetting van de e-mailcampagnes van de strijdende presidentkandidaten en de verschillen met de Nederlandse verkiezing. Conclusie: Obama wint en Nederlandse politici kunnen veel van hem leren.

Politiek 2.0

In 2008 werd e-mail voor het eerst op zo'n grote schaal ingezet tijdens een verkiezingscampagne. Naast e-mail werden ook social media, met name Twitter en YouTube, veelvuldig ingezet. Om zijn achterban zo goed mogelijk te informeren maakte Obama en zijn campagneteam gebruik van deze kanalen. Niet de media maar de abonnees op zijn nieuwsbrief en Twitter-volgers kregen de laatste ontwikkelingen als eerste te horen. Het zorgde voor een hoge verbondenheid met Obama en uiteindelijk meer donaties voor zijn campagnekas. Politiek 2.0 was geboren. Inmiddels is zo’n beetje elke politicus die zich serieus neemt op zijn minst actief op Twitter. Het account van Obama heeft 21 miljoen volgers, aan het begin van zijn campagne in 2008 was dat ‘slechts’ 2 miljoen.

Vergelijking Nederland en US

In september berichtte Yourzine over de Tweede Kamer-verkiezingen in Nederland (E-mail marketing: een linkse bezigheid). Opvallende conclusie was dat politieke partijen in Nederland slechts in beperkte mate gebruikmaken van het kanaal e-mail. In de Verenigde Staten wordt dat heel anders aangepakt. Er is sprake van een hoge verzendfrequentie. Door zowel de Republikeinen als de Democraten wordt minimaal 1x per dag een verzending gedaan. Rondom het slotdebat van 23 oktober verstuurden beide partijen in 48 uur respectievelijk 7 (Obama) en 8 (Romney) nieuwsbrieven. Een dergelijk hoge frequentie werd ook geconstateerd rondom het debat tussen de running mates (Biden versus Ryan). Ook rondom dat debat (12 oktober) verstuurde het kamp Romney/Ryan meer dan Obama/Biden (8-7).

De 10 grootste Nederlandse politieke partijen verzonden in de twee weken in de aanloop naar de Tweede Kamer verkiezingen totaal slechts 14 nieuwsbrieven. Hoe anders is dat in de Verenigde Staten. Het kamp Romney verstuurde tussen 11 en 30 oktober bijna 3 nieuwsbrieven per dag. Ook de huidige zittende president Obama kan er iets van. Obama en zijn campagneteam doen het rustiger aan met gemiddeld 2 mails per dag. Naast een lagere verzendfrequentie is een ander sterk punt van Obama dat het mogelijk is om aan te geven dat je minder e-mail wilt ontvangen. Bij Romney kan je je alleen definitief afmelden. Een gemiste kans.

Klik op de afbeelding voor een grote versie.

US: familie inzetten als afzender

Opvallend is dat in de Nederlandse politiek over het algemeen gebruik gemaakt van de lijsttrekker als verzendnaam (9x) of de partijnaam (4x). De SP maakte eenmaal gebruik van partijprominent Jan Marijnissen als afzendernaam en een 'persoonlijke' boodschap. Aan de andere kant van de Atlantische oceaan wordt gebruik gemaakt van veel meer verschillende afzendernamen. Zowel Romney als Obama gebruikte 13 verschillende bij hun laatste 50 verzendingen. Zelf hadden beide heren het grootste aantal verzendingen op 'hun' naam. 11 van de 50 verzendingen uit het kamp van de Democraten kwamen uit naam van Barack Obama, bij de Republikeinen kwamen er 12 van Mitt Romney.

Klik op de afbeelding voor een grote versie.

Het aantal keren dat Obama onderdeel was van een verzendnaam was een stuk groter. Naast 7x de verzendnaam ‘Obama for America’ werd ook bij alle campagnemedewerkers na hun naam het domein BarackObama.com ingevuld. In totaal kwam Obama daarmee 39 van de 50 keer terug in de subjectline. De Republikeinen zette juiste meer in op familie. Ann (8), Josh (2), Craig (1) en Tagg (1) Romney werden allen gebruikt als verzendnaam. Ter vergelijking: er werden 6 nieuwsbrieven uit naam van Michelle Obama verstuurd. Opvallend is daarnaast dat vice-president Joe Biden er met 5 verzonden mails bekaaid vanaf komt als dat wordt vergeleken met zijn rivaal bij de Republikeinen. Bij 11 nieuwsbrieven was Paul Ryan de afzender.

Meeste gebruikte subjectlines

Obama en Romney ontlopen elkaar nauwelijks als het gaat om het gemiddelde aantal karakters in de subjectline: 24 versus 20. Opvallender zijn de de meest gebruikte woorden in de subjectlines van beide presidentskandidaten. Dat respectievelijk ‘Barack’ en ‘Mitt’ veel gebruikt zijn mag geen verrassing heten. De campagne van Obama gebruikte meer dan eens ‘listen’, ‘hey’ en ‘last’. De gebruikte woorden van Romney zijn een stuk concreter met ‘America’, ‘Join’ en ‘Election’. Bij het aanmelden op de nieuwsbrief hoefde ik enkel mijn e-mail adres achter te laten. Ondanks verwoede pogingen van beide campagneteams om mijn profiel te updaten (en een donatie te doen) heb ik dat niet gedaan. Obama en Romney gebruikten zodoende steevast in de aanhef ‘friend’. Wat een eer!

And the winner is: Obama

In 2008 won Obama met mede dankzij de inzet van ‘Politiek 2.0’ de verkiezingen. Als er specifiek wordt gekeken naar de huidige e-mailcampagnes van Obama en Romney, dan wint de huidig zittende president deze overtuigend met 4-1. Zie hieronder mijn argumentatie:

Afzendernaam

Romney speelt met de afzendernaam in op familie (24 van de 50 afzendernamen). Obama maakt juist gebruik van zijn eigen naam of die van zijn campagne (39 van de 50). Daarmee kiest Romney voor een persoonlijke benadering terwijl Obama vanuit de campagne communiceert. Daarbij is Romney persoonlijker terwijl Obama kiest voor herkenning in de inbox (Obama in afzendernaam verwerkt). In deze tijden van een volle inbox gaat mijn voorkeur uit naar herkenning.

Obama

In spambox?

Vier mails van Mitt Romney kwamen uit in onze SPAM-box, bij Obama geen enkele. De Obama-campagne heeft dit dus beter voor elkaar dan Romney.

Obama

Verzendfrequentie

Abonnees ontvingen van Romney 2,95 mails per dag. Bij Obama was dat 2,09 mails per dag. Obama wint omdat hij in minder mails relevanter is voor zijn ontvangers

Obama

Subjectline

De meest gebruikte woorden in de subjectline van Romney zijn krachtiger dan die van Obama.

Romney

Afmelden versus lagere frequentie

Bij de campagne van Obama is het mogelijk om minder e-mails te ontvangen. Bij Romney is het enkel mogelijk direct af te melden.

Obama

Gerrit van Leeuwen
Digital Director bij Springbok

Gerrit van Leeuwen is als Digital Director van Springbok verantwoordelijk voor kwaliteit en innovatie binnen het domein van CRM, klantloyaliteit en marketing automation.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Nielsz

    Tof verhaal.

    Ik denk wel dat de winnaar van de Afzendernaam Romney zou moeten zijn, omdat hij persoonlijker is.


    2 november 2012 om 09:12
    Louis

    Met de Amerikaanse verkiezingen hou ik me niet echt bezig, maar wat ik me wel afvraag is hoe je zo’n woorden groep aan het begin van de post noemt of maakt. Ik ben daar namelijk al heel lang naar op zoek 🙂

    Alvast bedankt


    2 november 2012 om 17:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!