‘Nederlandse IT’er moe van saaie marketing door IT- en techbedrijven’

3 januari 2022, 07:00

‘Content moet in middelen, boodschap en tone of voice beter worden afgestemd op de doelgroep’

Een onderzoek dat ons op de drempel van het echte begin van de kerstvakantie een wenkbrauw deed optrekken. Marketingbureau DNA LTB verrichtte eigen onderzoek onder Nederlandse IT’ers en die zeggen te vinden het marketingaanbod van IT- en techbedrijven vaak onvoldoende is. Voor het onderzoek ondervroeg het bureau ruim 400 IT’ers naar Marketing Insights. IT’ers beschouwen veel content als saai en weinig vernieuwend, terwijl ze aangeven wel een sterke behoefte te hebben aan relevante content te hebben.

En natuurlijk zien we ‘m zwemmen, de WC-eend: Het onderzoekende bureau verkoopt zelf contentmarketing dus het nieuws is groot en meeslepend gebracht. Anderzijds verrichtte Het Contentmarketing-instituut eerder dit najaar al een vrij diepgravend onderzoek naar de positie en veranderingen van contentmarketing in de marketingmix van B2B-bedrijven. Dat concludeerde dat B2B-merken komend jaar aanzienlijk meer geld zullen investeren in contentmarketing, en daar rekenen we de IT-bedrijven maar even toe.

‘Tone of voice in IT- en techmarketing sluit niet aan op de doelgroep’

De resultaten uit DNA LTB’s IT- en techmarketing barometer 2021-2022 weergeven dat zowel in middelen, onderwerp als tone of voice niet wordt voldaan aan de contentbehoefte van de IT’ers. Het onderzoek focust zich op marketinginzichten over de IT-doelgroep. Aan het onderzoek deden 446 IT’ers op C-level, managementlevel en technisch niveau (CIO’s, CTO’s, IT-managers, software developers, system engineers en IT-architecten) mee.

Het onderzoek wijst ook uit dat whitepapers en podcasts, veelgebruikte marketingcommunicatiemiddelen, de aandacht van het publiek minder trekken dan de onderzoekers hadden verwacht. De top drie marketinginitiatieven die volgens de respondenten wel de aandacht trekken, zijn nieuwsbrieven, online kennissessies en fysieke evenementen. Een ander opvallend punt is dat de tone of voice in IT- en techmarketing niet aansluit op de doelgroep, althans dat zegt de onderzochte groep zélf.

‘Content over cloud saai’

Opvallend is dat iets meer dan de helft van de IT’ers de bestaande content over IT-onderwerpen saai vindt. Meer dan 65% vindt de content over o.a. cloud, data en IT-architectuur saai, terwijl ze aangeven er wel veel interesse in te hebben. De topper als het gaat om saaie en niet vernieuwende content heeft betrekking op ‘legacy’. Content over bijvoorbeeld lifecycle management, werkplekconnectiviteit en machine learning wordt door de doelgroep juist niet saai en wel vernieuwend gevonden. “Het is duidelijk dat b2b-marketing veel kan leren van consumentenmarketing”, zegt Sabine Blom van DNA LTB in een begeleidend persbericht. “Grote onderwerpen waar veel vraag naar is, zoals cloud, data en IT-architectuur, worden als saai ervaren door de doelgroep. Dit betekent dat de content in middelen, boodschap en tone of voice beter afgestemd moet worden op de doelgroep.”

“Dat is dan ook het doel van onze IT- en techmarketing barometer 2021-2022. Hierin bespreken we hoe de IT-doelgroep het liefst benaderd wil worden. Belangrijke vragen die beantwoord worden zijn: welke kanalen, middelen en tone of voice spreekt de doelgroep het meest aan? Leest de doelgroep bijvoorbeeld vakbladen? Wat zijn eigenlijk de drivers en barriers om naar een (kennis)event te gaan? En wat is de impact van branding op leads en conversie? Dit zou eigenlijk elke IT- en techmarketeer moeten weten.”

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!