Onderzoeksbureau GFK vroeg recent ruim 2000 Nederlanders naar hun mening over instore tv, in dit eigenwijze landje bekend als containeronbegrip narrowcasting. Bijna de helft van het winkelend publiek ervaart deze vorm van communicatie als irritant. Vijftigplussers en vrouwen willen niet geconfronteerd worden met ongevraagde boodschappen waarvan inderdaad veelal de relevantie ontbreekt. Slechts 17% van de ondervraagden vindt narrowcasting een verrijking. Deze nogal vernietigende conclusies zullen de kritische volgers van deze trend niet verbazen.
Media Landscape’s Jerry Rustveld geeft in de Reclameweek van deze week aan dat “het spel” niet goed gespeeld wordt en dat differentiatie over dagdelen het toverwoord is voor het welslagen van narrowcasting proposities. Whisfull thinking van de man die namens Bruna, Albert Heijn, Postkantoor en ABN/AMRO de helft van hun klanten lastig valt met veelal onbegrepen en daardoor ongewenste informatie. De oplossing zou volgens Rustveld ook gevonden kunnen worden nieuwe toepassingen zoals informatiezuilen, kleine schermpjes in het schap, Bluetooth en andere ID technieken. Opvallend dat ook deze ondernemer evenals velen van zijn collegae het blijft hebben over de techniek terwijl juist dat het minste probleem is.
In vrijwel alle bestaande configuraties is sprake van een monomedia oplossing buiten een zorgvuldig gedefinieerd marketing en communicatiegebouw. Principalen maken slecht geadviseerd nog steeds de fout hun instore monitoractiviteiten solitair te benaderen, niet in het minst door de matige dimensionale inzichten van hun leveranciers. Men vergeet dat het grootste deel van de communicatie buiten de outlet plaatsvindt, er is veelal geen cross-over naar de communicatie op locatie zonder een herkenningspunt voor de winkelende klant waardoor de informatie vaak als irrelevant beoordeeld wordt. Bestaande systemen zijn verder gewoonweg niet intelligent genoeg en hebben geen affiniteit met de sfeer in de winkel (drukte/winkeltempo, logistiek/loopgedrag, weersomstandigheden/ aankoopgedrag). Kortom, narrowcasting is vooralnog het domein voor narrowminders.