Nieuwe media studiereis in China van start

30 maart 2008, 09:45

Veertig nieuwe media ondernemers en online strategen maken momenteel een studiereis in China georganiseerd door InterimIC en Marketingfacts. De eerste tweets en foto’s op Flickr rollen inmiddels vanuit China binnen. Na de jetlag valt het voor sommigen overigens niet mee de aandacht er bij te houden tijdens de speech van de consul die voor verbetering vatbaar is.

De rest van het programma voor de komende dagen belooft gelukkig een stuk boeiender te worden.

In het reisgezelschap bevinden zich vertegenwoordigers uit talloze hoeken van de mediabranche waaronder omroepen, filmstudio’s, telco- en gamebedrijven, maar ook trendwatchers, marketingmanagers, bloggers en zelfstandige internetondernemers. Onder hen o.a. Vincent Everts (PCzapper), Roeland Stekelenburg (NOS), William Valkenburg (NPO), Erik Huizer (Technicolor), Elvire Jaspers (Heineken), Marco van Veen (Heineken), Marc van der Chijs (Spill Group Asia en oprichter Tudou) en ‘onze’ Marco Derksen.

Tijdens het vijfdaags bezoek aan Shanghai zal de delegatie bedrijven op gebied van games (Ubisoft, Spill Group, Giant Interactive Group), mobiel (China Mobile, Call Me, Plenware), lokale vestigingen van reclamebureaus (TBWA, BBDO, CIC) en enkele multinationals (Philips, Nokia, Nike) bezoeken.

In Nederland zijn niet al deze ondernemingen even bekend terwijl het in China marktleiders zijn. Internetvideobedrijf Tudou is bijvoorbeeld vijf keer groter in kijktijd dan YouTube. China Mobile is het grootste telecombedrijf op aarde (3 keer groter dan Vodafone). En Zhengtu een onlinespel wat tot de populairste van China behoort is goed voor voor meer dan 1 miljoen gelijktijdige spelers.

Door een aantal deelnemers zullen er dagelijks videoverslagen en interviews worden opgenomen die dezelfde dag op www.chinareis2008.nl beschikbaar worden gesteld voor herplaatsing.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    CemYildiz

    Doe ze de groeten daar bij Ubisoft Shanghai 😉


    30 maart 2008 om 18:12
    scott

    leuk zo’n trip.

    Mochten de deelnemers communicatieproblemen hebben, ze kunnen op http://www.xs2theworld.com city guides en gesproken zinnen downoaden voor je mobiel.


    30 maart 2008 om 18:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!