Noah Iliinsky: “Voor een goede datavisualisatie heb je vooral een helder doel nodig!”

Noah Iliinsky: “Voor een goede datavisualisatie heb je vooral een helder doel nodig!”

Noah Iliinsky werkt als visualization expert bij IBM's Center for Advanced Visualization, is co-auteur van het boek Designing Data Visualizations and technisch redacteur van Beautiful Visualization. Tijdens het Webanalytics Congres, dat op 13 en 14 maart a.s. wordt gehouden, zal Noah ingaan op de kracht van goed vormgegeven communicatie en de waarde van datavisualisaties. Wij mochten alvast een klein stukje van zijn brain picken...

Noah, datavisualisatie lijkt niet alleen de belangrijkste interface te zijn tussen Big Data en mensen, maar ook de belangrijkste succesfactor in de acceptatie van Big Data als een belangrijke business resource. Wat is jouw visie daarop?

Visualisatie is inderdaad van kritiek belang, maar ik denk niet dat het dé belangrijkste factor is. Er zijn veel meer factoren die allemaal goed moeten uitwerken. Data kan alleen in bruikbare vorm worden gevisualiseerd als het is geïmporteerd en geanalyseerd - elke schakel in de ketting is noodzakelijk. Dus hoewel visualisatie is het meest zichbare en 'flashy' aspect aan Big Data, zijn er wel degelijk andere, even belangrijke succesfactoren.

Wat is belangrijker voor een data visualizer: een goed begrip van data of een artistiek talent om de juiste manier te vinden om die data weer te geven?

Hierbij kies ik toch voor begrip van de data. Iemand die de data goed kent, kan deze op een functionele, saaie manier weergeven die toch zinvol is. Iemand die die kennis niet heeft, heeft niets om richting te geven aan het design, hoe esthetisch verantwoord dat ook is.

Het echte antwoord, echter, is dat geen van beide het goede antwoord is: succes in datavisualisatie is vooral afhankelijk van begrip over de manier waarop de data zal worden gebruikt en het kunnen designen vanuit dat perspectief. Data of kunst alleen lossen niets op, je moet een dóel hebben.

Hoe kijk je aan tegen de toenemende belangstelling in infographics? De meeste lijken van lage kwaliteit: in informatiewaarde, in artistieke waarde of beide. Heb je het idee dat deze infographics helpen om het belang van visualisatie kracht bij te zetten of richten ze eerder schade aan?

Het is waar dat de meeste infographics weinig kwaliteit en waarde bieden. Maar toch is het goed dat ze mensen aanzetten tot een interesse in visualisatie. En ik denk dat iedereen die een beetje serieus is over het maken en gebruiken van visualisaties het verschil kan duiden tussen slechte infographics en goed visualisaties.

Waarover gaat je presentatie tijdens het Web Analytics Congres?

Ik ga het hebben over het fundamentele designproces dat leidt tot goede visualisaties. Je moet een doel hebben, content, structuur en formatting, in die volgorde, om een effectieve visualisatie te maken. En ik zal uitleggen waarom.

En naar welk deel van je rol tijdens het congres kijk je het meest uit?

Naast mijn interesse om Amsterdam te zien (ik wil er al jaren eens heen), ben ik erg nieuwsgierig of te zien of er verschil zit in de visie op data tussen Europa en de VS.

Webanalytics Congres

 

Het inmiddels alweer 7e Webanalytics Congres gaat terug naar de kernvraag van analytics: Waarom? Waarom koopt een klant wel of niet? Waarom werkt de ene versie van de website wel en de andere versie niet?

  • Data: het congres bestaat uit 2 dagen: een dag met workshops op 13 maart en het congres op 14 maart.
  • Locatie: Van der Valk Hotel Houten - Utrecht 
  • Kosten: workshopdag: € 395,-, congresdag: € 395,-, beide dagen: € 695,-. Korting: € 100,- op alle kaarten, beschikbaar voor bezoekers van eerdere edities, leden Thuiswinkel.org en Twinkle plus-abonnees.
  • Meer informatie en registratiewww.webanalyticscongres.nl

Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.