Nederland massaal aan het ‘bloggen’

29 november 2004, 11:21

Sinds de oprichting van de portal web-log.nl, medio 2003, is het aantal gebruikers explosief gestegen. Inmiddels heeft de site structureel meer dan 1,2 miljoen pageviews per dag en is daarmee veruit het grootste weblog medium van Nederland. Ook het aantal actieve gebruikers blijft toenemen. Ondanks regelmatige opschoningsacties maken meer dan 50.000 ‘bloggers’ gebruik van de dienst.

Web-log.nl, onderdeel van ilse media, is een portal waar je zelf in een handomdraai je eigen weblog kunt aanmaken, zonder html-kennis. Je meldt je aan, kiest een url en vervolgens is je weblog binnen enkele minuten in de lucht. Je kunt de opmaak zelf kiezen, foto?s uploaden en de inhoud op ieder moment eenvoudig aanpassen en zo actueel houden.

Michiel Houben, communicatiemanager bij ilse media en verantwoordelijk voor web-log.nl, verklaart de populariteit als volgt: “Weblogs zijn razend populair omdat ze de gebruiker in staat stellen om zelf te publiceren. Daarbij kunnen anderen hier weer op reageren waardoor vaak interessante discussies ontstaan. Een weblog maakt eigenlijk optimaal gebruik van de voordelen van het internet; het is interactief, ongecensureerd en laagdrempelig.”

Michiel voorspelt dat web-log.nl nog meer in populariteit zal groeien: “Binnenkort komen we met nieuwe features die het ‘bloggen’ nog aantrekkelijker maken. Het zal dan ook niet lang meer duren voordat de volgende mijlpaal hebben bereikt: meer dan 250.000 unieke bezoekers per dag.”

Bron:

Persbericht ilse media

Zie ook:

Problemen bij web-log.nl

Web-log.nl nieuwe stijl

Slechts 14 procent van de Ilse weblogs actueel

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Erwin Maas

    Het is een prachtige manier om eens kennis te maken met de wereld van webloggen, ik heb er zelf ook één daar. Het belangrijkste wat ik tot nu toe geleerd heb is dat het heel veel tijd kost om een hoog bezoekersaantal te krijgen en te houden. Het is héél vergankelijk, op het moment dat je een paar dagen niet actief bent, zakt je bezoekersaantal drastisch: dat zal ook gelden voor de zelfstandige weblogs in Nederland: als je er aan begint, bedenk dan dat je er ook écht mee aan de slag moet blijven, anders is het een nutteloos medium en is een statische homepage wellicht beter (vooral qua lay-out mogelijkheden).


    29 november 2004 om 12:25
    Paul van Heel

    Regelmatige updates zijn zeker noodzakelijk. Persoonlijke en kwalitatief goede postings zijn denk ik van meer belang. Gebruik een rss-feed om je bezoekers te informeren over je updates. Check de presentaties van Emerce Outlook 2005 over blogging en meer.


    29 november 2004 om 14:26
    Evert Jan

    Grappig: Veel bloggers nemen als succesfactor van webloggen de bezoekersaantallen (zie o.a.Erwin Maas).

    Voor businessblog en commerciële blog is dat logisch. Die zijn echter zwaar in de minderheid.

    Voor de hobbyisten onder ons, waaronder schrijver dezes:

    Gewaardeerd worden op basis van je kwaliteiten (zoals vandenb) is niet voor iedereen weggelegd.

    Ook niet met uren aandacht per dag, zie geenstijl. Tenzij internet exposure hetzelfde is als waardering.


    29 november 2004 om 17:02
    Erwin Maas

    Tóch zijn aantallen en kwaliteit nauw aan elkaar verbonden: als je kwalitatieve logs maakt, krijg je veel bezoekers, als je flutlogs maakt komt niemand meer.

    Alleen mensen met kwalitatief goede logs krijgen ook veel bezoekers, verder: kwaliteit is een rekbaar begrip: mijn definitie van kwaliteit is waarschijnlijk héél ander dan die van Marco bijv. en de bezoekers hier (alhoewel deze log voor mij een ander soort kwaliteit is), geenstijl en retecool is óók kwaliteit, alleen voor een heel andere doelgroep: als je “vette games” zoekt en er is een log daarover, dan is dat voor die persoon een kwalitatief goede log, voor mij is dat prut.

    Een algemene beschrijving van kwaliteit dan maar? : Kwaliteitsloggen = zódanig loggen dat je je doelgroep maximaal binnenhaalt (wát die doelgroep voor jou dan ook moge wezen).


    29 november 2004 om 22:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief