Nog een lange weg te gaan naar effectieve websites

17 december 2002, 11:50

Een Duits onderzoek bevestigt weer eens dat klantgerichte websites nog steeds eerder uitzondering zijn dan regel. Onderzoekers van de Katholischen Universit?t Eichst?tt-Ingolstadt concluderen uit hun benchmarkingstudie naar de websites van 47 grote Duitse ondernemingen dat veel aanbieders nog lang niet voldoen aan de basisvoorwaarden voor succesvolle e-commerce.

In de studie is vooral gekeken hoe klantvriendelijk en -gericht de onderzochte websites zijn. Bijna alle onderzochte ondernemingen bieden de mogelijkheid tot e-mailcontact aan, maar verdergaande mogelijkheden zijn meestal afwezig. Banken en verzekeraars scoren op dit punt het minst slecht. Veel websites zijn daarnaast te ?zwaar? en hebben daardoor te lange laadtijden. Gevolg is dat veel bezoekers vroegtijdig afhaken. Zoals gezegd bieden veel bedrijven e-mailcontact aan, maar dat betekent niet dat bezoekers snel antwoord krijgen op e-mails. Vooral als het om klachten gaat, presteren ondernemingen ver onder de maat. Er wordt zelden binnen 24 uur gereageerd, veel ondernemingen hebben dagen nodig om te antwoorden, veel ondernemingen reageren helemaal niet. Ook op dit punt presteerden banken/verzekeraars en de reisbranche relatief het best.

Bron: http://www.absatzwirtschaft.de/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!