Neal Petersen (WK Daily): “Er is in Nederland geen urgentie om te innoveren in voetbal”

16 juni 2014, 09:40

De NOS en RTL en een groot deel van de rest van Nederland staan op scherp: het WK 2014 is begonnen. Maar liefhebbers die behoefte hebben aan een andere dan de gebruikelijke verslaggeving hebben nu ook een alternatief: WK Daily gaat elke dag om 4 uur via internet uitzenden. Interactie, correspondenten woonachtig in de diverse deelnemende landen, Skypegesprekken en social media moeten van WK Daily meer maken dan de gesprekken aan tafel zoals we die gewend zijn. Neal Petersen, specialist op het gebied van innovatie in de sport, is een van de initiatiefnemers.

“We gaan social media omarmen en mensen vragen om input te geven. Wat je bij andere programma’s ziet is heel erg: wat er aan tafel wordt besproken, komt van de tafel. Incidenteel komt er een mailtje langs. Wij gaan juist heel erg de interactie zoeken. We gaan elke dag Skypen met onze correspondenten die we via internet hebben gevonden. Dat is een hele lijst mensen, niet alleen in Brazilië. En we willen de hashtag #wkdaily promoten, zodat we ook ‘s ochtends input te krijgen: wat willen fans zien in het programma?”, aldus Petersen. Dit alles met het idee het voetbal dichter bij de mensen te brengen.

“Waar wil je met je club naartoe?”

Want dat is wat er op dit moment vaak ontbreekt: voetbal, maar ook andere sporten missen interactie. Niet alleen op televisie, maar ook voor de fans langs de velden of in de stadions. “Ik ga op de fiets naar Ajax. Ik juich bij doelpunten. In de rust is het te druk om drinken te halen en na afloop ga ik weer naar huis. Maar in Amerika is het een uitje: er komen mensen langs met eten, je praat met mensen, je krijgt statistieken op je mobiel, je kunt de replays zien, het is een hele andere sportbeleving. Er is nog heel veel ruimte om te groeien”, aldus Petersen.

Een reden waarom Nederland achterloopt op het terrein van nieuwe ontwikkelingen, is de houding van veel clubs. Die lijken weinig bereid om zelf geld te steken in de ontwikkeling van hun merk. Dus ontbreken in de meeste stadions bijvoorbeeld goede internetverbindingen, waardoor bijvoorbeeld het verstrekken van extra informatie tijdens een wedstrijd onmogelijk is.

Clubs moeten veel meer verantwoordelijkheid nemen. En een visie ontwikkelen. “Ik heb echt wel vraagtekens bij hoe er beleid wordt gemaakt bij veel clubs. Zowel op de korte en lange termijn. Clubs moeten nadenken over belangrijke vragen als: waar wil je met je club naartoe? Waar sta je nou voor?”.

Daarbij moeten fans meer centraal komen te staan. Een strategie die goed heeft gewerkt bij de Amerikaanse honkbalcompetitie MLB. Terwijl honkbal over de hele linie verliest aan populariteit, is de American Footbal-competitie NFL populairder dan ooit. “Omdat ze enorm bezig zijn met het betrekken we mensen. Ze denken na over de vraag: hoe houden we het aantrekkelijk? Zo kun je nu tijdens de wedstrijd replays aanvragen: die dan vertoond worden in het stadion. Zo kun je acties beter uitleggen aan fans omdat je het uit verschillende oogpunten kunt belichten.”

“Geef kijkers een stem”

“Generatie Z beleeft sport op een hele andere manier dan wij hier aan tafel doen. Zij willen veel meer betrokken worden door extra content. Als ik aan mijn jongere vrienden laat zien hoe sport wordt beleefd in Amerika, hoe dicht je bij jouw helden kunt komen… En als je vervolgens een wedstrijd in de Eredivisie laat zien, is dat een wereld van verschil. En dan heb ik het dus over hoe het in beeld wordt gebracht. Ik wil die speech in de kleedkamer zien. Waarom is dat in Amerika wel mogelijk en hier niet?”

De vraag stellen, is hem beantwoorden: clubs zitten er niet op te wachten. Zolang fans naar de wedstrijden blijven komen, ontbreekt de noodzaak om dingen te veranderen. “De noodzaak is niet aanwezig is om te moeten innoveren. Iedereen kijkt toch wel.”

Petersen hoopt dat WK Daily kan laten zien dat het ook anders kan. Door kijkers een stem te geven. En wie weet is het zo’n succes, dat veranderingen op bredere schaal volgen. En dan geen gimmicks, maar echte keuzes. Zowel qua beeldvoering, maar ook innovaties als tracking of andere digitale innovaties. Steeds met de sport centraal. “Als je op een juist gekozen moment een extra dimensie kunt toevoegen aan je verhaal, dan kan het absoluut van toegevoegde waarde zijn. Ook bij voetbal. (…) De sport is altijd leading, maar de vraag hoe je mensen betrekt bij het proces totdat je bij die sport uitkomt, dat vind ik wel belangrijk.”

WK Daily is gedurende het WK elke dag te zien om 16.00 via www.wkdaily.nl.

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!