Nederlandse online zoektrends naar Europese vakanties (infographic)

Nederlandse online zoektrends naar Europese vakanties (infographic)
, Expand Online

Maandelijks worden ruim 5,5 miljoen vakantiegerelateerde zoekopdrachten uitgevoerd in Google. Wat zijn nu eigenlijk de populairste bestemmingen? Gaat de Nederlander vaker kamperen of kiezen we voor een hotelovernachting? En vieren Nederlanders door de crisis vaker vakantie in eigen land? Op basis van de uitgevoerde zoekopdrachten over het jaar 2012 hebben we in onderstaande infographic diverse trends op een rijtje gezet.

Januari en juli nog steeds de piekmaanden voor oriëntatie

De vakantie-zoekopdrachten in Google laten nog steeds een piek zien in januari en juli. Opvallend is een stijging in het aantal zoekopdrachten in december.

Frankrijk nog steeds de populairste vakantiebestemming

Net als in 2011 is Frankrijk in 2012 en de eerste maanden van 2013 weer de populairste Europese vakantiebestemming bij de Nederlandse internetters. Uit onderstaande infographic valt op te maken dat naast Frankrijk “traditionele vakantielanden” als Italië en Spanje nog steeds gewilde vakantiebestemmingen zijn. Echter, het zoekvolume van deze “traditionele landen” is het afgelopen jaar zichtbaar gedaald. In vergelijking met de 90.500 zoekopdrachten in 2011 werden er nu gemiddeld per maand “maar” 70.400 zoekopdrachten geregistreerd. Vooral Kroatië, maar ook Oostenrijk en de Scandinavische landen Noorwegen en Denemarken zijn in online populariteit gestegen. Bulgarije, Hongarije en Zwitserland zijn verdwenen uit de top 15 van de populairste vakantiebestemmingen online.

Vakantie-zoekopdrachten in eigen land afgenomen

Ook het zoekvolume op vakanties in eigen land is de afgelopen tijd afgenomen. Nadat het zoekvolume in 2009 en 2010 is toegenomen, is het zoekvolume vanaf 2011 zichtbaar achteruitgegaan. De consument oriënteert zich blijkbaar steeds meer op vakanties in het buitenland.

Stedentrips blijven in populariteit toenemen

Ook dit jaar is de populariteit van “stedentrips” verder gestegen. Met name het slechte weer doet veel Nederlanders besluiten nog snel een stedentrip te boeken.  Daarnaast heeft ook de vroege uitschakeling van het Nederlands elftal voor een run op lastminuteboekingen gezorgd in de periode eind juni/begin juli in 2012.

Gekeken naar welke Europese stedentrips het meest in trek waren bij de Nederlandse internetter blijven Barcelona, Londen en Rome de populairste zoekopdrachten. De interesse in Rome is echter wel afgenomen ten opzichte van 2011. Daarnaast was op te merken dat met name de minder grote steden zoals Lissabon, Sevilla en Valencia in populariteit zijn toegenomen.

Populariteit online jongerenvakanties neemt af

Dit jaar is er voor het eerst gekeken naar de populariteit van gerenommeerde jongerenvakantiebestemmingen. In vergelijking met eerdere jaren blijft een vakantie in Renesse het populairst, al neemt het aantal absolute zoekopdrachten af. De online zoekopdrachten naar “klassieke jongerenvakanties” zijn afgenomen; met name de vraag naar vakanties naar Chersonissos en Salou is sterk gedaald. Beide bestemmingen hebben wellicht ook met imagoproblemen te maken. Daarnaast zien we in de zoekopdrachten dat jongeren steeds vaker op touroperator - zoals X-Travel & Beachmasters - zoeken en wat minder op zoek gaan naar een bepaalde regio.

Kamperen versus hotelovernachtingen

Tevens is er ook gekeken naar het verschil in populariteit tussen kamperen en hotelovernachtingen per provincie in Nederland. Allereerst valt op dat met name in Drenthe, Friesland en Groningen kamperen populairder is dan in de andere provincies. Gelet op hotelovernachtingen ligt het zoekvolume in deze provincies juist lager dan het landelijke gemiddelde. Sterker nog, in deze provincies is de vraag naar hotelovernachtingen het laagst van heel Nederland. Gebruikers uit Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht hebben de meeste online vraag naar hotelovernachtingen. Frappant is dat het zoekvolume afkomstig uit met name de grootstedelijke gebieden Zuid-Holland en Noord-Holland op ‘kamperen’-gerelateerde zoekwoorden juist het minst populair is ten opzichte van de andere provincies.

Zichtbaarheid online steeds belangrijker

Er is een duidelijke stijgende lijn te zien in het online zoekvolume op vakantiegerelateerde zoekwoorden. Het blijft met name in de maanden december/januari en juli cruciaal voor travelorganisaties om online zichtbaar te zijn, om zo goed mogelijk in te spelen op de behoeften van de online consument. Wat ook opvalt is dat de online consument een steeds bredere oriëntatie online krijgt en vaker op zoek gaat naar de minder voorspelbare vakantiebestemmingen, zoals vakanties in Scandinavië en stedentrips naar Sevilla en Valencia. Zelfs de vraag naar de bekendere jongerenvakantiebestemmingen begint een steeds bredere variatie te krijgen. Voor de verschillende travelorganisaties biedt dit nieuwe kansen om binnen een zeer competitieve markt met hun dienstenpakket zo goed mogelijk in te spelen op de veranderende zoekopdrachten.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Complimenten voor het onderzoek en de infographic, ik lees het dan ook met veel interesse.
    Paxz heeft hier recentelijk ook onderzoek naar gedaan, alleen dan in de 'oude stijl' door diverse vragen voor te leggen aan een panel (n=513). Hierin werden allerlei vragen voorgelegd die mijns inziens beschouwd kunnen worden als complementair aan dit onderzoek. Bijvoorbeeld:

    - Door wie/wat laat men zich inspireren?
    - Waar gaat men heen om zich te oriënteren?
    - Wat is de invloed van de verschillende mediakanalen?
    - Wat is er van invloed op de uiteindelijke boeking?
    - Welke externe factoren zijn van invloed op het boeken van een vakantie? Denk aan onrusten in Egypte of extreme weersomstandigheden.
    - Wie boekt er binnen het gezin? En met wie gaat men op vakantie, hoe vaak, wat voor vakantie, wat geeft men uit etc.

    Meer info: check Paxz.com/vakantieonderzoek

    geplaatst op
  • Leuk onderzoek en artikel/infographic, Lisette. "Het blijft met name in de maanden december/januari en juli cruciaal voor travelorganisaties om online zichtbaar te zijn, om zo goed mogelijk in te spelen op de behoeften van de online consument." De vraag is natuurlijk: wanneer wordt er geboekt en hoelang doet de consument erover om na zijn eerste zoektocht daadwerkelijk te boeken?

    geplaatst op
  • @Erik, dat is natuurlijk afhankelijk van het type reis en het type klant. Sommige klanten boeken binnen 24 uur, een ander doet 60 dagen over een klantreis en moet eerst 5 vergelijkingssites en 3 reviewsites lezen voordat ze overtuigd zijn.

    De zoekperiode in januari is voor boekingen met vertrek tijdens hoogseizoen zomer, en de zoekperiode in het hoogseizoen ook. Zie ook de piek in de meivakantie (lastminute mei) en september (wintersport, winterzon).
    Tenminste, dat is de pakketreizen markt. De zoekpiek wijkt bijna niet af van de boekpiek (zie ook GFK).

    Steden / hotels / ticketmarkt kan hier behoorlijk a-typisch tegenover staan, en zal meer worden geleid door hemelvaart/pinksteren, carnavalsvakantie en andere periodes om de grote vakantie heen.

    geplaatst op
  • Dank voor alle reacties!
    @Michiel, zou eventueel een mooie aanvulling zijn op dit onderzoek, hoewel wij graag alle vormen van "bias" willen uitsluiten en onze resultaten baseren op daadwerkelijk gedrag in plaats van door de respondenten gerapporteerd gedrag.
    @Erik goede opmerking onze ervaringen sluiten zeer nauw aan bij de bevindingen van Sabine.
    @Sabine, dank voor je aanvulling.

    geplaatst op
  • @Lisette, bedankt voor dit interessante artikel!
    @Erik, ik ben ook zeer geïnteresseerd naar de factoren waarop toeristen hun aankoopbeslissing baseren. Zelf heb ik het vermoeden dat online gedeelde "reisbelevingen" van andere toeristen hierin een steeds belangrijkere rol gaan spelen, vooral bij verre reizen. De marketing hiervan zal dan belangrijker worden. Voorbeeld hiervan is een bericht van Riksja Trave op Facebook

    geplaatst op
  • @Lisette: ik snap je punt, daarom sluit het ook goed op elkaar aan. Uiteraard is het ook altijd van belang dat je een ANP-waardige panelgrootte hanteert (n>500)

    @Niels: vraag even via http://www.paxz.com/vakantieonderzoek het onderzoek aan, dan weet je het ;-)

    @Sabine: Klopt helemaal. Dit is in de online marketing dan ook bij sommige netwerken goed uit te rekenen. Denk dan bijvoorbeeld aan de click-to-conversiontime die je uit kan rekenen, waarbij je dit vaak ook kan filteren per type reis/consument etc. Je kan daarnaast ook zien via welke sites deze tot een uiteindelijke conversie is gekomen (engagement mapping/conversie attributie)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.