Online shopper loopt net zo lief naar afhaalpunt

3 november 2021, 11:30

Wat bedrijven in een webwinkel communiceren over MVO heeft maar op 12 procent van de mensen invloed op hun aankoopbeslissing

Hoewel de meerderheid van Nederlandse consumenten pakketten thuis laat bezorgen, kiezen steeds meer mensen voor een afhaalpunt. Dat stelt pakketservice-onderneming Mondial Relay, naar aanleiding van onderzoek dat is verricht voor onderzoeksbureau Ipsos onder 1.000 consumenten. Zo’n 43% van de respondenten beschouwt een afhaalpunt als de meest milieuvriendelijke aflevermethode. Voor 22% is de mogelijkheid om te kiezen voor een afhaalpunt van invloed op de aankoopbeslissing.

Eén en ander is trouwens in een kekke Infographic gegoten. Het onderzoek wijst uit dat Nederlanders graag online shoppen: maar liefst 45% zegt zowel online als in de winkel te kopen en bijna 20% koopt vrijwel alles online. Kleding, huishoudelijke apparatuur en IT producten zijn daarbij het meest populair. Bijna 90% van de respondenten doet regelmatig aankopen via grotere marktplaats-spelers zoals Bol.com, Coolblue.nl en Marktplaats.

Ruim 80% van de ondervraagde laat aankopen meestal thuis bezorgen omdat het niks extra’s kost en zij zich dan niet hoeven te verplaatsen. Toch kiest 59% ook regelmatig voor een afhaalpunt. Reden om daarvoor te kiezen is dat ze dan zelf de vrijheid hebben om te kiezen waar en wanneer ze een pakket ophalen. Voor een derde van de mensen is afhaalpunt een goede optie wanneer het gaat om een pakket dat de postbode niet in de brievenbus kan doen en wanneer er niemand thuis is om het in ontvangst te nemen. Daar drijft ook direct de WC-eend, want opdrachtgever van het onderzoek is ‘een toonaangevende aanbieder van out-of-home pakketbezorging met vestigingen in Frankrijk, de Benelux en Iberia. Mondial heeft een netwerk van meer dan 17.000 pick-up en drop-off points (PUDO’s) en 30 regionale logistieke depots. In de twaalf maanden februari van dit jaar heeft het naar eigen zeggen 140 miljoen pakketten verwerkt.

Geen nobele motieven

Om een pakket af te halen hoeven de meeste mensen minder dan een kilometer af te leggen, wat dan weer vooral per fiets of lopend wordt geregeld. In de meeste gevallen wordt dat gecombineerd met een bezoek aan een andere winkel. Gemiddeld brengen of halen de respondetne in het onderzoek vijf keer per maand een pakketje naar een winkel of afhaalpunt.

Overigens spelen nobele motieven daarbij niet zo’n rol. Wat bedrijven in een webwinkel communiceren over hun MVO-beleid heeft maar op 12% van de mensen invloed op hun aankoopbeslissing. 45% van de mensen die wel de fiets pakt of gaat lopen als zij een pakketje gaan halen of brengen, zegt dat te doen om de invloed van online winkelen op het milieu te beperken.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!